شناسهٔ خبر: 68215169 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خطیب نماز جمعه تهران:

رسانه‌ها و جریان‎‌های سیاسی به رئیس جمهور در تشکیل دولت وفاق ملی کمک کنند

تهران- ایرنا- خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اعلام فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی، گفت: جریان‌های سیاسی و اصحاب رسانه با احترام به نظر رئیس جمهور در تشکیل دولت وفاق ملی، با ادبیاتی سازنده دولت را در انجام شایسته رسالت سنگین خود یاری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نماز جمعه این هفته نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ۲۶ مرداد ماه سالروز آزادسازی اسرای ایرانی از چنگ دژخیمان صدام، گفت: این روز به راستی برای ملت بزرگ ایران، روز آزادگی و سرافرازی است.

وی خاطر نشان کرد: برای فرزندان غیور ایران که ۶ ماه تا ۱۰ سال در اردوگاه‌های شکنجه نیروهای بعثی صدام از همه ارزش‌های انسانی و انقلابی ما دفاع کردند و این ارزش‌ها را در برابر جامعه بشری عینیت بخشیدند و با ورود پیروزمندانه خود به ایران اسلامی زیباترین صحنه نشاط و سرور خلق کردند، امروز روز بزرگی است.

امام جمعه موقت تهران افزود: اگر بگوییم روزها ورود آزادگان به میهن، پرافتخارتین، پرشورترین و امیدآفرین‌ترین روزهای تاریخ انقلاب است، سخن گزافی نگفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه دشمن از تمام ظرفیت خود برای کشاندن اسرای عزیز به جلوی دوربین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کرد، تصریح کرد: بدون تردید از نظر عقلانی و علمی و با نگاه جامعه‌شناسانه باید در همان روزها و ماه‌های نخست اسارت، اسرای عزیز ایرانی سرکوب می شدند، پایداری و استقامتشان در هم شکسته می شد و صفوف‌شان پراکنده می گشت تا در نهایت برای ایران انقلاب پیامی افتخار آفرین نداشته باشند.

ابوترابی فرد تاکید کرد: دشمن از همه ابزارها از جمله جنگ روانی، فشار و تهدید برای رسیدن به هدف شیطانی خود استفاده کرد اما در مقابل حادثه‌ای رخ داد که همه را در حیرت فرو برد و آن اینکه آزادگان ایران اسلامی به جمعی متشکل و منسجم مبدل شدند.

ابوترابی فرد ادامه داد: اسرای ما بر ایستادگی بر اصول قطعی قرآن و سنت، زیباترین وحدت و انسجام را به نمایش گذاشتند و بر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی وفادار ماندند، اصول انقلاب را تکرار کردند و به عنوان ستون کلیدی جنگ و پشتوانه قدرتمند سلحشوران دفاع مقدس در سنگر اسارت مقاوم ایستادند.

وی خاطر نشان کرد: اسرا پیوند ناگسستی خود را با اسلام و ملت فلسطین برای رویارویی با رژیم صهیونیستی و پاکسازی سرزمین‌های اشغال شده، اعلام کردند.

اسرای عزیز ما تهدید اسارت را به فرصت تبدیل کردند

وی خطاب به کسانی که در میدان دفاع مقدس حضور عینی و ملموس نداشتند، گفت: نخستین ویژگی خیل عظیم آزادگان آن بود که از تمام ظرفیت عقلانی و علمی خود به عنوان یک فرصت و تهدید استفاده کردند.

ابوترابی فرد کسب مقام و ثروت را هم فرصت و هم تهدید توصیف کرد و افزود: اسرای ما از تمام ظرفیت خود برای استفاده از فرصت اسارت و تبدیل تهدید به فرصت استفاده کردند.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: در اردوگاه‌های رژیم بعث اسرای عزیز ما به هیچ وجه ناهنجاری اخلاقی و افسردگی و یاس و ناامیدی مشاهده نمی‌شد؛ اسرا برنامه‌ریزی دقیق داشتند به طوری که در اسارت یک دولت مخفی با مدیریت و رهبری سید آزادگان و با راهبرد حفظ سلامت آزادگان شکل می‌گیرد.

تاکید خطیب نماز جمعه تهران بر حمایت از قهرمانان و مدال‌آوران ورزشی

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در بخش دوم خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به درخشش مدال‌آوران کشورمان در مسابقات المپیک پاریس، تاکید کرد: ورزشکاران عزیز کشورمان در حوزه جهان اسلام، جنوب غربی آسیا و جنوب آفریقا خوش درخشیدند و ایران بالاتر از کشورهایی مانند آرژانتین، سوئیس، بلژیک و پرتقال قرار گرفت.

