شناسهٔ خبر: 68199926 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

جای کدام مربی خالی است؟

گزارش: تعیین‌کنندگان سرنوشت لیگ بیست‌وچهارم!

دوازده سرمربی‌ ایرانی و چهار خارجی‌ در لیگ بیست و چهارم مربیگری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، شمارش معکوس آغاز بیست و چهارمین دوره لیگ برتر آغاز شده و کمتر از ۲۴ ساعت تا افتتاحیه فصل جدید بالاترین سطح مسابقات فوتبال در ایران باقی مانده است. به همین بهانه بد نیست مروری بر مردان اول نیمکت تیم‌ها بیندازیم.

سرمربیانی که معلوم نیست چند نفرشان از این مرداد تا خرداد سال بعد روی نیمکت تیم کنونی خود باقی می‌مانند و چند نفر طول عمر حضورشان به نیم فصل هم نمی‌رسد.

پرسپولیس: کارلوس گاریدو
سرمربی ۵۵ ساله این فصل سرخ‌پوشان با کوله باری از تجربه و سابقه هدایت تیم‌های مطرحی همچون ویارئال و بتیس در لالیگا به ایران آمده تا با پرسپولیس به روزهای اوج خود برگردد‌.

پرسپولیس سیزدهمین باشگاهی است که گاریدو وظیفه سرمربیگری در آن را عهده‌دار است و باید دید تیم ورژن اسپانیایی امسال سرخ‌پوشان موفق به ثبت دومین هت‌تریک قهرمانی در لیگ برتر می‌شود یا شرایط طور دیگری پیش می‌رود.

2061833

استقلال: جواد نکونام
فاصله‌ای با نخستین قهرمانی در لیگ برتر نداشت اما تساوی برابر نساجی در هفته بیست و هشتم همه چیز را برای نکو و استقلال خراب کرد. با این وجود اما نکونام مصمم‌تر از قبل برای قهرمانی آبی‌ها در این فصل تلاش می‌کند و میلیون‌ها هوادار این تیم در انتظار رونمایی از استقلال ورژن تهاجمی فصل جدید هستند. ضمن آنکه این هفتمین فصل مربیگری نکونام در لیگ برتر به حساب می‌آید و نایب قهرمانی با استقلال و سومی با فولاد بهترین نتیجه ثبت شده در کارنامه مربیگری مرد ۴۳ ساله نیمکت آبی‌ها است.

2068149

سپاهان: ژوزه مورایس
در دومین فصل حضورش در سپاهان موفق به کسب اولین جام با طلایی‌پوشان شد. قهرمانی‌ای که بعد از ۱۱ سال در جام حذفی برای سپاهان به‌دست آمد و حالا مورایس و هواداران به‌دنبال شکستن طلسم اصلی یعنی عدم قهرمانی در ۹ سال اخیر لیگ برتر هستند.

مورایس ۵۶ ساله سابقه حضور در تیم‌های الهلال، ااک آتن، الشباب، الفیصلی و تیم ملی یمن را هم در کارنامه دارد اما برگ زرین رزومه‌اش، دستیاری مورینیو در تیم‌های چلسی، رئال مادرید و اینتر است.

2064386

تراکتور: دراگان اسکوچیچ
دوسال بعد از جدایی ناگهانی مرد کروات از تیم ملی، اسکوچیچ با انگیزه‌تر از همیشه به ایران برگشته تا با تراکتور در لیگ برتر و البته لیگ قهرمانان آسیا بدرخشد. دراگانی که حالا یازده سال از اولین فصل حضورش در فوتبال ایران با ملوان گذشته است. فولاد، خونه به خونه بابل، صنعت نفت آبادان تیم‌هایی هستند که این مربی کم‌حاشیه را روی نیمکت خود دیده‌اند. بهترین رتبه او در لیگ برتر، پنجمی با ملوان در همان اولین فصل حضورش یعنی‌ لیگ سیزدهم به حساب می‌آید.

