شناسهٔ خبر: 68199842 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ناپدید شدن ۲ هزار اثر باستانی از موزه بریتانیا/ این اشیا به عنوان ضایعات غیرقابل بازیابی‌اند

مسئولان موزه بریتانیا می‌گویند بخش عمده‌ای از حدود ۲ هزار قلم اثر باستانی ناپدید شده، آثاری که احتمال می‌رود به دلیل تخریب و «فروش به عنوان ضایعات» غیرقابل بازیابی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، تحقیقات داخلی صورت گرفته در پی ناپدید شدن هزاران اثر باستانی از مجموعه نگهداری شده در این موزه نشان داد که قوانین بریتانیا در این زمینه نقض شده است.

موزه بریتانیا دسامبر گذشته اعلام کرد که حدود ۲ هزار قلم از جمله جواهرات ساخته شده از طلا و سنگ‌های نیمه‌قیمتی مفقود شده‌اند.

این افشاگری سبب شد تا تحقیقات و حسابرسی داخلی در این زمینه صورت گیرد؛ نتایج این ممیزی اکنون نشان می‌دهد که موزه بریتانیا از قوانین کشور در خصوص نحوه مراقبت مناسب از گنجینه‌های ملی تخطی کرده است.

طبق گزارش نشریه تایمز، موزه‌ها و کتابخانه‌های بریتانیا بر اساس قانون اسناد عمومی در این کشور موظفند «استانداردهای اساسی حفظ، دسترسی و مراقبت حرفه‌ای» را رعایت کنند و اقلام و اسناد نگهداری شده باید تحت «مراقبت کارکنان واجد شرایط» قرار داشته باشند.

سازمان‌ها و نهاد‌هایی که این استانداردها را رعایت نکنند، ممکن است با عواقب جدی روبرو شوند؛ انتقال آثار و مجموعه‌ها به موسسه‌ای دیگر یا تحویل آن به آرشیو ملی از جمله تبعات نقض قوانین توسط موزه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز نگهداری اسناد و اشیا با ارزش است.

با این حال، به نظر می‌رسد موزه بریتانیا به‌ رغم اذعان به تخطی و اشتباهات خود، از این مجازات‌ در امان خواهد ماند.

بر اساس گزارش تایمز، تاکنون بیش از ۶ هزار قلم از آثار ناپدید شده در موزه بریتانیا کشف و بازیابی شده است.

جرج آزبرن، رئیس هیات امنای موزه بریتانیا و رئیس سابق خزانه این کشور می‌گوید: از طریق یک تلاش کارآگاهی هوشمندانه و کمک شبکه‌ای از حامیان، به نتیجه‌ای چشمگیر دست یافته‌ایم: بیش از ۶۰۰ مورد از اشیاء به ما بازگردانده شده و ۱۰۰ مورد دیگر شناسایی شده‌اند؛ اینها در مجموع تقریباً نیمی از اقلام سرقت شده که امکان بازیابی آن‌ها وجود داشت را تشکیل می‌دهند.

سال گذشته، یک کارمند ارشد مظنون به دست داشتن در ناپدید شدن این اقلام از موزه بریتانیا اخراج شد؛ پس از این ماجرا و به دنبال افشاگری‌های صورت گرفته توسط رسانه‌ها مشخص شد که او پیتر هیگز، مسئول بخش فرهنگ‌های مدیترانه‌ای موزه بوده است.

دزدی صدها قطعه جواهر رومی و یونانی

به‌دنبال آن، اخباری مبنی بر هشدار باستان‌شناسان خبره به موزه بریتانیا منتشر شد که نشان می‌داد اشیائی مشابه با مجموعه‌های نگهداری شده در موزه روی سایت ای‌بی به فروش گذاشته شده است؛ هشدار‌هایی که نادیده گرفته شد.

بر اساس گزارش نشریه تایمز، برخی از اقلام که در ای‌بی به فروش گذاشته شده بود تنها ۴۰ پوند (۴۶ یورو) قیمت‌گذاری شده بود.

از جمله پیامدهای این سرقت‌ها، استعفای هارتویگ فیشر، مدیر وقت موزه بریتانیا بود؛ از آن زمان تاکنون، این موزه تحقیقات خود را درباره اشیا و آثار به سرقت‌ رفته ادامه داده و همچنان از افراد مطلع برای کشف و بازیابی آثار درخواست کمک می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما