شناسهٔ خبر: 68220567 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رییس جمعیت هلال احمر از انتقال ١١ زائر بیمار از عراق به داخل کشور خبر داد

خدمت‌رسانی مشتاقانه امدادگران در داخل و خارج مرزها

صاحب‌خبر -

 [شهروند] خدمت به زائران حسینی در این سو و آن‌سوی مرزها از سوی اعضای جمعیت هلال‌احمر ادامه دارد. از استقرار درمانگاه‌ها گرفته تا ارائه خدمات امدادونجات، فعالیت تیم‌های سحر و امدادرسانی بین‌المللی به زائران خارجی و داخلی، همه و همه از سوی نیروهای مشتاق هلال‌احمر صورت می‌گیرد. جمعیت هلال‌احمر همچنین با امدادرسانی به مصدومان تصادفات، به وضعیت آنها رسیدگی می‌کند. دراخرین حادثه‌ای که در عراق رخ داد، 64 نفر بر اثر تصادف اتوبوس زائران ایرانی با کامیون حامل قیر در عراق مصدوم شدند. این حادثه همچنین یک کشته نیز برجای گذاشت.
این حادثه ساعت ۴ صبح روز جمعه، ۲۶ مردادماه، رخ داد. اتوبوس حامل زائران ایرانی و یک کامیون حمل قیر در جاده برگشت از دیوانیه به ناصریه در کشور عراق تصادف کردند. این حادثه 64 مصدوم و یک فوتی داشته است که این فوتی راننده اتوبوس عراقی بود. این حادثه 18 مصدوم سرپایی داشته و 45 نفر تحت مراقبت موقت در اورژانس بیمارستان آموزشی دیوانیه عراق قرار گرفتند. یک نفر هم تحت عمل جراحی قرار دارد. مصدومان ایرانی از شهرهای آبادان، اهواز، بوشهر و جهرم بودند. در میان مصدومان، سه نفر نیز عراقی هستند. مصدومان این حادثه در بیمارستان دیوانیه عراق بستری شدند و نیروهای امدادی هلال‌احمر کشورمان برای رسیدگی و ارائه خدمات به آنها و در صورت نیاز، انتقال بیماران به ایران، در بیمارستان حضور یافتند. پس از این حادثه، یاسر ساعدی فرمانده قرارگاه عملیاتی امدادونجات هلال‌احمر در پایانه مرزی چذابه از انتقال چهار مصدوم این سانحه به خاک ایران خبر داد و گفت: «انتقال مصدومان این تصادف از طریق مرز چذابه انجام شد. چهار آمبولانس از نزدیکترین پایگاه‌های سیار جمعیت هلال‌احمر مستقر در پایانه مرزی چذابه به نقطه صفر اعزام و مصدومان از طرف عراقی تحویل گرفته شدند. مصدومان حادثه توسط اتوبوس آمبولانس جمعیت هلال‌احمر به پایانه مرزی منتقل و به نجاتگران مستقر در پایانه مرزی چذابه تحویل داده شدند. پس از تحویل مصدومان توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر مستقر در پایانه مرزی چذابه، اقدامات تریاژ و امداد بر بالین تمام مصدومان انجام شد و مصدومان ضمن دریافت خدمات درمانی در نقطه صفر مرزی توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر مستقر در پایانه مرزی چذابه، به اتوبوس امبولانس ۱۱۵ تحویل و برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل شدند.» این در حالی است که جمعیت هلال‌احمر به زائران توصیه کرد که در مسیر بازگشت از زیارت در ایام اربعین به دلیل طولانی بودن مسیر و خستگی راه و همچنین گرمای هوا، حتماً هر ۲ ساعت استراحت کنند و با خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی نکنند تا شاهد وقوع حوادث برای زائران نباشیم.

ارائه خدمات درمانگاه شهید صلح به زائران اربعین
فعالیت درمانگاه‌های هلال‌احمر در آنسوی مرز نیز هر روز بیشتر و درخشان‌تر می‌شود. درمانگاه شهید صلح هلال‌احمر گلستان جزو یکی از این درمانگاه‌ها است که روزانه به ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از زائران اربعین حسینی خدمات درمانی ارائه می‌کند.
قاسم غریب آبادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان در این خصوص گفت: «برای دومین سال متوالی درمانگاه شهید صلح از استان گلستان در عراق مستقر شد تا در صورت نیاز به زائران اربعین حسینی امدادرسانی کند. درمانگاه شهید صلح با همکاری ۲۰ نفر از عوامل درمانی داوطلب در عراق مشغول فعالیت است. این درمانگاه روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر خدمات درمانی سرپایی ارائه می‌کند که در صورت نیاز بستری شدن افراد را به بیمارستان‌ها و درمانگاه معرفی می‌شوند. درمانگاه شهید صلح جمعیت هلال‌احمر گلستان در مسجد سهله شهر کوفه استقرار یافته است.»