2065738

ذوب‌آهن: محمد ربیعی
مس یا ذوب فرقی ندارد، محمد ربیعی هرجا که می‌رود تیمی قابل احترام و سخت‌کوش می‌سازد که در طول فصل به راحتی مقابل مدعیان مغلوب نمی‌شود. با این حال اما یک رکورد منفی در کارنامه ربیعی به چشم می‌خورد و آن هم ناکامی در کسب برد مقابل سرخابی‌های پایتخت است. ربیعی از فصل بیستم تاکنون در لیگ برتر مربیگری می‌کند و پنجمی با مس در لیگ بیست و یکم، بالاترین رتبه او در لیگ خلیج فارس است.

2064090

ملوان: مازیار زارع
حواشی عجیب جدایی‌اش از شمس آذر و آمدنش به ملوان را باید فراموش کنیم. زارع مربیگری را همانند دوران بازی‌اش با ملوان آغاز کرد و این تیم را بعد از پنج سال غیبت به لیگ برتر بازگرداند. او دو فصل پیش در اولین تجربه سرمربیگری در لیگ برتر، فصل را با رتبه دوازدهم به پایان رساند و حالا برای دومین مقطع در لیگ مربیگری‌ خواهد کرد.

2054029

آلومینیوم: مجتبی حسینی
مربی بی‌حاشیه سبزپوشان دیار امیرکبیر، فصل خوبی را با آلومینیوم گذراند و در آستانه فینالیست شدن در جام حذفی، مغلوب مس رفسنجان شد. حسینی علاوه بر آلومینیوم با ذوب‌آهن، نفت مسجدسلیمان و پیکان نیز در لیگ برتر مربیگری‌ کرده است. بهترین رتبه او نیز چهارمی با ذوب‌آهن در لیگ شانزدهم است.

2063141

شمس آذر: سعید دقیقی
او جوان‌ترین مربی لیگ با ۳۸ سال سن است و بعد از اتفاقات عجیب و غریب جدایی از ملوان، مجددا هدایت تیم قزوینی را برعهده گرفته است. دقیقی فصل پیش با شمس آذر هشتم شد و برای دومین سال متوالی آماده هدایت پدیده فصل قبل در لیگ برتر می‌شود.

2055949

مس رفسنجان: محرم نویدکیا 
یکی از بی‌حاشیه‌ترین مربی‌های لیگ این فصل را هم روی نیمکت نارنجی‌پوشان سپری می‌کند. محرم ۴۷ ساله فصل پیش بعد از قبول هدایت این تیم، نتایج خوبی در لیگ کسب کرد و نایب قهرمان جام حذفی شد تا مدیران مس مشتاق ادامه همکاری با او شوند.

محرم از لیگ بیستم و با هدایت سپاهان به جرگه مربیان پیوست و موفق به کسب نایب قهرمانی و سومی لیگ با تیم محبوبش نیز شد. نویدکیا فصل پیش از نیم فصل سرمربی مس شد و در پایان فصل این تیم با رتبه دهم به کار خود پایان داد.

2060024

گل‌گهر: مهدی تارتار
باتجربه‌ترین مربی لیگ بعد از یک فصل موفق  با ملوان از جمع انزلی‌چی‌ها جدا شد و به گل‌گهر پیوست. گل‌گهری که تبدیل به یازدهمین تیم دوران مربیگری تارتار در لیگ برتر شد.

بازیکن سابق پرسپولیس تاکنون با تیم‌های راه‌آهن، صبا، گهر، داماش، پیکان، نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن در لیگ برتر مربیگری کرده است.

2063384

فولاد: یحیی گل‌محمدی
پرافتخارترین مربی کنونی لیگ برتر، بعد از استراحتی به مدت نیم فصل، آماده بازگشت دوباره به لیگ برتر بازهم با یک تیم قرمزپوش است. یحیی هم جزء قدیمی‌ترین مربی‌های لیگ با سابقه ۱۲ سال حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران است و سه قهرمانی با پرسپولیس در کارنامه پر از جام او دیده می‌شود. صبا، ذوب‌آهن، نفت تهران، تراکتور و پدیده از دیگر تیم‌های گل‌محمدی در لیگ برتر است.

