شناسهٔ خبر: 68219581 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

جراحی لاپاراسکوپی روشی نوین و کم تهاجمی برای درمان بیماری های شکمی

فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی در کردستان، گفت: لاپاراسکوپی نوعی جراحی کم‌تهاجمی است که با ایجاد چند برش بسیار کوچک روی بدن انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا کردستان، دکتر زکریا شربو در خصوص جراحی لاپاراسکوپی این روش نوین جراحی، اظهار کرد: لاپاراسکوپی نوعی جراحی کم‌تهاجمی است که با ایجاد چند برش بسیار کوچک روی بدن انجام می‌شود، با استفاده از یک دوربین مخصوص، جراح می‌تواند به طور مستقیم اندام‌های داخلی شکم و لگن را مشاهده کرده و عمل جراحی را انجام دهد.

این پزشک جراح بیان کرد: با پیشرفت تکنولوژی پزشکی، امروزه بیش از 90 درصد از جراحی‌های باز به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

دکتر شربو با اشاره به مزایای جراحی لاپاراسکوپی، تصریح کرد: مزایای این روش شامل کاهش مدت بستری، بهبود سریع‌تر، درد کمتر پس از عمل، کاهش خونریزی و ایجاد اسکارهای کوچک‌تر است.

وی به انواع جراحی لاپاراسکوپی شامل ساده و پیشرفته اشاره و خاطرنشان کرد: لاپاراسکوپی ساده شامل جراحی های رایجی مانند برداشتن کیسه صفرا و آپاندیس است که توسط اکثر جراحان عمومی قابل انجام است اما لاپاراسکوپی پیشرفته برای جراحی های پیچیده مانند جراحی چاقی، سرطان های معده، توده های معده و مری، قفسه سینه، سرطان های روده بزرگ و کوچک و توده های شکمی و رحمی استفاده می شود و نیاز به تخصص بیشتر دارد.

فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی در کردستان، به کاربردهای لاپاراسکوپی پرداخت و گفت: لاپاراسکوپی برای تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری های شکمی و لگنی از جمله کیست های تخمدان، چسبندگی های شکمی، بیماری کیسه صفرا، آپاندیسیت، فتق، بیماری های التهابی روده و سرطان های دستگاه گواش استفاده می شود.

دکتر شربو در خصوص جراحی لاپاراسکوپی با مقایسه جراحی باز، عنوان کرد: لاپاراسکوپی به دلیل مزایایی فراوان، جایگزین بسیار مناسبی برای بسیاری از جراحی های باز است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که بیمار نیاز به لاپاراسکوپی داشته باشد نمی‌توان با طب سنتی درمان کرد، افزود: وقتی که توده داخل روده باشد تنها با جراجی لاپاراسکوپی این مهم انجام می شود و جایگزینی با طب سنتی نیست.

این جراح به اهمیت تشخیص زود هنگام عوارض اشاره و ادامه داد: در همه جراحی های لاپاراسکوپی و باز احتمال بروز عارضه وجود دارد لذا تشخیص به موقع عارضه بعد از جراحی از اهمیت بالایی برخور دار است، هر چه عارضه زودتر تشخیص داده شود امکان درمان موثرتر و کاهش عوارض بعدی بیشتر خواهد بود.

دکتر شربو یادآور شد: انجام جراحی لاپاراسکوپی به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده است در حال حاضر در جهان بسیاری از جراحی های باز همچون کسیه صفرا و فتق منسوخ شده است و تمام جراح ها به وسیله لاپاراسکوپی جراحی انجام می دهند.

وی در پایان سخنان خود به دستگاه لاپاراسکوپی اشاره کرد و گفت: دستگاه ها جراحی مناسب با نوع جراحی متفاوت است.

نظر شما