شناسهٔ خبر: 68222538 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سارقان دسترنج

خرم آباد - ایرنا - ترس از غارت یک شبه محصول، قصه هولناک درگیری مردان خانه با غارتگران و بروز واقعه ای تلخ، خواب آرام را از چشمان زن روستایی ربوده است تا روز و شب های پرحرارت مرداد را با نگرانی در باغ گردو سپری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، این باغ برای صاحبش حکایت دیگری دارد، قصه رنج و دسترنج است، یک سال زحمت و ماندن به پای محصولی که اکنون در روزهای به بار نشستن و دلخوش کردن باغدار، در تلاطم نامردی های بی خبران رنج ندیده یک شبه غارت می شود.

اینجا تا چشم کار می کند درختان سر به فلک کشیده گردویی است که در اراضی حاشیه رودخانه قد کشیده و رشد کرده اند تا امید سالی پر بار و پر برکت را به باغدار نوید دهند، اما گویی حکایت وارونه است و محصول پرثمر در غارت افراد بی خبر، نه بر شاخه های درخت که در کیسه های زمخت غارتگر است.

دیشب باغ همسایه را دزد زده، گردوهای تر بر درخت را غارت کرده و برده است، بنابراین چاره ای جز دایر کردن چادر در میانه باغ و پاسداری شبانه از یک سال زحمت نیست، زن نگران سلامت همسر و پسرانش است آخر همین پارسال بود که دزدانِ دسترنج، شبانه در کورسوی چراغ با چماغ بر سر پسر همسایه کوفته و او را چندین روز روانه بیمارستان کرده بودند، باز جای شکرش باقی که به سلامت جان به در برده بود.

سارقان دسترنج

باغ از خانه دور است و چشم زن به دنبال رد کورسوی روشنایی باغ، هر از گاهی نیمه های شب سراسیمه برمی خیزد و با چشم های نگران، جاده و سوسوی روشنای باغ را می نگرد، خدا را شکر که امشب به امان است اما شب های دگر چه؟ تا برداشت محصول هنوز روزها باقی و او همچنان از تلاطم های در پیش نگران است.

هرساله با مغزدار شدن گردوهای سبز و تمایل مردم به ترخوری، کام باغداران گردو از سرقت یک شبه یکسال دسترنج شبانه روزی و مداوم محصول تلخ است، تلاشی که سود آن در کیسه غیر ریخته می شود و در نهایت باغداران، وارثان بی نصیبی شده اند که حاصل خون دلخوردن هایشان یک شبه به غارت می رود.

این حکایت تمامی باغدارانی است که هرسال با پرمغز شدن گردوهای سبز، آگاهی دزدان دسترنج از تمایل مردم به ترخوری گردو، بالا بودن قیمت و دوری باغات از منازل، سرقت های شبانه آغاز می شود و طلای سبز با قیمتی ناچیز به مغازه دارانی به فروش می رسد که دانسته یا نداسته از سارقان خرید می کنند و با قیمت های گزاف به مردم می فروشند.

در سال های اخیر این حکایت هرساله باغداران است که دسترنجشان با آغاز فصل برداشت در خطر سرقت بوده و تجربه ثابت کرده است غالب افرادی که اقدام به سرقت گردوها می کنند معتادان و خرده سارق ها هستند وگرنه هیچ وجدان آگاه و بیداری راضی به بردن دسترنج باغداران نیست.

اکثر شهرهای معتدل و کوهستانی لرستان همچون بروجرد، دلفان و به خصوص سلسله دارای باغات گردوی با کیفیتی هستند که بخش مهمی از گردوی استان را تولید و به نقاط مختلف کشور و در مواردی نیز به کشورهای دیگر(نه به صورت سازمان یافته بلکه به صورت موردی) صادر می کنند.

گردوی پوست کاغذی و با کیفیت باغات منطقه کهمان سلسله در استان و حتی کشور معروف بوده و مرغوبیت آن باعث شده است تا در فصل برداشت بسیاری از افراد با مراجعه به این شهرستان کوچک و خوش آب و هوا، گردوی مورد نیاز خود را خریداری نمایند.

یکی از چالش هایی که سال های اخیر بسیاری از باغداران این منطقه با آن مواجه شده اند سرقت شبانه گردوها توسط سارقانی است که با علم به افزایش قیمت این محصول پیه حوادث را به تن می مالند و شبانه و در غیبت باغداران اقدام به غارت دسترنج یکساله آنان می کنند.

این اتفاق باعث شده با به بار نشستن درختان گردو، اکثر باغدارانی که شرایط دارند اقدام به برپایی چادر و مراقبت از دسترنج خود نمایند که البته در برخی موارد نیز با وقوع اتفاقاتی تلخ برای باغداران تمام می شود.

