شناسهٔ خبر: 68213665 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در راستای ترویج فرهنگ مطالعه؛

همایش شب شالی در آستانه اشرفیه برگزار شد

گیلان- سومین همایش در آستان فرهنگ شب شالی (شالی شو) پنجشنبه شب در کتابخانه اهل بیت آستانه اشرفیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت صاحب نشر مینو و یکی از مدیران برگزاری این همایش پنجشنبه شب در حاشیه این همایش با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ مطالعه با استفاده از المان‌های فرهنگی گیلان، اظهار کرد: به دنبال برجسته کردن مناسبت‌های فرهنگی و ملی هستیم.

وی با اشاره به برگزاری سلسله همایش‌های «در آستان فرهنگ» به همت شورای ترویج فرهنگ مطالعه کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه، افزود: سه مناسبت بومی، محلی و منطقه ای و سه مناسبت ملی را برگزار کردیم.

این ناشر و نویسنده از برگزاری همایش‌های خواجه نصیرالدین طوسی و میراث مکتوب خبر داد و اضافه کرد: بزرگداشت مناسبت‌های مختلف را در طول سال برنامه‌ریزی کردیم.

ربیعی فر هدف از برگزاری این همایش را تزریق روح فرهنگ به شهر خسته دانست و گفت: به دنبال ایجاد انگیزه مطالعه هستیم و باید جوانان و نوجوانان را با فرهنگ بومی آشنا کنیم.

وی با اشاره به معرفی المان‌های فرهنگ برنج کاری در گیلان در قالب شعر و سرود در همایش «شالی شو»، خاطرنشان کرد: در این همایش گپ و گفتی درباره آیین ها و ابزارها و ترانه‌ها و قصه‌های برنج کاری انجام شد.

صاحب نشر مینو فرهنگ گیلان را بسیار غنی و مواج و عالی دانست و گفت: درباره معرفی فرهنگ گیلان کم کار شده و متولیان فرهنگ باید این بار را به دوش بکشند؛ البته فرهنگ گیلان به بسیاری از کشورها رفته و مردم دنیا با فرهنگ غذایی و پوشاک گیلان آشنا هستند، اما در استان و کشور ما مهجور است.

وی فرهنگ گیلان را در حال فراموشی دانست و تاکید کرد: نسل گیلان در حال عوض شدن است و باید نمادهای فرهنگی گیلان را به نسل جوان یادآوری کنیم.

در این برنامه کتاب‌های تالیفی در موضوعات مرتبط با آیین‌های متاثر از کشت و کار و فرهنگ پدید امده از کار درشالیزار بررسی شد و کارشناسان و هنرمندان حوزه فرهنگ محلی دانش و پژوهش خود را با حضار به اشتراک گذاشتند.

نظر شما