راه‌اندازی درمانگاه توسط هلال‌احمر همدان
هلال‌احمر همدان نیز با راه‌اندازی درمانگاه سطح در کشور عراق، به زائران اربعین حسینی خدمات برون مرزی ارائه می‌دهد. علی سنجربگی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان درخصوص جزئیات فعالیت این درمانگاه گفت: «این درمانگاه سطح یک با ۲۷ نفر از اعضای کادر درمانی داوطلب جمعیت هلال‌احمر استان همدان به زودی در کشور عراق برای ارائه خدمات به زائران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. شروع فعالیت این درمانگاه بر اساس پروتکلی است که سازمان حج و زیارت و هیات پزشکی هلال‌احمر ایران برنامه‌ریزی کرده است و باید نیروهای داوطلب این درمانگاه در مکانی که به آنان اختصاص داده شده مستقر شوند. در همین رابطه یک مکان اختصاصی به تیم ما اختصاص داده شد و در یکی از بیمارستان‌ها که برای خدمت‌رسانی آماده کرده‌اند فعالیت خود را آغاز می‌کنند.»  وی در ادامه با اشاره به آماده باش همیشگی جمعیت هلال‌احمر، افزود: «کل جمعیت هلال‌احمر سراسر کشور و به تبع آن نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان همدان در حال حاضر آماده‌باش حوادث و آماده‌باش اربعین به صورت ویژه هستند. در خصوص اقدامات جمعیت هلال‌احمر عمده اقدامات جمعیت هلال‌احمر برون مرزی بوده و تمام خدماتی که بهداشتی درمانی و امدادی در خارج از مرزها به زائران ارائه می‌شود توسط جمعیت هلال‌احمر کشور است.»
 
فعالیت روزانه ۳۵۰ داوطلب هلال‌احمر آذربایجان غربی
درمرزهای داخل کشور نیز، نیروهای امدادی فعالیت پرشوری را آغاز کرده‌اند. همزمان با سومین سال فعالیت مرز تمرچین پیرانشهر برای تردد زائران حسینی، ۵۶ پایگاه امدادونجات جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی برای ارائه خدمات به زائران در استان مستقر شده‌اند.   معاون امداد و نجات هلال‌احمر آذربایجان غربی از استقرار ۵۶ پایگاه موقت، سیار امدادونجات همزمان با طرح پیاده روی اربعین حسینی در استان خبر داد و گفت: «از این تعداد ۳۵ پایگاه امداد و نجات موقت و سیار، ۲۰ مرکز پاسخگویی اضطراری و یک پست پایگاه بین‌المللی امداد و نجات در استان اربیل عراق است.» یحیی خلیلی با بیان اینکه لازم از سوی هلال‌احمر استان برای ارائه خدمات به زائران حسینی در دو مرز بازرگان و تمرچین فراهم شده است، افزود: «همچنین دو قرارگاه مرزی با حضور ۳۵۰ امدادگر و نجات گر به صورت شبانه‌روزی در قالب ٢٥٠ تیم امدادی فعال هستند. همچنین ۱۲۵ خودروی امدادی، چهار تیم موتوری، چهار تیم واکنش سریع، چهار تیم توانای خواهران، دو خودرو بی‌سیم ارتباطات در مرز و مسیرهای تردد این استان به زائران امام حسین (ع) خدمات ارائه می‌دهند.»

