شناسهٔ خبر: 68224862 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معرفی کتاب

«هروله تا عرش»، خاطرات یک زائر پیاده اربعین از مهران تا کربلا

رضا پاکزاد

کتاب «هروله تا عرش» اثر خداداد ابراهیمی نویسنده و روزنامه‌نگار، خاطرات یک زائرپیاده از مهران تا کربلا در ایام اربعین را در پیش چشمان مخاطب می‌گشاید.

صاحب‌خبر -

نویسنده در دیباچه کتاب آورده است: دیروز زندگی‌ام را ورق می‌زنم، به خاطرات معنوی کودکی‌ام می‌رسم، آن‌جا که پدر، سه بار پیاده مرا از ایران به کربلا می‌برد و در گوشم فرهنگی اربعین را نجوا می‌کرد. عبور هیجان‌انگیز از مرز مهران و رودخانه فصلی  و رسیدن به کوچکی به‌نام «بایرای» یا بدره، در آن سوی مرز، و عملیات «بلدچی»ها و عبور قاچاقی زائران از مرز، همه و همه بر دل‌انگیزی و اضطراب و اشتیاق خاطرات دوران نوجوانی‌ام می‌افزود.

عبور دسته‌جات زائران پیاده به شوق شوق «خان‌الربع» که یک چهارم مسافت سفر، و رسیدن هروله‌گونه به «خان‌النص » که نیمی از مسافت تا کربلای معلی بود و مهمان‌نوازی روستاهای مسیر عبور کاروانیان و شنیدن صوت حزن‌انگیز مقتل‌خوانی آوای مرثیه‌ها و نوحه‌ها به آن ازدحام اطراف بین‌الحرمین و قصه‌های ناگفته عاشقانه‌ای که توصیف‌ناپذیر و نانوشتنی است و تنها باید خود دید و حس کرد و به التذاذ معنوی دست یافت.

نویسنده در این کتاب در بخش خاطره‌ها که بخش بیشتر کتاب را در برمی‌گیرد، هر خاطره را با عکسی زیبا و در کمترین کلمات به گویاترین شکل نوشته است.

 بخش بعدی کتاب «شخصیت‌ها در پیاده‌روی اربعین» نام دارد که نویسنده تصویر شخصیت‌های شناخته شده در پیاده‌روی اربعین را درج کرده است.

بخش پیانی کتاب نیزبه «اربعین مهران به روایت تصویر» اختصاص دارد که نویسنده عکس‌هایی زیبا از زائران، و مواکب و عزادان را به‌شکلی جذاب به تصویر کشیده است.

خداداد ابراهیمی نویسنده و شاعر و مترجم ایلامی، مدیرعامل اسبق خانه مطبوعات کشور است.

نویسنده چند عنوان کتاب و انتشار ۳۵ مقاله در مجلات علمی و نشریات کشوری، صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه مهران، مقام دوم نویسندگان مطبوعات دفاع مقدس کشور، نویسنده آثاری مانند «عاطفه در غبار»، «در خلوت کوچه‌های ایلام»، «دای‍ره‌ی‌ آت‍ش‌ و ت‍رک‍ش‌:ب‍رگ‍رف‍ت‍ه‌ ازخ‍اطرات‌ طرح‌ روای‍ت‌ ع‍ش‍ق‌ دف‍ت‍رچ‍ه‍ارم‌»، «قصه‌های مردم ایلام»، «آتش درنیستان»، «دریچه‌ای به تاریخ مطبوعات ایلام» و ترجمه آثاری مانند «البجعات المتوحشات (غازهای وحشی)»، «اللص و الکلاب(دزد و سگ‌ها)» و مجموعه اشعار «مصطفی الغماری الجزایر»، مقالات ادبیات داستانی معاصر عرب، شعر مهجر و رمان پژوهشگر زندگی و مجموعه خاطرات «هروله تا عرش»، «یادداشت‌های یک مدیر مسئول» و «هیچ چیز شبیه کربلا نیست» از جمله سوابق ادبی و فرهنگی و اجرایی «خداداد ابراهیمی» است.

انتهای پیام

نظر شما