وی افزود: هر چند مدال‌های رنگارنگ ایران در این مسابقات دستاورد برنامه‌ریزی و مدیریت تحسین ‌برانگیز فدراسیون‌های کشتی و تکواندو و مربیان عالِم و پرانگیزه آنها بود اما با تلاش کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها، ورزشکاران ایرانی در رشته‌های سنگ‌نوردی، ژیمناستیک نیز به جایگاهی فاخر دست یافتند و منزلت ایران را به نمایش گذاشتند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: درخشش بانوان ایرانی در المپیک و راهیابی به فینال این مسابقات برای اولین بار، برگ زرینی بر دفتر افتخارات دختران این سرزمین افزود. بانوان ما در این رقابت‌ها نمادی از توانایی‌ها در حوزه‌های ورزشی و اعتقادی و اخلاقی بودند در مقابل دنیایی که به این ارزشها فاصله دارد.

وی با قدردانی از همه مدیران و دست اندرکاران به واسطه خلقِ نشاط، امید و نشاط، افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقای جایگاه ایرانی در جامعه جهانی، تاکید کرد: از رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم انتظار می‌رود که با حمایت و پشتیبانی و همچنین استفاده از تمام ظرفیت و توان کشور برای برنامه‌ریزی، زمینه قرار گرفتن در جایگاه ۱۰ کشور برتر در المپیک را فراهم کنند.

با ادبیاتی سازنده در تشکیل دولت وفاق ملی به رئیس‌جمهور کمک کنیم

ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعلام فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی، گفت: گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که نمایندگان مجلس با الهام از ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و رهنمودهای رهبری معظم و در چهارچوب وظایف قانونی خود از ظرفیت مجلس شورای اسلامی به عنوان نهادی قانونگذاری برای استقرار دولتی کارآمد، عالم و پرانگیزه و متعهد به ارزش‌های اسلام و انقلاب استفاده خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه تقنینی در حکم شاغول برای نقشه راه دستگاه اجرایی کشور است، گفت: جریانات سیاسی و اصحاب رسانه با احترام به نظر رئیس جمهور در تشکیل دولت وفاق ملی، با ادبیاتی سازنده دولت را در انجام شایسته رسالت سنگین خود یاری کنند.

استانداران در تراز انقلاب انتخاب شوند و نه با توجه به گرایش‌های سیاسی

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: رئیس جمهور بارها تاکید کردند که باید سیاست‌های کلی نظام در دستور کار مدیران قرار گیرد، در این مسیر اصلاح نظام اداری از مهمترین اصولی است که باید به آن پرداخت.

وی نظام اداری را به ماشینی تشبیه کرد که می تواند سند چشم‌انداز و سیاست های کلی و برنامه های کشور را به مرحله اجرا برساند و در این باره توضیح داد: نظام اداری پرهزینه و ناکارآمد از توانایی لازم برای اجرای سیاست‌های کلی برخوردار نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد افزود: تمرکز زدایی و توزیع قدرت نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد؛ افزایش اختیارات استانداران فداکار، مقتدر، پرانگیزه و متعهد باید در دستور کار قرار گیرد. استانداران باید در تراز انقلاب اسلامی انتخاب شوند و نه با نگاه به گرایش‌های سیاسی. نهادهای بسیاری داریم که وظایف موازی انجام می‌دهند، چرا حذف و یا اصلاح نمی‌شوند؟

خطیب نمازجمعه این هفته تهران تصریح کرد: مدیران دارای انگیزه و اراده راسخ، دانش، تجربه، سلامت، دیانت و امانت، با استفاده از مجامع علمی و دانشگاهی، صاحب‌نظران فهیم و دلسوز، نقشه دلخواه خود را تعیین کرده و با زمان‌بندی دقیق و حمایت قوای سه‌گانه و ملت عزیز در این راه افتخارآفرین گام بردارند. امیدوارم که در این مسیر گام‌های اصولی برداشته شود.

ابوترابی فرد ادامه داد: یک مدیر باید پیوسته به این مهم فکر کند چه هزینه‌ها و چه کارهای غیر ضروری است و باید حذف شود، این باید مطالبه رئیس‌جمهور از مدیران ارشد کشور باشد.

زمین و زمان تنبیه پشیمان‌کننده صهیونیست‌ها را ایران تعیین می‌کند

ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات فلسطین اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها بارها در رویارویی با طرح‌های راهبردی، هوشمندانه و پیچیده جمهوری اسلامی ایران، شکست‌خورده‌اند و نقشه‌های آنان برای تغییر معادلات منطقه ناکام مانده است.

وی اضافه کرد: ایران به گواهی تاریخ نشان داده است با تحمیل شرایط امنیتی سخت به تل‌آویو، هیچ تحرک ایذایی آنها را بی‌پاسخ نگذاشته است؛ وعده مجازات سخت از زبان رهبر معظم انقلاب، یادآور وعده صادقی است که چند ماه پیش صهیونیست‌ها به التماس وادار کرد که با وساطت کشورهایی این پیام را به تهران منتقل کنند که انتقام ایران سخت نباشد.

امام‌جمعه موقت تهران تصریح کرد: تل‌آویو بهتر از هر دولتی می‌داند از وقوع انتقام سخت ناگزیر است، اما زمین و زمان این تنبیه پشیمان‌کننده را تهران تعیین می‌کند.

نظر شما