شناسهٔ خبر: 68203377 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مقاوم ترین میکروب ها در ماکروویو زنده می مانند

باکتری‌ها می‌توانند با طیف وسیعی از محیط‌ها سازگار شوند.

صاحب‌خبر -

به نقل از مدیسن نت، باکتری‌ها در نشت نفت دریایی، زباله‌های پلاستیکی موجود در اقیانوس، میدان‌های صنعتی و حتی فضای داخلی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌توانند زنده بمانند و حتی رشد کنند.

اکنون، محققان باکتری‌هایی را یافته‌اند که احتمالاً با یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های بالقوه کشنده قابل تصور یعنی اجاق‌های مایکروویو سازگار شده‌اند.

محقق ارشد «دانیل تورنت» از مؤسسه داروین در پاترنا اسپانیا، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که مایکروویوهای خانگی میکروبیوم سازگارشده تری دارند، شبیه به سطوح آشپزخانه، در حالی که مایکروویوهای آزمایشگاهی باکتری‌هایی را در خود جای می‌دهند که در برابر تشعشع مقاوم‌تر هستند.»

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های میکروبی را از ۳۰ مایکروویو گرفتند- ۱۰ مورد در آشپزخانه‌های تک‌خانگی، ۱۰ مورد در فضاهای مشترک مانند کافه تریا و محل کار، و ۱۰ مورد از آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی مولکولی و میکروبیولوژی.

محققان این سویه ها را کشت و توالی یابی ژنتیکی را روی میکروب‌ها انجام دادند و ۷۴۷ گونه مختلف را در ۲۴ خانواده باکتریایی شناسایی کردند.

آن ها دریافتند که جوامع میکروبی معمولی بین مایکروویوهای خانگی و آنهایی که برای گرم کردن غذا در محل کار استفاده می‌شوند همپوشانی دارند. این باکتری‌ها مشابه میکروب‌هایی هستند که در سطوح معمولی آشپزخانه یافت می‌شوند.

تورنت گفت: «برخی از گونه‌هایی که در مایکروویوهای خانگی یافت می‌شوند، مانند کلبسیلا، انتروکوکوس و آئروموناس، ممکن است برای سلامت انسان خطرآفرین باشند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که جمعیت میکروبی موجود در مایکروویوها در مقایسه با سایر سطوح معمول آشپزخانه، خطر منحصر به فرد یا افزایش یافته‌ای را ایجاد نمی‌کند.»

مایکروویوهای آزمایشگاهی دارای بیشترین تنوع میکروب و مایکروویوهای خانگی کمترین تنوع را داشتند.

به گفته محققان، میکروبیوم های یافت شده در مایکروویو بسیار شبیه میکروب‌های موجود در صفحات خورشیدی است.

محققان حدس زدند که شوک حرارتی ثابت و تشعشعات الکترومغناطیسی تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی احتمالاً همان تأثیر امواج مایکروویو را روی باکتری‌ها دارد و همه میکروب‌ها به جز مقاوم‌ترین میکروب‌ها را از بین می‌برد.

تورنت در یک نشریه خبری گفت: «هم برای عموم مردم و هم برای پرسنل آزمایشگاه، توصیه می‌کنیم به طور مرتب مایکروویو را با محلول سفیدکننده رقیق شده یا اسپری ضدعفونی‌کننده موجود در بازار ضدعفونی کنند. علاوه بر این، مهم است که پس از هر بار استفاده، سطوح داخلی را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا بقایای آن از بین برود و فوراً نشت‌ها تمیز شوند تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری شود.»

تورنت خاطرنشان کرد: «سویه‌های باکتریایی که می‌توانند در امواج مایکروویو زنده بمانند، ممکن است در فرآیندهای صنعتی که به میکروب‌های مقاوم نیاز دارند، مفید باشند.»

نظر شما