شناسهٔ خبر: 68220271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

به‌رغم ادعای مسئولان ذی‌ربط گسترده است:

سایه سنگین تحریم بر پست ایران

صاحب‌خبر -

«تحریم بودن ایران در سیستم پست اثری ندارد» این سخن محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری بود که ایلنا آن را منتشر کرد. او با تاکید براینکه ایران غیر از اسرائیل با همه دنیا ارتباط پستی دارد، گفت: اگر ارتباط پستی با ایران انجام نمی‌شود مشکل از طرف کشور مقابل و یا از سوی ایرلاین ها پیش می‌آید و از طرف شرکت ملی پست ایران مشکلی وجود ندارد.

به گزارش اکوایران، بر اساس قوانین اتحادیه جهانی پست، در شرایطی که شرکت ملی پست به عنوان اپراتور منتخب ایران در اتحادیه جهانی پست شناخته شده است، تحریم‌ها نباید روی ارسال مرسولات تاثیر بگذارد اما در سالهای اخیر وضع تحریم‌ها علیه ایران چالش‌های زیادی را برای این صنعت به وجود آورده ،گواه این ادعا گلایه شرکت‌های خصوصی در ارسال مرسولات از مبدا ایران است که در نهایت نیز هزینه‌های زیادی را به مشتریان خدمات بین‌المللی تحمیل می‌‌کند. ماهنامه پیوست در گزارشی به بررسی جزئیات تاثیرات تحریم بر روی پست بین‌الملل پرداخته است.

در همین خصوص،  مدیرعامل شرکت تی‌اکسپرس، درباره تاثیر تحریم‌ها روی کالاهایی که از مبدا ایران ارسال می‌شوند، اظهار کرد: «ما یک کشور مشمول تحریم هستیم و برای ارسال بسته به خارج از کشور مجبوریم تغییراتی ایجاد کنیم که به عنوان بسته غیر ایرانی ارسال شود. ما برای جابه‌جایی کالاها با مبدا ایران یا برند ایرانی مسئله داریم و برای برطرف کردن آن مجبور هستیم ارسال را از طریق کشور سوم انجام دهیم ،به واسطه این تغییراتی که در مبدا انجام می‌دهیم، هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و مشتری نهایی متحمل هزینه بیشتری می‌شود. علاوه بر این یکسری محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بیش از حد عادی روی ارسال بسته‌هایمان اعمال می‌شود.»

این سخنان در حالی مطرح شده که پیشتر محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست نیز  تاثیر تحریم‌ها بر نقل و انتقال پول در حوزه تجارت الکترونیکی بین‌المللی را تایید و اعلام کرد راه‌حل‌هایی برای دور زدن وجود دارد اما اینکه بگوییم همه چیز خوب است درست نیست و قطعا به صورت غیر مستقیم تحریم‌ها روی همه موضوعات تاثیر گذاشته است.

لیائی در جایی دیگر از سخنانش به کم بودن پروازهای ایران به برخی کشورها اشاره کرده و گفته بود: به خاطر کم بودن پروازهای ایران به کشورهای دیگر پست گاهی دچار مشکل شده و به دلیل جایگزین کردن پروازهایی که در بازه‌ای ارسال از ایران را متوقف می‌کنند، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری می شویم. هزینه‌ای که احتمالا در قیمت تمام شده مرسوله برای مشتری هم تاثیر گذاشته است.

فعالیت محدود شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و تاثیر آن روی پست بین‌الملل موضوعی بود که مهدی مقصودی، مدیر کل دفتر ارتباطات و امور بین‌المللی شرکت ملی پست، به آن اشاره کرد و گفت: «الان مهم‌ترین چالش در ارائه سرویس‌های پستی به ویژه پست بین‌المللی توسط شرکت ملی پست، اعمال تعرفه‌های دستوری و غیر رقابتی، محدودیت در شیوه‌های ارسال پستی به واسطه فعالیت محدود شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی به ویژه خطوط هواپیمایی خارجی و به‌روزرسانی نکردن بسیاری از قوانین و مقررات فرا سازمانی است.»

اصلی ترین معیار مشتریان برای انتخاب خدمات پستی بین المللی میان شرکت ملی پست و یا شرکت های خصوصی، تعرفه خدمات آنهاست. در حالی که سازمان تنظیم مقررات برای تعرفه مرسولات بین‌المللی شرکت ملی پست الگو می‌گذارد، تعرفه شرکت‌های خصوصی در رقابت آنها در بازار آزاد تعیین می‌شود.

تعرفه‌گذاری شرکت ملی پست براساس یکسری حقوق ثابت مثل حق ترمینال، حق ترانزیت، حق ورود به سرزمین و حق توزیع وجود دارد که در بین کشورهای مختلف متفاوت است. اتحادیه جهانی پست هم یک واحد پولی اختصاصی دارد تا همه کشورهای دنیا بتوانند با یکدیگر ارتباط یکپارچه‌ای برقرار کنند. این واحد پولی تحت عنوان حق برداشت مخصوص یا SDR است و تابع دلار قیمت‌گذاری می‌شود. سازمان تنظیم مقررات بر اساس همه اینها الگویی مصوب کرده است که بر اساس آن قیمت‌ها تعیین می‌شوند. زمانی که این الگو مصوب شده در آن گفته است که از نرخ ارز نیمایی استفاده شود و ما به صورت فصلی می‌توانیم حداکثر ۳۰ درصد سود به آن اضافه کنیم که هزینه تمام شده همه اینها، هزینه ارسال مرسولات خارجی شرکت ملی

پست می‌شود.

 

نظر شما