شناسهٔ خبر: 68217027 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شیشه‌فروش:

کنترل بحران فرسایش بادی اصفهان در گرو تعیین تکلیف حقابه‌های قانونی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است دستگاه‌های مسئول نسبت به انجام تکالیف ملی در تأمین حقابه‌های قانونی حوضه زاینده‌رود با ایجاد سیستم‌های تأمین اعتبار در جهت کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره وضعیت شاخص کیفت هوای اصفهان، اظهار کرد: بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۵۴ روز هوای ناسالم، ۱۰ روز پاک و ۸۳ روز قابل قبول در اصفهان ثبت شده است.

وی پیرامون محاسبات شاخص ازن در ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌های جوی در اختیار شهرداری اصفهان، افزود: مطابق با شاخص کیفی داده‌های این ارگان، تعداد ۲۰ روز هوای ناسالم باید به تعداد روزهای ناسالم در اصفهان اضافه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان اصفهان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده است، تصریح کرد: تعداد ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های این کانون‌ها بیشتر در شهرستان‌های خور و بیابانک نائین، کاشان، اران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

شیشه‌فروش تاکید کرد: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم‌مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده، به طوری که طی وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می‌شود.

وی گفت: لازم است وزارت نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی در تأمین حقابه‌های قانونی و زیست محیطی کشاورزی و فضای سبز در حوضه زاینده‌رود و جلوگیری از بارگذاری و مصارف غیرمجاز آب در بالادست رودخانه و سایر مناطق و اجرای برنامه جامع مقابله با گردوغبار با ایجاد سیستم‌های پیش‌بینی تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی، اجرای طرح‌های بیابان زدایی و نهال‌کاری و آبخیزداری اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان شدت موج‌های گرمایی و سرمایی، افزایش وقوع پدیده‌های حاد جوی به ویژه سیل، طوفان و خشکسالی از اثرات تغییر اقلیم دانست و اظهار کرد: به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو با افزایش دما، تغییرات اقلیم مناطق مختلف و گرمای اقیانوس، اثرات آن سبب وقوع مخاطرات جوی شدید می‌شود.

وی با بیان اینکه طی مرداد سال جاری در مناطق مختلف استان شمال، شرق، مرکز و شهر اصفهان بالاترین دما طی ۵۰ سال گذشته مواجه شدیم، افزود: در این مدت زمان افزایش چهار تا پنج درجه نسبت به نرمال به ثبت رسیده است.

شیشه‌فروش اضافه کرد: بر این اساس طی روز گذشته و به‌رغم کاهش دما نسبت به هفته گذشته دمای هوا در شهرستان‌های خوروبیابانک با ۴۵ درجه، چوپانان ۴۴ درجه، بادرود، زواره و هرند ۴۳ درجه، اصفهان، ورزنه، کاشان با دمای ۴۲ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است.

وی گفت: مقرر شده است با تشکیل کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی در جهت بررسی پیامدها و تغییرات پارامترهای جوی در بخش‌های انرژی، مخاطرات جوی، کشاورزی، محیط زیست، سلامت و بخش اقتصادی برنامه‌ریزی لازم اجرایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این مسیر باید تدابیر لازم در جهت سازگاری با اثرات تغییرات اقلیم و کاهش اثرات این پدیده، کاهش انتشار آلاینده‌ها و بررسی آسیب‌پذیری جامعه در برابر تغییرات اقلیمی صورت گیرد.

نظر شما