شناسهٔ خبر: 68210754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نگرانی شدید سازمان جهانی بهداشت در پی شیوع گسترده آبله میمونی

سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (چهارشنبه) با اعلام اینکه شیوع فزاینده آبله میمونی (Mpox) در قاره آفریقا یک «وضعیت اضطراری» بهداشتی در دنیا است، هشدار داد این ویروس ممکن است به مرزهای بین‌المللی سرایت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بیانیه «آدهانوم قبریسوس»، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت پس از نشست کمیته اضطراری آژانس بهداشت سازمان ملل که در روز سه‌شنبه منتشر شده است، گسترش این بیماری را در قاره آفریقا، یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی عنوان کرده بود.

این برای دومین بار در دو سال گذشته است که برای بیماری آبله میمونی یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی اعلام می‌شود.

وضعیت اعلام شده بالاترین سطح هشدار سازمان جهانی بهداشت محسوب می‌شود و هدف از تعیین آن تسریع تحقیقات، تأمین مالی و انجام اقدامات بین‌المللی بهداشت عمومی و همکاری برای مهار بیماری است.

تدروس گفت: روشن است که یک واکنش هماهنگ بین‌المللی برای توقف این شیوع و نجات جان انسان‌ها لازم است.

به گزارش یورونیوز، بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، در سال جاری بیش از ۱۴ هزار مورد ابتلا به این بیماری و ۵۲۴ مورد مرگ بر اثر آن در قاره آفریقا ثبت شده که از آمار سال گذشته فراتر رفته است.

بیماری آبله میمونی که بر اثر عفونت به ویروس آبله میمونی پدیدار می‌شود، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است که پیش از این عمدتا در مناطق جنگلی آفریقای حاره‌ای دیده می‌شد اما طی دو سال گذشته در دیگر مناطق جهان به ویژه اروپا مشاهده شده است.

این بیماری به طور معمول بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد. دوره پنهان آبله میمونی پس از ابتلای افراد به ویروس بین پنج تا ۲۱ روز است؛ به عبارت دیگر علائم بیماری در مبتلایان بین پنج تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند.

نظر شما