شناسهٔ خبر: 68206712 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

سرمایه‌گذاری در کشاورزی دانش‌بنیان قزوین بسیار پایین است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تنها سه شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی داریم، چراکه ارزیابی و مجوز دادن به شرکت‌ها بر اساس یک نگاه صنعتی بوده و از طرفی سرمایه‌گذاری در این حوزه کشاورزی دانش‌بنیان بسیار پایین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدحسین عطایی ظهر امروز _پنج‌شنبه بیست‌وپنجم مرداد_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین اظهار کرد: عملکرد لزوماً نشان‌دهنده قصد و نیت نیست، انتظار ما از جامعه خبرنگار و فرهیخته این است که به رویکردهای تحلیلی روی بیاورند، در این راستا باید گفت گستردگی بخش کشاورزی به حدی است که فقط از سوی رسانه می‌توان به اهداف و دستاوردهای بلندمدت دست یافت.

وی افزود: بهره‌وری بخش تولید قزوین بالاتر از میانگین کشوری است، در الگوی کشت پیشرو هستیم، متوسط عملکرد تولید بالایی داریم و امروز صندوق‌های کشمش قزوین تعیین کننده نرخ کشوری هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه دفتر مشترک آب و کشاورزی در قزوین راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: این دفتر با هدف تسهیل امورات کشاورزان بنا نهاده شده تا بتوانیم سیاست‌های آبی و الگوی کشت در یک نظام معین فعالیت کنند.

عطایی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد کانال زهکش الله‌آباد گفت: موضوعاتی که در مورد این زهکش گفته می‌شود، صحت ندارد و هدف این زهکش جدا کردن بخش شور دشت بوده و در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال برای آن تصمیم‌گیری شده است.

وی ادامه داد: شکل عمده مصرف بی‌رویه آب در دشت قزوین به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در حوزه است که کم‌تر از ۵ درصد را نشان می‌دهد؛ اشتغال‌زایی به بخش کشاورزی تحمیل شده و ما وظیفه اشتغال را نداریم، بلکه هدف اصلی تأمین امنیت غذایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش درباره استاندارد بهره‌وری تولیدات کشاورزی گفت: اگر در حوزه انگور، در هر هکتار ۹۰ تا ۱۰۰ تن تولید کنیم و در گندم هم هر هکتار ۱۲ تن تولید داشته باشیم، در این صورت بهره‌وری مناسبی خواهیم داشت.

عطایی در جواب سؤالی درباره به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: تنها سه شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی داریم چراکه ارزیابی و دادن مجوز به شرکت‌ها بر اساس یک نگاه صنعتی بوده و از طرفی سرمایه‌گذاری در این حوزه کشاورزی دانش‌بنیان بسیار پایین است.

وی افزود: فشار تغییر کاربری در قزوین نسبت به استان‌های دیگر بالا است، اما در مقابل از نظر تخریب هم طی سه سال گذشته رتبه نخست برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز هستیم؛ اخیراً سمت پایش از طریق ماهواره‌ای رفتیم، اما هنوز تثبیت نشده و لازم است که تجهیزات بالاتری را برای این مهم لحاظ کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: در حوزه نانوایی‌ها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نانوا بازرسی و نظارت می‌شود، ما با کمبود نیروی انسانی بازرس روبرو هستیم، عده‌ای در سال‌های گذشته مجوز نانوایی گرفتند و نانوایی را در اختیار مباشر و کارگر قرار دادند که همین بر کاهش کیفیت پخت نان مؤثر بود.

نظر شما