شناسهٔ خبر: 68206185 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در دیدار با " احمدعلی دهقانی " پیشکسوت تعزیه گیلان ؛

هنر تعزیه به دلیل انس مردم ایران با هنر و فرهنگ عاشورا همواره پویاتر و تأثیر گذارتر شده است

محمود شالویی تأسیس انجمن تعزیه را یکی از ملزومات رسیدن به همگرایی و ساماندهی هنرمندان تعزیه در کشور دانست و گفت : علی رغم اینکه برخی آثار هنری بعد از تکرار به کهنگی می گراید ، هنر تعزیه به دلیل انس مردم ایران با هنر و فرهنگ عاشورا همواره پویاتر و تاثیر گذارتر شده است .

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، امیرحسین طاهری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به همراه محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و بهرام خوشحال معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل ، نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و نماینده صندوق اعتباری هنر ، روز چهارشنبه 24 مرداد ماه 1403 با حضور در منزل " احمدعلی دهقانی " استاد و پیشکسوت تعزیه گیلان و دارنده نشان درجه یک تعزیه در استان ، دیدار و گفتگو نمودند .

محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در این دیدار گفت : نسخه های خطی تعزیه ایرانی در بسیاری از موزه های جهان نگهداری می شود که نشان از اهمیت هنر تعزیه در دنیاست و بسیاری از پژوهشگران در دانشگاه های دنیا تحقیقات گشترده ای بر روی تعزیه به عنوان هنر اسلامی و ایرانی داشته اند .

شالویی تأسیس انجمن تعزیه را یکی از ملزومات رسیدن به همگرایی و ساماندهی هنرمندان تعزیه در کشور دانست و گفت : علی رغم اینکه برخی آثار هنری بر از تکرار به کهنگی می گراید ، هنر تعزیه به دلیل انس مردم ایران با هنر و فرهنگ عاشورا همواره پویاتر و تأثیرگذارتر شده است . 

شالویی در ادامه افزود : وجود هنرمندان بزرگی چون استاد " احمد علی دهقانی " و تلاشهای ایشان در آموزش و انتقال تجربه به خانواده و ترویج و تربیت نسل جدید هنرمندان تعزیه ستودنی و قابل احترام است .

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با اعلام آمادگی در خصوص تقدیر از هنرمندان تعزیه کشور به عنوان مفاخر و معرفی آثار ، زندگی نامه و خدماتشان به جامعه گفت : تجلیل از این هنرمندان نه فقط به دلیل تقدیر از زحمات آنها بلکه معرفی این هنرمندان بزرگ به نسل جدید و امروزی است تا در مواجهه با تاخت و تاز فرهنگ و هنر بیگانگان از خارج از مرزها بتوانیم با تکیه بر ریشه های فرهنگی خود از هنرهای اصیل و سنتی پاسداری کنیم . 

 

 

نظر شما