به گزارش خبرآنلاین، نسل اول پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۳ معرفی و جایگزین نسخهٔ استیشن ۲۰۷ شد. این کراساوور کوچک حدود سه سال بعد فیسلیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد. در کشورمان پس از به سرانجام رسیدن برجام، پژو که دوباره به سمت شریک قدیمی خود بازگشت، از طریق جوینت ونچری بنام ایکاپ که با ایرانخودرو شکل گرفت، امکان مونتاژ ۲۰۰۸ را برای طرف ایرانی فراهم کرد.
بر اساس گزارش پدال، پیشفروش این کراساوور فرانسوی در تابستان سال ۱۳۹۶ آغاز شد و با نسخهٔ فیسلیفت خود راهی خیابانهای ایران شد. هرچند تولید ۲۰۰۸ در سال ۱۳۹۹ در کشورمان خاتمه یافت اما امتیاز پلتفرم آن در اختیار ایرانخودرو ماند و به پایهای برای شکلگیری ریرا تبدیل شد. ۲۰۰۸ اما هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و روی پلتفرم جدید CMP ساخته شده است.
طراحی بیرونی
همانطور که گفته شد، پیشینهٔ نسل اول پژو ۲۰۰۸ به یک دهه پیش بازمیگردد و بنابراین شاید مقایسهٔ آن با ریرا که چندین سال بعد طراحی شده خیلی منصفانه نباشد ولی پلتفرم مشترک دو خودرو، این مقایسه را توجیه خواهد کرد زیرا میتوان رویکردهای ایرانی و فرانسوی را روی بستری یکسان مشاهده کرد. ۲۰۰۸ هرچند مطابق با نسل قبلی زبان طراحی پژو شکل گرفته اما هنوز هم ظاهر مدرن و هماهنگی دارد. در جلوی این خودرو، طراحی سنتیتری با جلوپنجرهٔ کرومی نهچندان بزرگ و چراغهای معمولی دیده میشود درحالیکه ایرانخودرو برای کراساوور خود از ترندهای روز یعنی چراغهای دوقسمتی استفاده کرده که البته باعث ایجاد نمایی مشابه نسل قبلی هیوندای سانتافه شده است.
در قسمت جانبی، ایرانخودرو با تغییراتی مثل حذف لچکی عقب، نمای متفاوتی نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده اما به نظر میرسد نیمنگاهی به طراحی نسل دوم ۲۰۰۸ داشته است. همچنین در عقب هم با چراغهای افقی که زیر قابی مشکی در پایین شیشه جای گرفتهاند، الهام گیری از نسل دوم ۲۰۰۸ مشهود است. البته طراحی این چراغها در دو خودرو متفاوت است. ریرا با ۴,۳۳۴ میلیمتر طول، ۱,۸۰۸ میلیمتر عرض و ۱,۶۳۸ میلیمتر ارتفاع، رشد ابعاد قابلتوجهی را نسبت به نسل اول ۲۰۰۸ با ۴,۱۵۸ میلیمتر طول، ۱,۷۴۰ میلیمتر عرض و ۱,۵۵۷ میلیمتر ارتفاع تجربه کرده است اما فاصلهٔ محوری دو خودرو با ۲,۵۹۰ میلیمتر برای ریرا و ۲,۵۳۸ میلیمتر برای ۲۰۰۸، تقریباً نزدیک به هم است. بهطورکلی، طراحی ریرا را برای شرکتی مثل ایرانخودرو میتوان قابلقبول دانست هرچند که طراحان میتوانستند در نمای عقب سلیقهٔ بیشتری به خرج دهند.
