شناسهٔ خبر: 68226081 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل پست گیلان مطرح کرد

نشانی استاندارد؛ لازمه سرشماری ۱۴۰۵

طاهره رفعتی

مدیرکل پست گیلان، یکی از چشم اندازهای مهم جی.نف را در سرشماری سال ۱۴۰۵ دانست و گفت: اگر پایگاه داده مکانی را به اتمام نرسانیم و پلاک‌های هوشمند را نصب نکنیم، امکان سرشماری در سال ۱۴۰۵ وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

محمدحسین هوشنگی در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا، با اشاره به اجرای پروژه پایگاه داده مکانی (جی.نف) و نظام نشانی استاندارد از سال ۹۶، اظهار کرد: این پروژه در استمرار قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی که در دهه ۷۰ آغاز شد، در دستور کار قرار گرفت.

وی سامانه جی.نف را یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: در چند سال اخیر شاهد اجرای کند این پروژه بودیم، اما از سال ۱۴۰۲ کارگروه های استانی و شهرستانی جی.نف را در گیلان فعال کردیم و توانستیم چند اقدام موثر را انجام دهیم.

مدیرکل پست گیلان از جمله چشم اندازهای اجرای پروژه جی.نف را ایجاد پایگاه داده مکانی، به روزرسانی پایگاه داده مکانی، تخصیص شماره شناسایی برای ساختمان‌ها، نامگذاری معابر فاقد نام با کمک شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و... دانست و تصریح کرد: استاندارد اجرای پایگاه داده مکانی در شهر و روستا یکسان بوده و به موازات هم پیش می‌رود.

هوشنگی خواستار تعامل و همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اداره کل پست گیلان در جهت تکمیل پروژه پایگاه داده مکانی شد و اضافه کرد: یکی از چشم‌اندازهای مهم جی.نف، سرشماری سال ۱۴۰۵ است؛ اگر پایگاه داده مکانی را به اتمام نرسانیم و پلاک‌های هوشمند را نصب نکنیم، عملا اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۵ براساس استاندارد و شیوه نامه تعریف شده، امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل پروژه مذکور تا پایان سال ۱۴۰۴، بیان کرد: باید از فرصت در اختیار برای نصب پلاک و کد پستی هوشمند در کلیه شهرها و روستاهای استان استفاده کنیم؛ البته برخی از شهرهای استان پیشگام بوده و وضعیت خوبی دارند، اما سرعت کار کم است و باید تا پایان سال آینده، پروژه را به اتمام برسانیم.

مدیرکل پست گیلان از بهنگام سازی پایگاه داده مکانی شهرهای منجیل، رستم آباد، کومله، رودسر، رحیم آباد، خشکبیجار و بخشی از ماسال، رضوانشهر و رشت با ثبت ۱۲۰ هزار و ۲۳۸ رکورد اطلاعاتی خبر داد و بیان کرد: ۸۰۰۰ قطعه پلاک هوشمند شهری در سطح استان نصب شده است. همچنین شاهد بهنگام سازی پایگاه داده مکانی ۸۸ روستا با ثبت ۶۸ هزار و ۷۰۰ رکورد اطلاعاتی هستیم و ۲۲ هزار و ۲۰۰ قطعه پلاک هوشمند را در ۵۵ روستا نصب کردیم.

وی گیلان را جزء استان‌های پیشرو شرکت ملی پست در اجرای پروژه پایگاه داده مکانی دانست و ادامه داد: از سایر استان‌ها جلوتر هستیم و واحد کدگذاری پست گیلان فعال است و براساس استانداردهای داخلی، امور مربوط به بهنگام سازی داده‌های مکانی و ژئوکدسازی نقشه‌های شهری و روستایی را پیش می‌بریم.

هوشنگی از اتمام ژئوکدسازی نقشه‌های کلیه ۵۶ شهر استان گیلان خبر داد و عنوان کرد: همه دستگاه‌های خدمت رسان قابلیت بهره‌برداری از نقشه‌های ژئوکدسازی شده را دارند و به صورت برخط می‌توانند به نقطه مکانی مورد نظر ارائه خدمت کنند و لازم به مراجعه حضوری متقاضی نیست.

وی همچنین از ژئوکدسازی نقشه‌های تعدادی از روستاها خبر داد و گفت: عملیات ژئوکدسازی ۲۳ روستا در سامانه جی.نف به اتمام رسیده و پلاک کوبی هوشمند را در تعدادی دیگر از روستاها به انجام رساندیم و نصب پلاک هوشمند را در چند روستا در دست اجرا داریم.

مدیرکل پست گیلان کمبود منابع اعتباری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را یکی از چالش‌های اصلی اجرای پروژه جی.نف دانست و تصریح کرد: قانونگذار، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را مکلف به نصب پلاک کد پستی اماکن کرده، اما سرفصل بودجه‌ای آن دیده نشده؛ این در حالی است که یکی از کاربردهای اصلی پروژه پایگاه داده مکانی متوجه شهرداری‌هاست.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری یکی از بهترین بهره‌برداران پایگاه داده مکانی است، یادآور شد: مدیریت شهری برای برنامه‌ریزی درست و دقیق و سریع، نیازمند شناسایی اراضی و اماکن مسکونی و تجاری فعال و غیرفعال است؛ در واقع شهرداری‌ها برای اخذ عوارض و ایجاد درآمد و توزیع منابع و توسعه فضای سبز و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و... باید براساس پراکندگی مکان‌های مسکونی و تجاری و جمعیت ساکن و غیر ساکن تصمیم‌گیری کنند.

