شناسهٔ خبر: 68200065 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دکتر رئیس کرمی در گفت‌وگو با خبرآنلاین:

مناسب‌ترین گزینه برای وزارت بهداشت معرفی شده/ مهم‌ترین اولویت‌ها: مهاجرت معکوس و کاهش خودکشی پزشکان/ ترکیب پزشکیان و ظفرقندی مناسب است

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی قم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «مناسب‌ترین گزینه در این زمان‌ برای وزارت بهداشت به مجلس معرفی شده است.»

صاحب‌خبر -

مظاهر گودرزی: فصل جدید دولت در راه است، مسعود پزشکیان با برگزاری انتخابات زودهنگام در ایران رئیس جمهور شد تا دولت چهاردم را رهبری کند، او حالا اسامی وزرای پیشنهادی را به مجلس تحویل داده و منتظر است مهر رای اعتماد  مجلسی‌ها بر نام آن‌ها بنشیند، اسامی‌ای که از همان زمان انتشار میان کارشناسان مخالف و موافق زیادی داشت اما به‌نظر می‌رسد هر دو گروه حداقل در یک مورد توافق دارند و آن نام محمدرضا ظفرقندی است، او برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شده، زاده ۱۳۳۷ در تهران است، فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه را دارد، قبل‌تر هم رئیس سازمان نظام پزشکی بود، برخی معتقدند همکاری او و مسعود پزشکیان در دولت می‌تواند به‌نفع جامعه پزشکی و نظام سلامت باشد، این را سیدرضا رئیس کرمی به خبرآنلاین می‌گوید.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی قم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: « مناسب‌ترین گزینه در این زمان‌ برای وزارت بهداشت به مجلس معرفی شده است.»

متن کامل گفت‌وگو در ادامه آمده است.

آقای دکتر اولویت‌های وزارت بهداشت چیست؟

بهداشت درمان و آموزش پزشکی جزو زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت هستند، بنابراین اولویت‌های وزارت بهداشت شامل همه این حوزه‌ها می‌شود.

اگر بخواهید این اولویت‌ها مشخص‌تر نام ببرید کدام هستند؟

سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی باید بالا ببریم، سهم سلامت الان حدود ۴ درصد است و حتماً باید افزایش پیدا کند، این اولویت را مجموعه دولت حتما باید مورد توجه قرار بدهد. مساله دوم تعدیل هزینه‌های درمان است، امروز مجموعه‌های هزینه‌های حوزه درمان زیاد شده و متاسفانه سهمی که مردم از جیب خودشان پرداخت می‌کنند هم زیاد شده است، حدود۶۰ درصد هزینه درمان از جیب مردم پرداخت می‌شود.

برای رسیدن به این دو هدف وزارت بهداشت چه‌کاری باید انجام بدهد؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که در راس آن‌ها اجرای طرح ارجا و پزشک خانواده است که الان به عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود، با این اقدام هم دسترسی مردم به خدمات بهتر می‌شود و هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین ارتباط مالی میان جامعه پزشکی و بیماران باید در قالب سازمان‌های بیمه‌گر باشد و پرداخت مالی به تیم پزشکی توسط سازمان‌های بیمه‌گر باشد.

درخصوص دارو چه‌طور، این سال‌های اخیر خیلی مشکلات وجود داشت، دراین حوزه اولیت‌ها چیست؟

اگر بنا بر این است که طرح دارویار اجرا شود باید درست اجرا شود، هزینه‌های دارو از تولید انتقال توزیع که در دروخانه‌ها هستند به موقع تامین شود، سهم بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر به‌موقع پرداخت شود، صنعت داروسازی ما فرسوده است و نیاز به نوع سازی دارد.

