شناسهٔ خبر: 68218899 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی خبر داد

رشد ۶۵ درصدی صادرات کالا از مرزهای آذربایجان‌غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان‌غربی گفت: در چهار ماهه نخست امسال شاهد رشد خوبی در صادرات از نظر وزنی و ریالی هستیم و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تمامی مرزهای استان ۵۷۰ میلیون دلار صادرات انجام شده که با رشد ۶۵ درصدی روبرو هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، جواد کرمی امروز _جمعه بیست‌وششم مرداد_ در جمع خبرنگاران با اشاره به مرزهای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: استان ۹۶۸ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه دارد و این موضوع در ابتدای دولت سیزدهم داشتن برنامه‌های مدون برای توسعه مرزها و استفاده از فرصت‌ها را می‌طلبید.

وی افزود: استان ۹ گمرک و ۶ پایانه مرزی دارد که ۲۵ درصد کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: استان در مسیر کریدور اصلی بین‌المللی و دروازه ورود به اروپا و دروازه ورود به آسیای میانه قرار دارد و تردد از این مسیر است.

کرمی تصریح کرد: تنها مسیر ریلی بین ایران و ترکیه در آذربایجان‌غربی قرار گرفته و به جهت اینکه مرزها پیشانی جمهوری اسلامی هستند و نگرش‌ها نیز به مرز به مثابه فرصت است.

وی عنوان کرد: نتیجه حضور در مرزها برای حل مشکلاتشان مثبت بوده و در مورد مرز رازی شاهد تجاری‌سازی این مرز هستیم و حمل یکسره در این مرز طی مذاکره با کشور ترکیه انجام می‌گیرد.

کرمی یادآور شد: ۲۴ ساعته شدن پایانه‌های استان موجب توسعه تبادلات اقتصادی شده و در مورد مرز تمرچین شاهد تجارت یک میلیارد دلاری هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: توسعه مرزها برای ایجاد درآمدهای پایدار و ایجاد شغل برای مرزنشینان را مدنظر قرار داده‌ایم.

کرمی افزود: بازارچه کیله‌شین اشنویه با توجه به اهمیتی که برای مبادلات مرزی دارد که در کوتاه‌ترین زمان مصوب خواهد شد و عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

وی گفت: در چهار ماهه نخست امسال شاهد رشد خوبی در صادرات از نظر وزنی و ریالی هستیم و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تمامی مرزهای استان ۵۷۰ میلیون دلار صادرات انجام شده که با رشد ۶۵ درصدی روبرو هستیم و در مورد وزنی نیز شاهد افزایش ۱۵ درصدی هستیم.

کرمی عنوان کرد: ۳۳۰ هزارتن کالا از گمرک و بازارچه پیرانشهر طی مدت اخیر صادر و ۱۷۰ هزارتن کالا نیز از مرز کیله سردشت صادر شده است که عمدتاً شامل آهن، فولاد، مفتول و میوه‌جات است و برنامه کشور حرکت به سمت افزایش صادرات تا واردات کالا است.

وی ادامه داد: توجه به کالاهای داخلی و شعار سال موجب کاهش واردات کالا از مرزهای استان شده و در حمایت از تولیدات داخل این موضوع انجام شده و این روند رو به کاهش است.

نظر شما