شناسهٔ خبر: 68210994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلاروس خواستار آغاز مذاکره روسیه و اوکراین برای پایان جنگ شد

تهران- ایرنا- الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه با اظهار نگرانی نسبت به کشیده شدن درگیری به مرزهای این کشور، خواستار آغاز مذاکره روسیه و اوکراین برای پایان جنگ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، لوکاشنکو با بیان اینکه تنها کشورهای غربی هستند که به ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین علاقه دارند، گفت: بیایید پشت میز مذاکره بنشینیم و به این درگیری که مردم هیچ یک از کشورهای اوکراین، روسیه و بلاروس به آن نیازی ندارند پایان دهیم.

رئیس جمهور بلاروس همچنین با اشاره به اینکه مقام‌های عالیرتبه غرب، کی‌یف را به جنگ تشویق می‌کنند، تاکید کرد: آنها می‌خواهند اوکراین و روسیه یکدیگر را نابود کنند.

لوکاشنکو در ادامه به نقض حریم هوایی این کشور از سوی پهپادهای اوکراینی اشاره کرد و افزود: ممکن است کی‌یف طرح‌هایی برای حمله به بلاروس داشته باشد اما ما به نیروهای اوکراینی اجازه نمی‌دهیم مرز ما را زیر پا بگذارند.

رئیس جمهور بلاروس همچنین با اشاره به استقرار سلاح‌های اتمی روسیه در این کشور تاکید کرد: ما خواهان تشدید تنش و جنگ علیه ناتو نیستیم و تا زمانی که نیروهای بیگانه وارد مرزهای ما نشوند از هیچ سلاحی استفاده نخواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

نظر شما