سیاست‌گذاری‌های جذب دانشجو در حوزه پزشکی نیاز به تغییر دارد؟

آموزش‌ها در پزشکی عمومی و حوزه کارشناسی باید مطابق با نیازها و طرح پزشکی خانواده باشد، درخصوص تعداد دنشجو در همه رشته‌ها بایستی یک بازبینی و بررسی مجدد انجام شود، زیر ساخت‌های ما درخیلی جاها کامل نشده لذا ما بایستی در پذیرش دانشجو تجدید نظر کنیم و براساس مطالعات بتوانیم در آینده افزایش پذیرش دانشجو را با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در دستور کار قرار دهیم.

بعد از سال‌ها ایران جایگاه پژوهشی خود را در منطقه امسال از دست داد و از یکی دو کشور عقب افتاد، این وضعیت حاصل چند سال رکو بوده که امسال نتیجه خودش را نشان داده، بایستی برنامه‌های فوریتی درخصوص پژوهش دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته باشیم.

مناسب‌ترین گزینه برای وزارت بهداشت معرفی شده/ مهم‌ترین اولویت‌ها: مهاجرت معکوس و کاهش خودکشی پزشکان/ ترکیب پزشکیان و ظفرقندی مناسب است محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

متاسفانه چند سال هست که با مساله خودکشی رزیدنت‌ها و مهاجرت جامعه پزشکی کشور مواجه هستیم نظرتان در این‌باره چیست؟

مهاجرت و خودکشی علیرغم تفاوت‌هایی که دارند در یک راستا هستند، هر دو به معنای از دست دادن نیروی متخصص است و البته درخصوص خودکشی این مساله بعد عاطفی دارد و کاملاً وضعیت سختی هست، لذا باید توجه کرد حتی از دست دادن  یک نفر هم زیاد است، در اینجا عدد و رقم اهمیت ندارد و نگاه ما انسانی است، باید ابعاد اقتصادی، روانی، فرهنگی اجتماعی، سبک زندگی، امنیت شغلی مناسب، که سبب این قبیل اتفاقات می‌شود فوری مورد توجه قرار بگیرد، تا هم از خودکشی دور شویم و هم روند مهاجرت معکوس شود.

به‌نظرتان دکتر ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت از عهده این اولویت‌هایی که شما گفتید برمی‌آید؟

به نظرم در حوزه سلامت در یک موقعیت ممتازی قرار گرفتیم، در راس قدرت اجرایی کشور یک فرد پزشک قرار دارد، این فرد تمام مراحل اجرایی در حوزه سلامت را گذارنده است، از رئیس بیمارستان گرفته تا دانشگاه، وزیر بهداشت، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، و الان آقای پزشکیان بالاترین مقام اجرایی کشور است، از طرفی یک فردی به عنوان وزیر بهداشت معرفی شده که سابقه مثبت  و طولانی در حوزه سلامت دارد، فعالیت اجرایی در دانشگاه، ریاست سازمان نظام پزشکی و سال‌ها فعالیت کاری در حوزه پژوهش، آموزش و درمان  را در کارنامه خود دارد. بنابراین مناسب‌ترین گزینه در این زمان‌ برای وزارت بهداشت به مجلس معرفی شده است.

لذا به امید خدا بعد از تایید مجلس، در کنار یک رئیس جمهور مردمی و مسلط به حوزه سلامت، یک وزیر توانمند متعهد مردمی هم در راس وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت که تلفیق مناسبی است. علاوه بر اینکه از دکتر پزشکیان برای این انتخاب تشکر می‌کنم، از نمایندگان محترم مجلس هم به عنوان فردی از جامعه پزشکی درخواست دارم که به امید خدا با یک رای بالا و مناسب آقای دکتر ظفرقندی را برای این مسئولیت همراهی کنند. امیدوارم با ترکیب دولت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نظام پزشکی و حوزه پرستاری مسیر موفقیت نظام سلامت کشور به‌خوبی پیش برود.

۲۳۳۲۳۳

مناسب‌ترین گزینه برای وزارت بهداشت معرفی شده/ مهم‌ترین اولویت‌ها: مهاجرت معکوس و کاهش خودکشی پزشکان/ ترکیب پزشکیان و ظفرقندی مناسب است

نظر شما