سارقان دسترنج

پاسداری از گردوها با برپا کردن چادر

یک باغدار ساکن منطقه کهمان در این باره به ایرنا می گوید: یکی از مشکلاتی که اکثر باغداران منطقه در سال های اخیر با آن مواجه شده اند سرقت گردوها با آغاز فصل برداشت است که زحمت یکساله کشاورزان را به باد می دهد.

رضا ترکاشوند می افزاید: اکثر باغداران منطقه برای جلوگیری از سرقت گردوها مجبور هستند در میان باغات چادر بزنند و تا زمان برداشت از محصول خود محافظت کنند.

وی ادامه می دهد: یک باغدار در هنگام برداشت محصول باید لبخند رضایت بر لب داشته باشد اما کام گردو داران چندسالی است با وفور سرقت های شبانه برخی افراد خدانشناس تلخ شده است و باغداران با شروع فصل برداشت روزهای پرتلاطمی را پشت سر می گذارند و برخی هم ممکن است با حوادث تلخی مواجه شوند که جبران ناپذیر است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دستگاه قضا از یک عمر زحمت باغداران گفت: انتظار می رود دستگاه قضا با ورود جدی به این مساله مانع از هدر رفتن زحمات باغداران و تحمیل ضرر هنگفت به آنها شود.

ترکاشوند تاکید می کند: مغازه داران هم نباید خارج از فصل برداشت، از دست هر فروشنده ای اقدام به خرید گردو نمایند و دستگاه قضا نیز باید با اینگونه افراد برخورد قاطعانه ای داشته باشد تا از تکرار این حرکت ناشایست پیشگیری شود.

لزوم حمایت دستگاه قضا از باغداران

یک باغدار دیگر معتقد است که اکثر مغازه دارها باغداران را می شناسند و نباید از هرکسی اقدام به خرید گردو نمایند و یا لااقل مشخصات فرد گردو فروش را یادداشت کنند تا در صورت لزوم بهتر شناسایی شوند.

اکبر یوسفوند می گوید: مگر چند مغازه در سطح شهر کار خرید گردو را انجام می دهند؟ دستگاه قضا باید قبل از شروع برداشت، این مغازه داران را توجیه نماید که حق خرید محصول خصوصا به صورت موردی و در مقادیر کم را از هر فروشنده مشکوکی ندارند چرا که دسترنج باغداران را ضایع می کند.

وی می افزاید: بسیاری از باغداران از ترس سرقت های شبانه به اجبار، برداشت زودهنگام گردو را در پیش می گیرند که البته این امر منجر به کاهش کیفیت محصول می شود.

این باغدار عنوان می کند: متاسفانه سارقان، زحمت های باغداران و ضررهایی را که ممکن است به علت سرمازدگی و آفت زدگی متحمل شوند نادیده می گیرند و با بی وجدانی تمام دسترنج یک ساله آنها را غارت می کنند.

یوسفوند معتقد است گردوی پوست کاغذی و با کیفیت کهمان نسبت به سایر گردوها از قیمت بالاتری برخوردار است و متقاضیان بسیاری از سراسر استان های کشور دارد که همین امر باعث طمع سارقان می شود و نیاز است مسوولان شهرستان با اقدامات حمایتی لازم اجازه ندهند زحمات باغداران هدر رود.

سلسله قطب تولید گردوی لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با بیان اینکه گردو در اکثر مناطق استان به‌ویژه سرد و معتدل کشت می‌شود اظهار کرد: لرستان با دارا بودن بیش از ۱۳ هزار هکتار باغ گردو سالانه حدود ۲۳ هزار تن از این محصول را وارد بازار می کند و در این زمینه رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

محمد حسن کیانی فر با اشاره به اینکه شهرستان سلسله قطب تولید گردوی لرستان است افزود: این شهرستان با دارا بودن بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ ، بیشترین تولید گردوی استان را به خود اختصاص داده است اما بیش از ۹۰ درصد گردوی تولیدی از طریق واسطه‌ها خریداری و به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

جلوگیری از خرید پیش از موعد توسط کاسبان

مدیر جهاد کشاورزی سلسله نیز با تاکید بر لزوم حمایت از زحمات باغداران گردوی شهرستان به ایرنا گفت: با توجه به اهمیت موضوع و سرقت هرساله بخش مهمی از محصول باغداران توسط افراد ناشناس، این مساله به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

روح اله حقی منصوری با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم با همکاری مسوولان دستگاه قضا، نیروی انتظامی، شهرداری و تعزیرات جهت پیشگیری از برداشت پیش از موعد باغات گردو در شهرستان عنوان کرد: طبق دستور دادستان ﻣﻘﺮر شد با توجه به نزدیک شدن به زمان برداشت گردو و ضرورت جلوگیری از خرید پیش از موعد توسط مغازه داران، گشت مشترک جهاد کشاورزی و شهرداری تا ۲۰ شهریور در سطح شهر اجرا و در صورت مشاهده هرگونه خرید توسط کاسبان، جهت پیگیری و برخورد قانونی به مراجع انتظامی و قضایی اطلاع داده شود.

