شناسهٔ خبر: 68224314 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه حمله اوکراین به روسیه در گفت‌وگو با ایرنا بررسی شد:

چرایی رویکرد تهاجمی ناتو علیه کشورهای مستقل

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل روسیه، گفت: برنامه امروز ناتو و آمریکا یک انسجام و اتحاد کامل برای شکست روسیه و بعد از آن حمله و درگیری مستقیم با دیگر کشورهای مستقل خواهد بود چرا که با درگیری مستقیمی که با روسیه صورت گیرد، این تابو برای سایرین نیز شکسته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، عملیات اخیر نیروهای اوکراین در خاک روسیه و ورود به منطقه کورسک در داخل خاک روسیه که در سایه حمایت های نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی غرب صورت گرفت، به سرعت به یکی از مهم ترین سرخط خبرها و تحلیل ها در حوزه سیاست بین الملل بدل گشت.

روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با ایرنا عنوان داشت: هدف ناتو از پشتیبانی کامل اوکراین برای ورود به خاک روسیه این بود که روسیه از تمرکز اصلی در خطوط عملیات ویژه نظامی منحرف شود و بعد از سه سال ناکامی اوکراین و ناتو در طراحی، اجرا و موفقیت ضدحمله وعده داده شده، این بار با اتخاذ مدلی جدید بتوانند روسیه را ضمن منحرف سازی از تمرکز در خطوط مقدم عملیات ویژه نظامی خود به سمت امتیاز دهی وادار کنند.

وی در این زمینه افزود: غرب این پیش فرض را دارد که روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد لذا از تمامی خطوط قرمز مرسوم عبور کرده و این عبور کامل از خطوط قرمز روند منازعه را به سمت احتمال یک درگیری کاملا غیر قابل کنترل سوق خواهد داد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین اظهار داشت: پوتین رئیس جمهور روسیه در جلسه شورای امنیت روسیه عنوان داشت که غرب و ناتو با دستان اوکراین در حال جنگ با روسیه هستند، این تفسیر از این جهت حائز اهمیت است که بر پایه اسناد و شواهد مشخص گردید که طی چند ماه گذشته سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا به صورت خاص بخش مرزی استان کورسک و حتی بلگورود را تحت نظر داشته و نقاط ضعف پشتیبانی و استحکامات نیروهای روسیه در این مناطق رو شناسایی کرده و با یک طراحی عملیاتی غافلگیر کننده به این منطقه حمله کردند.

چرایی رویکرد تهاجمی ناتو علیه کشورهای مستقل

کارشناس مسائل روسیه خاطرنشان کرد: ما شاهد این هستیم که ناتو در حال خروج و کنارگذاشتن مسیر محافظه‌کاری سابق خود است و با ورود به داخل خاک روسیه، آستانه تحمل تنش و درگیری‌ها رو به یک سمت یک نزاع غیرقابل کنترل حرکت می دهد، این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که طی چند روز گذشته مقامات آمریکایی و بریتانیایی اعلام کردند که مجوزهای لازم برای استفاده اوکراین رو از سلاح‌های غربی برای حمله به خاک روسیه صادر می‌کنند.

وی در همین راستا تصریح کرد: اذعان وزیر دفاع بریتانیا، بیانگر این است که رویکرد تهاجمی ناتو بسیار گسترده‌تر شده و امروز باید به صورت ویژه توجه کرد که هدف ناتو صرفا محدود کردن روسیه نیست بلکه ناتو در صورتی که بتواند روسیه را شکست دهد و از سد روسی عبور کند، وارد درگیری مستقیم با دیگر کشورهای مستقل خواهد شد.

مدبر افزود: این به این معنی است که ناتو بعد از روسیه به سراغ چین و ایران می‌آید، این مسئله‌ای کاملا قطعی و محرز است، ما شاهد هستیم که وزیر دفاع بریتانیا رسماً اعلام می کند که ما باید برای جنگ با روسیه، چین و ایران آماده شویم.

کارشناس مسائل روسیه در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: برنامه امروز ناتو و آمریکا یک انسجام کامل و اتحاد کامل برای شکست روسیه و بعد از آن حمله و درگیری مستقیم با دیگر کشورهای مستقل خواهد بود چرا که با درگیری مستقیمی که با روسیه صورت گیرد، این تابو برای سایرین نیز شکسته خواهد شد. غرب همچنین به دنبال خروج تدریجی مسئله درگیری از حوزه اوکراین است.

وی با اشاره به کارزار سنگین تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب در موضوع حمله اخیر نیروهای اوکراینی به خاک روسیه اظهار داشت: پیوست رسانه ای ناتو موضوع مهمی در تحلیل عملیات اخیر نیروهای اوکراینی است، در همین راستا بعد از عملیات اخیر و ورود نیروهای اوکراین به داخل خاک روسیه، تبلیغات شدیدی توسط رسانه‌های غرب‌گرا در سرتاسر جهان صورت گرفته و بزرگنمایی‌های ویژه‌ای در رابطه با دستاوردهای این عملیات انجام شده است. این موضوع حاکی از این است که عملیات اخیر با یک پوشش کامل حساب شده در ارکان متعدد اطلاعاتی، رکن نظامی و پشتیبانی و رکن تبلیغاتی غرب و ناتو انجام شده است.

مدبر تصریح کرد: ما شاهد هستیم که تمام رسانه‌های غربی هماهنگ با هم با تیترهای مختلف و ذوق زدگی ویژه‌ درباره این عملیات تبلیغ می کنند، این پوشش هماهنگ رسانه های غربی بر علیه دیگر کشورهای مستقل همچون ایران نیز مسبوق به سابقه است

وی با اشاره به همکاری و رزمایش های مشترک اخیر بین ایران و روسیه و چین عنوان داشت: به هر حال تشکیل ائتلاف دفاعی بین کشورهای مستقل همچون ائتلاف و همکاری های بین ایران و روسیه جدی ترین نگرانی و ترس ناتو، آمریکا و غرب است.

مدبر در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: امروز شرایط ویژه اوکراین و افزایش این تنش‌ها بیانگر این هست که طرح اصلی ناتو، گسترده‌تر کردن درگیری وسیع در دامنه‌های مختلف جهانی است و حمایت اعضای ناتو از رژیم صهیونیستی در همین راستا است.

نظر شما