شناسهٔ خبر: 68202857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

طی یک سال گذشته انجام شد؛

مادران نیشابوری ۲۷۰ لیتر شیر به بانک شیر اهداء کردند

سرپرست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: مادران نیشابوری طی یک‌ سال گذشته ۲۷۰ لیتر شیر به بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اهداء کردند.

صاحب‌خبر -

غزاله دوست‌پرست در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر اظهار کرد: شیر مادر بهترین غذا برای نوزادی که تازه متولد شده است.

وی گفت: تا زمانی که شیر مادر در دسترس باشد هیچ غذای دیگری حتی شیر خشک‌های غنی شده با ویتامین‌های مختلف نیز نمی‌تواند جایگزین شیر مادر شود.

متخصص کودکان و نوزادان با بیان اینکه شیر مادر به تکامل دستگاه گوارش و سیستم ایمنی و تنفسی کودک کمک بسیاری می‌کند، اظهار کرد: شیر مادر علاوه بر ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری که دارد، برای تکامل مغز و چشم کاملاً مورد نیاز کودک است.

وی بیان کرد: شیر مادر همچنین می‌تواند از عفونت‌های گوارشی، تنفسی و سایر عفونت‌هایی که معمولاً وقتی کودکان از شیر مصنوعی استفاده می‌کنند مبتلا می‌شوند جلوگیری کند.

دوست‌پرست با اشاره به اینکه شیر مادر می‌تواند در آینده بر روی هوش کودک تأثیر بگذارد و از آلرژی جلوگیری کند، گفت: شیر مادر همچنین می‌تواند کودکی بسیار سالم‌تر از کودکی که با شیر مصنوعی تغذیه می‌شود را به جامعه تحویل دهد.

نگاه در خصوص اهمیت شیر مادر مسئله جهانی است

وی به مادرانی که تمایل دارند کودکانشان را با شیر مصنوعی تغذیه کنند توصیه کرد حتماً ابتدا شیر خودشان را بدهند و اگر کودک نیاز داشت به سمت شیر مصنوعی بروند.

سرپرست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: اگر مادر فکر می‌کند برای تغذیه کودک با شیر خودش مشکل دارد حتماً به مشاوران شیردهی مراجعه داشته باشد.

مادران نیشابوری ۲۷۰ لیتر شیر به بانک شیر اهداء کردند

وی در ادامه گفت: نگاه در خصوص اهمیت شیر مادر مسئله جهانی است و صرفاً اختصاص به فرهنگ، دین و مذهب ما ندارد و در همه دنیا اهمیت تغذیه با شیر مادر به عنوان یک اولویت بهداشت عمومی مطرح است.

شیر مادر حاوی ترکیبات زنده و فعال است

وی اظهار کرد: شیر مادر از آنجا که حاوی ترکیبات زنده و فعالی است می‌تواند مانع ابتلاء شیرخوار به یکسری بیماری‌ها در دوره کودکی و حتی در بزرگسالی شود و در واقع یک اولویت بسیار جدی تلقی می‌شود.

متخصص کودکان و نوزادان در خصوص ترکیبات شیر مادر گفت: شیر مادر حاوی فاکتورهای رشد است، فاکتورهای رشدی که شیر خشک آن محتوا را ندارد و معمولاً فقیر است.

وی گفت: ترکیبات دیگر حاوی آنزیم‌هایی است که کمک به هضم و جذب بهتر مواد غذایی می‌کند.

دوست‌پرست گفت: همچنین ترکیبات ضد میکروبی که بیشتر از همه بر آن تأکید داریم در شیر مادر بسیار فراوان است، به طوری که می‌تواند ریسک ابتلا به یکسری عفونت‌ها از جمله اسهال و استفراغ و درگیری‌های دیگر دستگاه گوارش، سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های گوش در کودکان و حتی ریسک بیماری قند و دیابت در بزرگسالی و چاقی‌های بیمار گونه را در کودکان کاهش دهد.

تفاوت کودکانی که شیر مادر و شیر خشک می‌خورند

وی در خصوص تفاوت کودکانی که شیر مادر و شیر خشک می‌خورند، اظهار کرد: کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند ضمن اینکه از ارتباط عاطفی کافی با مادرشان برخوردار نخواهند شد، افزایش احتمال عفونت‌های دستگاه گوارش را در این‌ها خواهیم داشت.

دوست‌پرست همچنین بیان کرد: افزایش احتمال عفونت‌های سیستم ادراری، عدم تحمل‌های تغذیه‌ای، استفراغ‌های مکرر، ریسک چاقی‌های غیرعادی و حتی دیابت در بزرگسالی را در کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند افزایش می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ترکیب شیر مادر برای همه نوزادان یکسان است؟ گفت: شیر مادر از همان قطره اول ترکیب انحصاری خودش را دارد که این محتوا طی چند روز اول تغییر می‌کند و در نهایت به شیر بالغ و کاملی تبدیل می‌شود که پس از پایان دوره نوزادی در اختیار نوزاد قرار می‌گیرد.