داخل
در داخل، اختلاف سن دو خودرو بیشتر خود را نشان میدهد زیرا در اینجا هم ایرانخودرو با پیروی از ترندهای روز و استفاده از ویژگیهایی مثل نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، همراه با غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی بروز با شیفتر الکترونیکی گیربکس، فضای مدرنتری را نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده است. این در حالی است که ۲۰۰۸ با نمایشگری نسبتاً کوچک در میانهٔ داشبورد و کنسول مرکزی معمولی با دستهدندهٔ سنتی، نشان میدهد که خودرویی متعلق به یک نسل قبل است. البته ویژگی منحصربهفرد طراحی داخلی خودروهای پژو یعنی صفحه آمپری که از بالای غربیلک فرمان دیده میشود و هنوز هم در جدیدترین خودروهای این شرکت به کار میرود، در ۲۰۰۸ هم به چشم میخورد. همچنین طراحی کلی ۲۰۰۸ هرچند کمی رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هماهنگتر از رقیب ایرانی به نظر میرسد زیرا نمایشگرهای پیوستهٔ بزرگی خیلی خوب با داشبورد ریرا ادغام نشده و شبیه قطعهای اضافی روی داشبورد به نظر میرسد. از لحاظ کیفیت متریال نیز هرچند ریرا از دیگر خودروهای داخلی شرایط بهتری دارد اما هنوز به ۲۰۰۸ نمیرسد.
پیشرانه
نسل اول ۲۰۰۸ با پیشرانههای مختلفی تولید میشد که ایرانخودرو برای مونتاژ قویترین موتور بنزینی آن را انتخاب کرده بود. این یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با نام EP6 از سری موتورهای پرینس است که از طریق همکاری پژو-سیتروئن و بامو توسعه پیدا کرد. این موتور ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که حتی با استانداردهای امروزی هم ارقام قابلتوجهی برای یک موتور ۱.۶ لیتری هستند. انتقال نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت میگیرد.
از سوی دیگر، ریرا به موتور EF7P TC مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو و قویترین موتور داخلی محسوب میشود. این پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که کاملاً همسطح همتای فرانسوی است. همچنین انتقال قدرت نیز در اینجا توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت میگیرد تا دو خودرو از لحاظ قوای محرکه بسیار شبیه به هم باشند. بااینحال، قوای محرکهٔ پژو قطعاً کیفیت و هماهنگی بهتری دارد و به همین دلیل است که ۲۰۰۸ ظرف ۸.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه ریرا این کار را در ۱۰.۴ ثانیه انجام میدهد. البته بخشی از این اختلاف قابلتوجه در شتاب به خاطر ۱۴۵ کیلوگرم وزن بیشتر ریرا است.
قیمت و جمعبندی
ایرانخودرو قیمت ریرا را یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعلام کرده تا با اختلاف به گرانترین خودروی داخلی تبدیل شود. همچنین این رقم در بازار قطعاً بسیار بیشتر خواهد شد. بااینحال، ریرای صفرکیلومتر هنوز هم از ۲۰۰۸ کارکرده ارزانتر خواهد بود زیرا قیمت این کراساوور فرانسوی مونتاژی بسته به مدل، کارکرد و تمیزی، هماکنون در بازار کشورمان از حدود ۱.۵ میلیارد تومان شروع شده و در اندک نمونههای مشابه صفرکیلومتر حتی به ۲.۵ میلیارد تومان هم میرسد. بنابراین، قاعدتاً ریرای صفرکیلومتر با امکانات بیشتر، طراحی مدرنتر و قیمت ارزانتر را باید بهراحتی خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی کیفیت بالاتر و قوای محرکهٔ بهتر و هماهنگتر ۲۰۰۸ مانع از این اتفاق میشود تا همهچیز به سلیقه و انتخاب خریداران بازگردد که خودرویی نو و با امکانات بیشتر اما نامطمئن و با ایرادات کیفی احتمالی را برگزینند یا سراغ کراساوور کارکردهٔ فرانسوی با امکانات محدود و قیمت گرانتر اما کیفیت و قابلیت اطمینان بهمراتب بالاتر بروند.
۵۸۵۸
نظر شما