شناسهٔ خبر: 68199051 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس ستاد مرکزی اربعین:

۹۰۰ هزار زائر اربعین از مرزهای کشور خارج شدند+ فیلم

قصرشیرین - ایرنا - رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: ۹۰۰ هزار زائر گردهمایی اربعین حسینی و عتبات عالیات از مرزهای ۶گانه کشور به مقصد عراق خارج شده اند.

صاحب‌خبر -

سید مجید میراحمدی چهارشنبه‌ شب در حاشیه بازدید از زیرساخت های مرز خسروی، بررسی روند تردد و خدمات رسانی به زائران این پایانه مرزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت تردد زائران در مرزهای ۶ گانه بسیار خوب است و عبور زوار با سرعت و بدون هرگونه توقفی انجام می شود.

وی اظهار کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از زائران اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که در شرایط فعلی، امروز به مرز عدد نهایی سال گذشته رسیدیم بنابراین مفهوم امسال با افزایش قابل توجهی از تعداد زوار مواجه ایم.

معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور گفت: هماهنگی بین ما و طرف عراقی نیز در حد اعلا است و از دولت و وزارت کشور عراق به خصوص عبدالامیر الشمری وزیر این کشور قدردانی می کنیم که نمایندگان تام الاختیار را در مرزها برای حل مسائل مستقر کرده اند.

میر احمدی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت
حمل و نقل در مرزها خوب است ادامه داد: مرز خسروی امسال وضع بسیار خوبی برای تردد زائران دارد و شرایط آن هرسال بهتر از قبل می شود به نحوی که عبور و تردد زائران با سهولت در این پایانه مرزی انجام می شود و برای حمل و نقل نیز تعداد زیادی خودروی عراقی منتظر زائران ایرانی هستند.

وی اضافه کرد: امسال برگشت زائران از نجف و کربلا نیز به راحتی انجام می شود و وضعیت حمل و نقل در این شهرها برای برگشت زائران به مرز خسروی فراهم است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور از افزایش ۳۰ درصدی زائران مرز خسروی از ابتدای سفرهای اربعین تا امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد و گفت: این گذرگاه شرایط بسیار خوبی دارد و زائران در انتخاب خود این مرز را در اولویت قرار دهند.

میراحمدی در رابطه با اختصاص سهمیه کاروان های حج و زیارت بعد از اربعین به مرز خسروی ادامه داد: این موضوع را دنبال می کنیم و قول می دهیم بعد از اربعین این مهم محقق شود چراکه در گذشته، این امر به خاطر مسائل امنیتی صورت نگرفته و مرز خسروی ۲۴ ساعته نبود ولی اکنون مشکل امنیتی نداریم و قطعا خسروی به جایگاه خود بر می گردد.

۹۰۰ هزار زائر اربعین از مرزهای کشور خارج شدند

زائران بیش از یک روز را در کربلا اقامت نداشته باشند

وی همچنین افزود: با توجه به ازدحام جمعیت در کربلا، پیشنهاد می شود زوار برای راحتی خود و دیگر زائران مدت اقامتشان را در این شهر بیش از یک روز و مدت سفر به عراق را بیش از ۶ روز قرار ندهند و بازگشت خود را به روز اربعین موکول نکنند تا با مشکل مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: از زائران درخواست می شود با توجه به شرایط خاص منطقه ای، ظلم و دد منشی صهیونیست ها و آمریکای جنایتکار شعار امسال اربعین مبنی بر طریق الاقصی را در راهپیمایی مورد توجه قرار دهند.

به گزارش ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بود که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند و همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

نظر شما