وی ادامه داد: همچنین نیروی انتظامی علاوه بر اجرای گشت های شبانه روزی در مناطق دارای باغات بیشتر همچون کهمان، تفاهم نامه ایی با باغداران نسبت به تمهید مسائل امنیتی باغات و اجرای هرچه بهتر طرح جهت جلوگیری از سرقت داشته باشند.

وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی با همکاری باغداران و شهرداری، تهیه بنر در راستای اطلاع رسانی برداشت به موقع، جلوگیری از سرقت گردو و نصب آن در مکان مناسب را در دستور کار قرار داده و اداره ترویج نیز با ارسال پیامک و اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی و کانال های پیام رسان اقدام به آگاهسازی واطلاع رسانی در این خصوص نموده است.

سارقان دسترنج

افزایش قیمت گردو و طمع سارقان

حقی منصوری تصریح کرد: با توجه به اینکه سلسله قطب تولید گردوی استان بوده و بخش عمده ای از این محصول بسیار با کیفیت به خارج از شهرستان منتقل می شود باید تدابیری اندیشیده شود که با ایجاد میادین میوه و تره بار توسط شهرداری بخصوص در مسیر عبور گردشگران منطقه تفریحی کهمان نسبت به ساماندهی محصولات تولیدی شهرستان با همکاری اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود سه هزار هکتار باغ در سطح شهرستان سلسله افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از این مجموع باغات گردو است که بیش از ۲۸۰ هکتار در منطقه نمونه گردشگری کهمان واقع شده است همچنین پنج هزار و ۲۱۱ بهره بردار در راستای تولید این محصول در شهرستان فعالیت دارند،

مدیر جهاد کشاورزی سلسله میانگین تولید گردو در هر هکتار از باغات منطقه کهمان را ۲ هزار و ۸۰۰ تن عنوان کرد و گفت: در سایر مناطق نیز به صورت میانگین هزار و ۴۰۰ تن در هر هکتار برداشت می شود که در مجموع امسال پیش بینی برداشت در شهرستان، چهار هزار و ۵۰۰ تن است.

به گفته حقی منصوری سال گذشته هر کیلوگرم گردوی سبز به قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ و هر کیلوگرم گردوی خشک نیز به قیمت چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال معامله می شد که قطعا امسال افزایش بیشتری خواهد داشت و همین امر لزوم حمایت از باغداران را بیشتر می کند.

عزم دادستانی در برخورد با سارقان گردو

دادستان عمومی و انقلاب سلسله نیز در این باره گفت: با افرادی که قبل از موعد برداشت گردو اقدام به خرید و فروش غیرقانونی و سرقت محصول کنند برخورد قاطع می شود.

سید مجید همتی افزود: فصل برداشت گردو در شهرستان نزدیک است و هرساله مشاهده می شود افرادی به خصوص در منطقه کهمان اقدام به برداشت غیرقانونی و سرقت دسترنج کشاورزان می نمایند.

وی افزود: عمده سرقت از باغات گردو توسط سارقان دارای سابقه اعتیاد به مواد مخدر صورت می گیرد که نیروی انتظامی شهرستان موظف است نسبت به شناسایی معتادان متجاهر، جمع آوری و انتقال آنها به کمپ های مجاز ترک اعتیاد ماده ۱۶ اقدام نماید.

دادستان عمومی و انقلاب سلسله عنوان کرد: همچنین به تمامی مغازه داران سطح شهر هشدارهای لازم در خصوص خریداری گردو قبل از موعد برداشت و به صورت جزیی از افراد مشکوک و معتاد داده شده است.

همتی اضافه کرد: در صورت عدم رعایت، این مغازه داران به عنوان خریدار مال مسروقه شناخته شده و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت ضمن اینکه در زمان خرید گردو از دیگر افراد باید هویت فروشندگان و آدرس و شماره تماس آنها ثبت و ضبط شود تا در صورت بروز مشکل، امکان دسترسی به آن ها توسط پلیس ممکن باشد.

وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی مکلف است در زمان برداشت محصول باغات گردو در منطقه کهمان گشت های انتظامی را افزایش دهد عنوان کرد: به تمامی شهروندان توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه سرقت از باغات گردو و خرید و فروش دسترنج باغداران توسط سارقان، مراتب را جهت پیگیری و برخورد قانون به مراجع انتظامی و قضایی اطلاع دهند.

نظر شما