مادران نیشابوری ۲۷۰ لیتر شیر به بانک شیر اهداء کردند

این پزشک متخصص در ادامه با اشاره به اینکه شیردهی در نوزاد نارس هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، افزود: یک نعمت بالقوه‌ای که خداوند برای نوزادان نارس یا کم ماه قرار داده شیر مادر است و نوزادانی که زودتر از موعد متولد می‌شوند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند به عنوان قسمتی از درمانشان از شیر مادر ولو در مقادیر بسیار کم‌ بهره‌مند می‌شوند.

چطور می‌شود شیردهی موفقی داشت؟

دوست‌پرست در خصوص اینکه چطور می‌شود شیردهی موفقی داشت، گفت: مادر نوزاد را باید بلافاصله پس از تولد تحت شیردهی قرار دهد.

وی افزود: مادر امکان دارد پس از زایمان تحت شرایط استرس‌های خاصی باشد و نتواند شیردهی خوبی داشته باشد در این گونه موارد می‌شود از کارشناسان و کلینیک آموزش شیردهی کمک گرفت.

سرپرست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بر تغذیه صرف با شیر مادر به خصوص در ۶ ماهه اول تولد تأکید و خاطرنشان کرد: می‌توان از شیر موجود در بانک شیر هم برای کودکان استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که تغذیه شیر انحصاری با شیر مادر یعنی چه؟ اظهار کرد: شیرخوار تا سن ۶ ماهگی صرفاً از شیر مادر استفاده می‌کند و نیاز به آب و مکملی مثل شیر خشک و سایر نوشیدنی‌ها ندارد.

دوست‌پرست افزود: شیر مادر هم تأمین آشامیدنی و هم تأمین غذای شیرخوار را خواهد داشت.

وی یادآور شد: غذای اصلی کودک پس از ۶ماهگی و شروع تغذیه تکمیلی تا یک سالگی بازهم شیر است و از غذا به عنوان کمک در کنار شیر استفاده می‌کند. بعد از سن یک تا دو سالگی در کنار غذا کماکان شیردهی مادر باید ادامه داشته باشد.

سرپرست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در ادامه خاطرنشان کرد: بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در مردادماه سال ۱۴۰۲ به همت معاونت درمان و خیرین حوزه سلامت و با همکاری معاونت بهداشت به منظور ارتقای سلامتی نوزادان با اولویت نوزادان بستری در بخش نوزادان و سایر کودکانی که از شیر مادر محروم هستند افتتاح شد.

۶۵ مادر اهدا کننده شیر

وی افزود: در طی یک‌سال گذشته ۶۵ مادر اهدا کننده شیر توسط همکاران شناسایی و پس از طی فرآیند استاندارد شیر این مادران به بانک شیر اهدا شد.

دوست‌پرست در توضیح چگونگی اجرای این فرآیند گفت: مادران پس از شناسایی و اطمینان از سلامتی آنان به عنوان مادر اهدا کننده به کلینیک مشاوره شیردهی شهرستان معرفی و پس از آموزش در خصوص چگونگی دوشیدن و ذخیره شیر مادر، ظروف مربوطه به آنها تحویل و سپس شیرهای دوشیده شده توسط رانندگان معاونت بهداشت به بانک شیر بیمارستان حکیم برای ادامه فرآیند مربوطه منتقل می‌شود.

وی با اشاره به این امر خداپسندانه که با همکاری معاونت‌های بهداشت و درمان در سطح دانشگاه در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد با ادامه این فعالیت شاهد ارتقاء کمی و کیفی سلامت و بهبود روند تکامل نوزادان نارس و در نهایت کاهش مرگ و میر نوزادان نیشابور بزرگ باشیم.

مادران نیشابوری ۲۷۰ لیتر شیر به بانک شیر اهداء کردند

سرپرست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در همین خصوص از همه مردم، سازمان‌ها و خیرین سلامت خواست برای نهادینه شدن فرهنگ ترویج تغذیه با شیر مادر حامی و یاری‌گر حوزه بهداشت باشند.

تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول پس از تولد بسیار مهم است و می‌تواند مرگ و میر نوزاد را کاهش دهد؛ اما متأسفانه با تمام آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌های انجام گرفته در دنیا، طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸، تنها ۴۰ درصد نوزادان صفر تا ۶ ماهه در سراسر دنیا از تغذیه انحصاری با شیر مادر در این دوره زمانی بهره‌مند هستند و از هر پنج نوزادی که متولد می‌شود سه نوزاد در ساعات اولیه تولد با شیر مادر تغذیه نمی‌شود.

انتهای پیام

نظر شما