2067098

هوادار: مهدی رحمتی
کم تماشاگرترین تیم این فصل، چهارمین باشگاهی است که مهدی رحمتی را روی نیمکت خود می‌بیند. رحمتی که پیش از این با پدیده، آلومینیوم و نساجی کار کرده بود، انگیزه زیادی دارد تا نتایج ضعیفش با نساجی در فصل قبل که منجر به جدایی زودهنگام او از نیمکت شمالی‌ها شد را با تیم هوادار جبران کند. بهترین رتبه رحمتی در لیگ برتر، هشتمی با آلومینیوم اراک است.

2066228

استقلال خوزستان: میودراگ بوژوویچ
بی‌شک مربی جدید آبی‌های اهواز را باید هندوانه دربسته لیگ بیست و چهارم بدانیم. مربی‌ای که رزومه‌اش می‌گوید نمی‌تواند مربی بدی باشد چرا که قهرمانی در جام حذفی روسیه با روستوف و همچنین لیگ برتر صربستان با ستاره سرخ در کارنامه او به چشم می‌خورد.

جالب آنکه استقلال خوزستان در حال حاضر بیشترین بازیکن خارجی را به همراه هم‌نام تهرانی در لیست خود می‌بیند و این مربی مونته نگرویی امیدوار به کسب رتبه‌ای بهتر از چهاردهمی فصل پیش با استقلال خوزستان است.

2065227

نساجی: ساکت الهامی
ارتباط خوب الهامی و هواداران نساجی یکی از زیباترین صحنه‌های فصل گذشته را بعد از قطعی شدن بقای نماینده مازندران در لیگ برتر رقم زد. ساکت و نساجی در این فصل اما قطعا به دنبال چیزی فراتر از جشن بقا در هفته‌های پایانی هستند و قطعا می‌توانند یکی از سرسخت‌ترین تیم‌ها در جدال با مدعیان علی‌الخصوص در ورزشگاه وطنی باشند.

کمااینکه ساکت بدش نمی‌آید یک‌بار دیگر جام حذفی را به هواداران پرشور نساجی هدیه کند. او تاکنون با تراکتور، هوادار و مس رفسنجان در لیگ برتر مربیگری کرده و بهترین رتبه‌اش چهارمی با تراکتور در لیگ نوزدهم است.

2067021

خیبر: رضا مهاجری
مهاجری دست به کار بزرگی زد و بعد از ۱۲ سال یک نماینده از استان لرستان را به لیگ برتر رساند. این مربی پیش از خیبر با تیم‌هایی چون پدیده، ماشین‌سازی و نساجی در لیگ برتر مربیگری کرده و بهترین عملکردش کسب رتبه دهم با پدیده است.

با توجه به حفظ شدن شاکله اصلی خیبر و همچنین جذب چند بازیکن خارجی نسبتا خوب، خیبر را می‌توان یکی از تیم‌های خوب فصل بیست و چهارم دانست. آن‌ها در نخستین بازی فصل مهمان هوادار در تهران هستند.

2042386

چادرملو: سعید اخباری
نام او با ماشین‌سازی از لیگ نوزدهم بر سر زبان‌ها افتاد اما شرایط بسیار بحرانی تیم تبریزی در آن روزها، نتوانست توانایی‌های اخباری را به اثبات برساند. او بعد از ماشین‌سازی در سایپا هم مربیگری کرد اما حالا با صعود درخشانش به همراه چادرملو به لیگ برتر، مصمم‌تر از همیشه برای کسب نتایج خوب و اثبات توانمندی‌های خود در لیگ بیست و چهارم است.

2043078

در پایان، نگاهی اجمالی به سرمربیان لیگ بیست و چهارم می‌اندازیم:

مربیان ایرانی: ۱۲
مربیان خارجی: ۴
مسن‌ترین مربی: خوزه مورایس و رضا مهاجری ۵۹ سال
جوان‌ترین مربی: سعید دقیقی ۳۸ سال
پرافتخارترین مربی: یحیی گل‌محمدی با ۳ قهرمانی
با تجربه‌ترین: مهدی تارتار با هدایت ۱۱ تیم از سال ۸۹ تا کنون

نظر شما