شناسهٔ خبر: 68209517 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

چند دهه بیراهه رفته‌ایم؛ از صندوق عقب پیکان تا سرخابی‌های در به در!

مجيد سعيدی

صاحب‌خبر -

چند دهه بیراهه رفته‌ایم؛ از صندوق عقب پیکان تا سرخابی‌های در به در!

درباره سرخابی‌ها كه یک ورزشگاه اختصاصی برای برگزاری مسابقه ندارند(!) استنباط اين است که هدف آنها فقط كسب قهرمانی در ليگ برتر يا جام حذفی است و ديگر هيچ...

يعنی چشم انداز و افقی در زمينه توسعه و نيل به باشگاهداری وجود ندارد. اما جالب اینکه نمی‌دانیم كميته تعيين صلاحيت چگونه استاندارد و كيفيت اين دو تيم را تأييد می‌كند؟! تيم‌هایی كه ورزشگاه ندارند و در آستانه ليگ در به در استاديوم هستند با چه متر و معياری تأييد شده‌اند؟ آيا غير از اين است که سبک مديريتيپی پرسپوليس همچنان از سیک قدیمی و سنتی موسوم به «صندوق عقب پيكان» تبعيت می‌كند؟

آن روزها نيز هدف پرسپوليس فقط كسب عنوان قهرمانی بود. تمريناتش يا در تپه‌های داوديه بود يا زمين چمن شهيد كشوری و شماره دو شيرودی. مسابقاتش هم يا در آزادی بود يا شيرودی.

با گذشته قريب به سه دهه و رشد بی رويه دستمزد بازيكنان و مربيان (كه سرخابی همواره در اين زمينه پيشرو هستند)، چه تفاوت معناداری در زير ساخت‌های باشگاهداری نسبت به قبل ديده می‌شود؟ اگر فدراسيون وقت برای اين دو تيم ساختمان اداری نمی‌خريد يا شهرداری ورزشگاه به آنها تخصيص نمی‌داد، وضعيت اين دو تیم قدیمی چگونه بود؟!

هزينه آنها را در طول ٣٠ سال گذشته سرانگشتی حسابرسی كنيد! انجام مديريت هزينه (به اين دليل كه پول در كيسه ميهمان است) ساده‌ترين كار ممكن است. فرقی هم نمی‌كند سطح فكر و انديشه به اندازه صندوق عقب پيكان باشد يا كنسرسيومی از بانک‌ها و پتروشيمی‌ها...!

متأسفانه مديريت در پرسپوليس چند سالی‌ست تحت تأثير تفكراتی قرار دارد كه پيكره این برند معتبر و بزرگ را از درون تهی خواهد كرد (كه تا الان هم كرده)...

نكته پايانی اينكه رنجيره‌ی مديران دو تيم طی سه دهه گذشته همواره مدعی بوده كه بدهی مدير قبل از خود را صفر كرده اما نگفته با پتانسيلی كه استقلال و پرسپوليس دارد با چه ميزان بدهی به بخش خصوصی (بخوانيد خصولتی) واگذار شد؟! اینجاست که درباره اين دو تيم بايد ضرب‌المثل قديمی را برعكس خواند: «شام و ناهار صد دست، آفتابه لگن هيچی!»؛ چون تفكر حاكم هنوز صندوق عقب پيكان است...

اگر غير از اين بود با رشدی كه دستمزدها دارد حداقل بايد تا الان یک استاديوم آبرومند می‌داشتند كه در آستانه آغاز مسابقات لیگ برتر كاسه چه كنم؟ چه كنم؟ دست نگيرند.

آيا زشت و خجالت‌آور نيست كه استقلال و پرسپوليس با اين همه طرفدار و هزينه‌های چند صد ميلياردی در سال اكنون در به در دنبال زمين مسابقه هستند؟

آقاي وزير اقتصاد! چرا برای مشورت در انتخاب مدير سرخ‌ها به سراغ صندوق عقب پيكان رفتی؟

نظر شما