شناسهٔ خبر: 68205383 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دولت پزشکیان تا چه اندازه مصداق این نگاه کولاکفسکی است؟

«یک محافظه‌‏کار باور دارد به اینکه هیچ پیشرفت و بهبودی در زندگی بشر وجود نداشته و وجود نخواهد داشت، مگر به بهای بدترشدن‏‌ها و شرهای جنبی یا پی‌‏آیند آن؛ شرور بی‏‌شمار با هم سازگارند (یعنی امکانش هست که به‌طور کامل و هم‌زمان متحمل همه‌‏شان بشویم)، اما خیرهای کثیر همدیگر را محدود یا خنثی می‏‌کنند، و بنابراین ما نمی‌‏توانیم در آن واحد از همه‌‏شان بهره‌‏مند شویم.

صاحب‌خبر -

گروه اندیشه: مجله سیاستنامه در شماره 25 خود مطلبی در باره دیدگاه های «لشک کولاکفسکی» با تیتر «چگونه یک محافظه کار - سوسیالیست - لیبرال باشیم؟» منتشر کرده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این مقاله کوتاه، در باره نظم اجتماعی، واقعگرایی محافظه کارانه مطرح می شود. واقعگرایی که در آن خیرهای کثیر علیه همدیگر عمل می کنند مانند آن چه علیه دولت پزشکیان هجوم بی سابقه سازمان یافته ای را می بینیم، و شرور بی شمار برای منافع خود بسیار با یکدیگر سازگارند مانند آنچه علیه رای مردم و دولت پزشکیان سازماندهی، عمل و پروپاگاندا می کنند. این جمله برای زمانه ما که هنوز رئیس جمهور پزشکیان، برای وزرایش  از مجلس رای اعتماد نگرفته، و به طرز بی سابقه ای تحت هجوم انتقاد و حمله قرار گرفته، بسیار مناسب به نظر می رسد. سیاستنامه به نقل از لشک کولاکفسکی می نویسد:

«یک محافظه‌‏کار باور دارد به اینکه هیچ پیشرفت و بهبودی در زندگی بشر وجود نداشته و وجود نخواهد داشت، مگر به بهای بدترشدن‏‌ها و شرهای جنبی یا پی‌‏آیند آن؛ شرور بی‏‌شمار با هم سازگارند (یعنی امکانش هست که به‌طور کامل و هم‌زمان متحمل همه‌‏شان بشویم)، اما خیرهای کثیر همدیگر را محدود یا خنثی می‏‌کنند، و بنابراین ما نمی‌‏توانیم در آن واحد از همه‌‏شان بهره‌‏مند شویم. جامعه‌‏ای که در آن هیچ برابری یا آزادی‌‏ای وجود نداشته باشد، کاملاً قابل‌‏تصور است، اما نظم اجتماعی‏‌ای که برابری و آزادی کامل را با هم جمع کند، متصور نیست. همین در خصوص سازگاری برنامه‌‏ریزی و اصل خودآیینی نیز صدق می‏‌کند، و در مورد قابل‏‌جمع‏‌بودن امنیت و پیشرفت فنی. هیچ پایان خوشی در تاریخ بشر وجود ندارد. یک محافظه‏‌کار باور دارد به اینکه این فکر و ذکر اصلی روشنگری- که رشک، غرور، آزمندی، و خشونت، جملگی معلول عیب و نقص‌‏های نهادهای اجتماعی هستند و به محض اصلاح این نهاد، از میان برخواهند خاست- فقط نامعتبر نیست و با کل تجربه‌‏ها منافات ندارد، بلکه به شدت‏ خطرناک هم است...»

 216216
 

نظر شما