آموزش به زائران در مرز
معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی با اشاره به گرمای هوا و آموزش برخی نکات ایمنی و امدادی به زائران اربعین حسینی در سال جاری در مرز تمرچین گفت: «امسال با توجه به گرمای هوا احتمال گرمازدگی، تاول پا، مشکلات امدادی ناشی از ازدحام جمعیت برای زائران وجود دارد که در این راستا آموزش‌های لازم به زائران ارائه می‌شود.» خلیلی با اشاره به استقرار مربی و داوطلب‌های تخصصی هلال‌احمر استان در مرزهای استان گفت: «هم مربی خانم و هم مربی آقا در مرزهای استان برای ارائه نکات ایمنی و امدادی به زائران مستقر هستند.» وی با اشاره به استقرار ایستگاه‌های امدادی برای آموزش به زائران در مرزهای استان گفت: «با توجه به حضور کودکان، تیم‌های سحر هلال احمر در مرزها مستقر هستند و خدماتی چون نقاشی، مسابقه و بازی برای کودکان ارائه می‌کنند. سه خودروی ست نجات از استان‌های چهارمحال‌بختیاری، زنجان و استان مرکزی برای افزایش ناوگان خودروهای امدادی و پوشش عملیات عظیم اربعین حسینی (ع) در محورهای مواصلاتی مرز تمرچین مستقر شدند.»

تاکید معاون اول رئیس جمهور بر بالا بردن سطح بهداشت و درمان زوار
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اهمیت وضعیت بهداشت و درمان زوار در تمامی مرزهای غربی و جنوب‌غرب کشور گفت: «باید با آگاه‌سازی‌ها و البته بسیج همه تجهیزات و امکانات، ضمن بالا بردن سطح بهداشت در مراکز اقامتی و موکب‌ها، در صورت نیاز به مداوا؛ دارو و تجهیزات پزشکی موردنیاز تامین و کادر درمان و امدادی مجرب در خدمت زائران عزیز حسینی قرار بگیرد.»
کارنامه هلال‌احمر در ارائه خدمات به زائران همیشه درخشان بوده و هر سال نسبت به سال گذشته موفق‌تر عمل کرده است. امسال جمعیت هلال‌احمر، در راهپیمایی اربعین با افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت‌های امدادونجات و بهداشت و درمان در کشور عراق آماده خدمت‌رسانی به زائران شده است. پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر  گفت: «۴ بیمارستان به همراه بیمارستان امام علی (ع) در نجف، ۶ بیمارستان در کربلا، یک بیمارستان در سامرا و یک بیمارستان در کاظمین، پزشکان ایرانی حضور دارند و به زائران ایرانی خدمات درمانی ارائه می‌کنند. در مسیر نجف تا کربلا نیز ٤ بیمارستان آماده ارائه خدمت به زائران اربعین هستند. امسال ۷۰۰ مرکز درمانی سطح یک، ۲ و ۳ و ١٥٠٠ موکب درمانی مردمی در کشور عراق به زائران خدمت رسانی می‌کنند.»  علاوه بر این‌ها، سازمان داوطلبان هلال احمر با برگزاری پویش‌های زائریار و مرهم زائر تلاش کرده است تا به زائران کم توان کمک و نیازهای دارویی زائران در سفر را برطرف کند. بیش از 300 تن دارو و تجهیزات برای ارائه خدمات درمانی و سلامت زائران کشورمان، تامین و به عراق ارسال شده است. امسال در مراسم پیاده روی اربعین در ۴۰۰ نقطه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارائه می‌شود. شش هزار نیروی کادر درمان در خدمت هلال‌احمر برای ارائه خدمات درمانی در اربعین هستند. همچنین از 18 بالگرد و  200 آمبولانس و خودروی امدادی نیز استفاده شده است.

حضور پزشکان و پرستاران ایرانى در بیمارستان‌هاى عراق

در ادامه رییس جمعیت هلال احمر نیز از انتقال ١١ زائر بیمار و مصدوم از عراق به داخل کشور خبر داد. پیرحسین کولیوند در این خصوص گفت: «١١ زائر ایرانی به دلایلی نظیر بیماری یا مصدومیت، برای ادامه روند درمان در داخل کشور به مرزهاى چذابه و مهران انتقال داده شدند. با هماهنگى‌هاى صورت گرفته با وزارت بهداشت عراق، پزشکان و پرستاران ایرانى در بیمارستان‌هاى عراقى از جمله بیمارستان‌هاى سامرا و کاظمین نیز براى خدمت‌رسانى به زائران حضور دارند.» کولیوند همچنین در بازديد از محورهاى مواصلاتى غرب كشور گفت: «پايگاه‌هاى امدادى در آماده‌باش كامل هستند. ما در محورهاى مواصلاتى غرب كشور، شاهد ازدحام و ترافیک شدید خودروها برای پیوستن به زائران اربعین حسینی هستيم. امدادگران و پايگاه‌هاى هلال‌احمر در آمادگى كامل براى خدمت‌رسانى به زائران هستند. هموطنان قوانین راهنمایی و رانندگی را جدی بگیرند.»

نظر شما