شناسهٔ خبر: 68208517 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار اصفهان:

مجلس مشوق های بیشتری برای تحقق جوانی جمعیت تصویب کند

اصفهان-ایرنا-استاندار اصفهان گفت: مجلس مشوق های موثر بیشتری برای تحقق جوانی جمعیت ارائه و تصویب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سیدرضا مرتضوی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از "اتاق وضعیت جمعیت اصفهان" در استانداری اصفهان افزود: باتوجه به برنامه ریزی دشمن در این زمینه؛ می‌توان گفت اغنای ذهنی فرزندآوری بدون برنامه مدون و تخصصی نمی‌تواند اثرگذار باشد که لازم است نمایندگان مجلس در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه برای این بخش نیازمند فرهنگ سازی جداگانه برای مقوله ازدواج و فرزندآوری هستیم، افزود: از ظرفیت فرمانداران، روحانیون و رابطان حوزه بهداشت و درمان برای این بخش می توان استفاده کرد.

مرتضوی افزود: در این مسیر توجه به سلامت زوجین ضروریست و این مساله لازم است بر اساس اطلاعات به روز رصد و برنامه ریزی شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان نیز در حاشیه این بازدید گفت: در تدوین بوم جمعیتی استان اصفهان؛ ازدواج، سقط جنین و ناباروری سه چالش مهم جوانی جمعیت است که بر مبنای آمار و بررسی‌های انجام شده بدست آمده است.

مجلس مشوق های بیشتری برای تحقق جوانی جمعیت تصویب کند

مرضیه استکی افزود: با اجرای «طرح فتحان» (فرزندان تحول آفرین ایران زمین) که امسال در اصفهان کلید خورد تعداد موالید و ازدواج مطلوب برای هر سال و فصل تا سال ۱۴۰۷ در شهرستان، شهر، بخش و روستاهای استان مشخص می شود.

وی افزود: افزایش ازدواج، کاهش سن ازدواج و فاصله بین ازدواج و فرزند اول، کاهش طلاق و جلوگیری از سقط جنین نیز از اهداف میان مدت این طرح است.

به گزارش ایرنا، اتاق وضعیت جمعیت اصفهان خرداد امسال در استانداری اصفهان افتتاح شد. این مرکز علاوه بر رشد دانش عمومی در این حوزه به تصمیم گیران و تصمیم‌سازان ملی با توجه به اطلاعات دقیق از روند تحولات جمعیت کشور کمک می‌کند.

استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد. حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تندتر از میانگین کشوری است.

بنا بر پیش بینی پژوهشگران، اگر هفت یا هشت سال آینده نرخ رشد منفی جمعیت جبران نشود، بین سال‌های ۱۴۲۵ تا سال ۱۴۳۰، یک سوم جمعیت استان اصفهان در سن سالمندی قرار می‌گیرند.

به گفته مسوولان رتبه خام ولادت در شهرستان اصفهان ۱۰.۳ و رتبه استانی در این زمینه ۱۲ است. میانگین سن مادر در نخستین فرزندآوری در استان اصفهان ۲۸ و در شهرستان اصفهان ۳۰ سالگی است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ به تایید شورای نگهبان رسید.

نظر شما