شناسهٔ خبر: 68216535 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۷ قول یک‌ساله وزیر پیشنهادی نفت برای رفع چالش ناترازی گاز

در برنامه وزیر پیشنهادی نفت، دو اقدام کوتاه مدت (یک‌ساله) و بلندمدت (چهارساله) در راستای کاهش ناترازی تولید و مصرف گاز کشور وجود دارد که در برنامه یک‌ساله، ۷ محور دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، بحث ناترازی تولید و مصرف گاز یکی از اساسی‌ترین چالش‌های نه‌تنها وزارت نفت، بلکه کشور است. در زمستان سال جاری ناترازی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز پیش‌بینی می‌شود و این ناترازی سال به سال در حال افزایش است.

وزیر نفت دولت چهاردهم باید در این زمینه برنامه دقیق و مشخص داشته باشد و از روز ابتدایی تصدی این مسئولیت، باید برنامه‌های مربوطه را به اجرا درآورد.

بررسی برنامه ارائه شده از سوی گزینه پیشنهادی وزارت نفت (محسن پاک‌نژاد) نشان دهنده ۷ وعده و قول یک‌ساله برای کاهش ناترازی گاز است. در این برنامه، دو اقدام کوتاه مدت (یک‌ساله) و بلندمدت (چهارساله) در راستای کاهش ناترازی تولید و مصرف گاز کشور وجود دارد که در برنامه یک‌ساله، ۷ محور دیده می‌شود.

این ۷ برنامه یک‌ساله شامل موارد ذیل است:

۱. اجرای مستمر پروژه‌های نگهداشت میادین گازی شامل:

حفاری‌های تعمیراتی و درون میدانی در میدان پارس جنوبی به منظور افزایش تولید نهایی ۶ میلیون متر مکعب در روز.

احداث مجموعه‌های جمع‌آوری و تفکیک تابناک، دی و آغار.

۲. راه اندازی کارخانه NGL-۳۱۰۰ با هدف جمع آوری گازهای مشعل منطقه دهلران

۳. راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار در حال ساخت شامل ایستگاه های تقویت فشار هما، وراوی و ایستگاه های پیش تراکم ۹۰۰ و ۱۰۰۰

۴. تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی

۵. اجرای طرح‌های زودهنگام میادین دی، آغار، توس، خارتنگ به ظرفیت ۲۳ میلیون متر مکعب در روز.

۶. انعقاد قرارداد آغاز فعالیت اجرایی واحدهای نم‌زدائی پالایشگاه فراشبند و شیرین‌سازی پالایشگاه پارسیان به ظرفیت ۴۰ میلیون متر مکعب در روز

۷. برنامه‌های کوتاه مدت جمع‌آوری گازهای مشعل به ظرفیت ۴ میلیون متر مکعب در روز

نظر شما