شناسهٔ خبر: 68211675 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارش ایسنا از آیین بدرقه زائران اربعین حسینی در میدان آزادی

محمد طاووسی

آیین بدرقه زائران اربعین و اجتماع عزاداران حسینی شامگاه پنج‌شنبه (۲۵مردادماه) با حضور خیل عظیم عاشقان امام حسین(ع) در میدان آزادی تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در ابتدای این‌ مراسم حمید شاکرنژاد از قاریان برجسته کشور دقایقی را به تلاوت آیاتی از قرآن‌کریم پرداخت. 

در ادامه حامد سلطانی که اجرای این  برنامه را برعهده داشت بر روی صحنه آمد و اشعاری را در وصف امام حسین(ع) خواند.

سپس محمدحسین پویانفر از مداحان برجسته کشور بر روی صحنه آمد و دقایقی به مدیحه‌سرایی پرداخت.

پس از آن یک گروه سرود متشکل از نوجوانان به روی صحنه آمد و دونماهنگ با موضوع اربعین و فلسطین برای حضار خواندند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی -خطیب برجسته کشور- به ایراد سخن پرداخت و گفت: این چفیه‌ای که امشب بر گردن ‌من قرار دارد نماد مهمی در اربعین امسال است، زیرا نشان می‌دهد که شما هم دغدغه غزه را دارید. امروز مردم دنیا شمر و ظالم زمانه خود را می‌شناسند.

وی ادامه داد: قبل از عملیات طوفان‌الاقصی شاید خیلی نمی‌توانستیم چهره واقعی رژیم اسرائیل را به دنیا نشان دهیم، پیش از این عملیات در غرب و شرق باورشان بر این بود که اسرائیلی‌ها مظلوم هستند و از این رو از این رژیم حمایت می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان‌ کرد: در آمریکا هم هر دوجناح سیاسی که رای بیاورند از رژیم اسرائیل حمایت خواهند کرد و به دنبال مظلوم ‌نمایی این رژیم خواهند بود، اما طوفان الاقصی جای حق و باطل را بلاخره نشان داد و شهید و جلاد مشخص شد، وقتی بیمارستان، مدرسه و جنازه کودک را در تصاویر می‌بینیم دیگر نمی‌توان جای مظلوم و ظالم را عوض کرد.

مرادی یادآور شد:‌ مسیر اربعین ‌امسال‌ می‌تواند این مظلومیت را تشدید کند، از هرجای عالم که به مسیر اربعین می‌رسید باید با نمادها مظلومیت مردم فلسطین را نشان دهید.

گزارش ایسنا از آیین بدرقه زائران اربعین حسینی در میدان آزادی

وی با بیان اینکه اسرائیل بسیار پلید و عمرشان به سر آمده است، ابراز کرد: دنیا باید بداند ما در سمت درست تاریخ ایسناده‌ایم. این را باید در مسیر اربعین نشان دهیم. سعی کنیم با هم تعامل داشته باشیم، مسیر اربعین جای مسابقه نیست بلکه مسیر درس‌آموزی است.

این خطیب برجسته کشور بیان کرد: برگزاری آیین‌هایی همچون محرم شهر بسیار تاثیرگذار است و باید این مدل مناسک در سایر بخش‌های شهر هم برپا شود. جلساتی که مردم به عشق امام حسین(ع) به دور هم جمع می‌شوند حال باطنی‌شان را خوب می‌کند.

مرادی با اشاره به واقعه عاشورا اظهار کرد: دشمن امام حسین(ع) را محاصره کرد و امام از آنها یک شب را مهلت گرفت. روز عاشورا همانطور که می‌دانید تمام اصحاب امام شهید شدند و هیچ‌کسی منتی از دشمن نکشید و به گفته راوی تا به حال شکست‌خورده‌ای همچون حسین را ندیدم‌ که بعد از این همه غم شجاعانه بجنگند.

وی در پایان سخن گفت: پس از شهادت امام حسین(ع) سرها جدا و بدن‌ها زیر سم اسبان تازانده شد تا اسم و نشانی از امام حسین(ع) و یارانش نماند، اما امروز نام همه می‌بینیم که نام امام حسین(ع) و اربعین زنده است و تمام نقشه دشمن بر آب شد.

در ادامه این مراسم مداحان اهل‌بیت همچون نریمان پناهی، سیدمجید بنی‌فاطمه، حسین سیب‌سرخی، محمد فصولی، محمدرضا نوشه‌ور و امین قدیم به سوگواری سید و سالار شهیدان پرداختند.

در پایان آیین بدرقه زائران اربعین حسینی انجام شد و به این‌ ترتیب دومین رویداد آیینی شهر تهران، «محرم شهر» بعد از نزدیک به ۱۶ روز اجرا به پایان رسید.

انتهای پیام

نظر شما