هوشنگی با اشاره به تخصیص بودجه ویژه ممیزی املاک توسط شهرداری‌ها، خواستار پیش‌بینی‌های اعتباری برای تکمیل سامانه جی.نف شد و خاطرنشان کرد: پایگاه داده مکانی و نظام نشانی استاندارد زیرساخت اصلی خدمات شهری و الکترونیکی سازی خدمات است؛ عدم دسترسی برخط به نقطه مکانی، دولت الکترونیک را غیر ممکن کرده و ارائه خدمت را نیازمند فضای فیزیکی و حمل و نقل درون و برون شهری می‌کند که صرف زمان، آلودگی محیط زیست، مصرف انرژی و... را به دنبال خواهد داشت.

وی کد پستی هوشمند را کلیدواژه مشترک همه دستگاه‌های خدمت‌رسان دانست و بیان کرد: کد پستی زبان مشترک دستگاه‌ها و سازمان‌ها بوده و همه ادارات صادرکننده مجوز و ارائه دهنده خدمت همچون آب و برق و گاز و شهرداری و امور مالیاتی و... می‌توانند وجه شناسایی خودشان را با کد پستی تطبیق دهند.

مدیرکل پست گیلان پروژه‌های توسعه‌ای را نیازمند شناسایی جمعیت ساکن دانست و افزود: پایگاه داده مکانی شناسایی ظرفیت‌های موجود در شهرستان را امکان‌پذیر می‌کند لذا یکی از امتیازات جی.نف در حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و سیل و آتش‌سوزی‌های گسترده و... است؛ در واقع شناسایی جمعیت ساکن از طریق اماکن و کاربری‌های آنها و انطباق آن با کدهای ملی محقق می‌شود و در نهایت محاسبه درست بودجه برای جبران خسارت را رقم می‌زند.

هوشنگی بیش از ۷۰ درصد خدمات را مکان محور دانست و تاکید کرد: باید اطلاعات دقیقی از مکان ارائه خدمت داشته باشیم که لازمه آن ایجاد پایگاه داده مکانی و داشتن یک نشانی استاندارد است، یعنی همه خیابان‌ها و معابر شهری و روستایی باید دارای نام باشند و مادامی که یک معبر فاقد نام داشته باشیم، هرگز به نشانی استاندارد نخواهیم رسید.

وی از تعیین تکلیف و بارگذاری ۵۰۰۰ معبر نامگذاری شده در سامانه جی.نف خبر داد و خاطرنشان کرد: در مجموع ۶۸۰۰ معبر فاقد نام استان در سامانه جی.نف تعیین تکلیف شده است.

مدیرکل پست گیلان نظام نشانی استاندارد را نیازمند ثبت شماره شناسایی کلیه اماکن شهری و روستایی دانست و متذکر شد: نظام نشانی استاندارد یک الگوی بین‌المللی است و نام معبر، شماره شناسایی مکان، کد شناسایی پستی و... از جمله شاخص‌های پایگاه داده مکانی در دنیا محسوب می‌شود.

وی یکی از بزرگترین بهره‌برداران پایگاه داده مکانی را دستگاه‌های امدادی و اورژانسی دانست و اضافه کرد: دستگاه‌های امدادی و اورژانسی این امکان را خواهند داشت که با تماس متقاضی در بحرانی‌ترین شرایط، مکان را تشخیص دهند و با استفاده از نرم‌افزارهای مسیریاب، در سریع‌ترین زمان به نقطه مورد نظر برسند.

هوشنگی با اشاره به همکاری فرمانداران و شهرداران و دهیاران در اجرای پروژه جی.نف، بر تعیین زمان‌بندی برای هر شهر و روستا تاکید و اظهار کرد: هرچقدر برای جی.نف هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، زیرا می‌توانیم خدمات را آسان‌تر و سریع‌تر و درست تر به مردم ارائه دهیم؛ مردم نیز می‌توانند خدمات مورد نظر را خیلی راحت از دستگاه‌ها دریافت کنند.

وی پیشرفت پروژه پایگاه داده مکانی و کد پستی گیلان را حدود ۸۰ درصد دانست و با تاکید بر لزوم به روزرسانی داده‌ها، اظهار کرد: جمعیت و اماکن روستایی به واسطه مهاجرت تغییر کرده و شاهد ایجاد مکان‌های جدید هستیم که باید وارد پایگاه داده مکانی شود؛ در واقع تا زمانی که مهاجرت‌ها ثبت نشود، پایگاه داده مکانی ما به روز نخواهد بود.

مدیرکل پست گیلان با بیان اینکه هرگونه تغییر در اراضی و اماکن و ساختمان‌ها و معابر و مشاغل شهری و روستایی باید در پایگاه داده مکانی ثبت شود، ادامه داد: پایگاه داده مکانی باید به مدیریت شهری متصل شود و در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام

نظر شما