شناسهٔ خبر: 68203436 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رقابت برای روایت

BBC، CNN و الجزیره، فلسطین و اسراییل را چگونه نمایش می‌دهند؟

چارچوب رسانه‌ای درگیری میان رژیم اسرائیل و فلسطین در بین بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و الجزیره به طور قابل توجهی متفاوت است و منعکس کننده سیاست‌های سردبیری متمایز، مخاطبان هدف و دیدگاه‌های ژئوپلیتیکی آنهاست. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سعید غفاری، در کانال شامات در تلگرام به مقایسه‌این سه شبکه خبری و نوع پوشش خبری آن‌ها از رخدادهای فلسطین پرداخته و نوشته است: 

چارچوب رسانه‌ای درگیری میان رژیم اسرائیل و فلسطین در بین بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و الجزیره به طور قابل توجهی متفاوت است و منعکس کننده سیاست‌های سردبیری متمایز، مخاطبان هدف و دیدگاه‌های ژئوپلیتیکی آنهاست. 
 

۱-چارچوب بندی چشم انداز

الجزیره‌: به طور کلی چارچوبی متمایل به حمایت از فلسطین دارد که بر رنج غیرنظامیان فلسطینی تاکید و مقاومت آنها در برابر اقدامات رژیم اسرائیل را مشروع نشان می‌دهد. این شبکه اغلب مسائل بشردوستانه و تأثیر اقدامات نظامی بر زندگی فلسطینیان را برجسته می کند و آنها را قربانی ظلم می‌داند..

بی‌بی‌سی‌: عموماً مدعی دیدگاه «متعادل‌تر» است، اما به دلیل گرایش به دیدگاه طرفدار رژیم اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته است . پوشش آن اغلب شامل زمینه وسیع تری از درگیری‌ها است که بر هر دو طرف تمرکز دارد، اما غالبا  با کم اهمیت جلوه دادن روایت فلسطینی به نفع نگرانی‌های امنیتی رژیم اسرائیل تولید محتوا می کند.  ادعای بی‌بی‌سی بی‌طرفی است، اما منعکس کننده سوگیری‌های سیاسی غرب است.

سی‌ان‌ان: مشابه بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان برای رویکردی متعادل تلاش می‌کند، اما به خاطر چارچوب‌بندی اپیزودیک‌اش که گاهی رویدادهای فوری را بر بافت تاریخی اولویت می‌دهد، مورد توجه قرار گرفته است. پوشش سی‌ان‌ان می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی متفاوت باشد، برخی از گزارش‌ها بر خشونت و هرج‌ومرج درگیری‌ها بدون کاوش عمیق دلایل اساسی یا توجه به دیدگاه فلسطینی‌ها تأکید می‌کنند..
 

۲- استفاده از منبع

الجزیره‌: مکرراً به منابع فلسطینی و دیدگاه‌های مردمی استناد می کند و هدف آن ارائه صدایی برای کسانی است که مستقیماً تحت تأثیر درگیری‌ها قرار گرفته‌اند. این رویکرد در تضاد با رسانه‌های غربی است که ممکن است بیشتر بر اظهارات رسمی‌دولت‌ها یا منابع نظامی تکیه کنند.

بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان‌: هر دو شبکه اغلب ترکیبی از منابع رسمی، از جمله اظهارات مقامات رژیم اسرائیل، گزارش‌های نظامی، و واکنش‌های بین‌المللی را شامل می‌شوند. این اتکا به روایتهای  رسمی منجر به درک سوگیری می‌شود ، به ویژه آنکه صدای فلسطینی‌ها در گزارش‌های آنها کمتر ارائه می‌شود..

۳- ساخت روایت

الجزیره‌: روایت‌هایی می سازد که بر مضامین مقاومت، حقوق بشر و مصائب مردم فلسطین تأکید می کند. گزارش‌های این شبکه اغلب به دنبال برانگیختن همدلی و بسیج حمایت بین المللی از آرمان فلسطین است..

بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان‌: در حالی که ادعای هر دو، بی‌طرفی است، روایت‌های آن‌ها  منعکس‌کننده رویکرد روزنامه‌نگاری سنتی‌تر است که بر واقعیت‌ها و رویدادها به جای جذابیت‌های احساسی تأکید می‌کند. این امر می تواند منجر به چارچوبی شود که فاقد فوریت، سندیت  یا عمق احساسی است که در گزارش‌های  الجزیره وجود دارد و به طور بالقوه منجر به قطع ارتباط با مخاطبانی شود که به دنبال روایت انسانی تر از درگیری هستند..

۴- استفاده بصری و چند رسانه‌ای

الجزیره‌: از تصاویر قدرتمند و داستان‌های شخصی برای انتقال تأثیر انسانی درگیری‌ها استفاده می کند، که اغلب شامل تصاویر گرافیکی از تخریب و رنج است. هدف از این رویکرد جلب توجه بینندگان از نظر احساسی و برجسته کردن بحران انسانی است.

بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان‌: این شبکه‌ها در حالی که از تصاویر بصری نیز استفاده می‌کنند، بیشتر بر تصاویر زمینه‌ای وسیع‌تر و کمتر بر روی داستان‌های فردی تمرکز میکنند . استفاده آنها از چند رسانه‌ای متعارف تر است و به بهانه توجه به استانداردهای روزنامه نگاری که عینیت را در اولویت قرار می‌دهد، چهارچوب بندی خود را ارائه می‌دهند..

به طور خلاصه، پوشش الجزیره با یک چارچوب قوی طرفدار فلسطین، که بر مسائل بشردوستانه تأکید دارد، مشخص می‌شود، در حالی که BBC و CNN  مدعی ارائه متعادل تر است .که البته منعکس کننده سوگیری‌های طرفدار رژیم اسرائیل است. تفاوت در استفاده از منبع، ساخت روایت، و استراتژی‌های بصری رویکردهای متمایز این رسانه‌ها در چارچوب‌بندی درگیری رژیم اسرائیل و فلسطین را بیشتر نشان می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما