شناسهٔ خبر: 68198911 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

یک تکنیک مؤثر برای مدیریت زمان

۲۵‌دقیقه فعالیت و ۵ دقیقه استراحت کن!

روزنامه جوان

از استراحت‌های خود نهایت استفاده را ببرید: از استراحت‌های خود برای نوشیدن آب، خوردن میان وعده، کشش اندام، انجام یک مدیتیشن سریع یا پیاده‌روی کوتاه استفاده کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند احساس شادابی داشته باشید تا پس از استراحت آماده باشید دوباره به سر کار بازگردید

صاحب‌خبر -

انجام کاری بموقع و حذف آن از فهرست امور محوله می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد، با این حال اگر در مدیریت زمان خود با مشکل مواجه هستید یا از حجم کاری که باید انجام دهید، احساس ناراحتی می‌کنید، گاهی اوقات ادامه کار و فعالیت دشوار می‌شود. در این صورت، استفاده از تکنیک مدیریت زمان برای کمک به شما برای شروع و مدیریت کارآمدتر زمان مفید خواهد بود. یکی از تکنیک‌های رایج در این مورد، تکنیک پامادورو است. تکنیک پومودورو (Pomodoro) ابزار مدیریت زمان است که شامل تقسیم وظایف کاری به فواصل ۲۵ دقیقه‌ای است که به نام پومودورو شناخته می‌شود. پومادورو براساس انجام فعالیت طی ۲۵ دقیقه و پنج‌دقیقه استراحت و سپس انجام فعالیتی دیگر طی ۲۵ دقیقه عمل می‌کند. در تکنیک پومادورو این فرایند تکرار می‌شود، اما در هر چهار دور پومادورو، می‌توانید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید. 

 پامادورو از کجا آمد؟
احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه این تکنیک توسعه یافته است و چرا فواصل زمانی بر ود توضیح داده که این تکنیک چگونه به وجود آمده است. هنگامی که فرانچسکو برای امتحانات دانشگاه درس می‌خواند، از یک تایمر آشپزخانه به شکل گوجه فرنگی (در ایتالیایی به نام پومودورو) برای تنظیم یک زمان دو‌دقیقه‌ای استفاده کرد و خود را به چالش کشید تا فقط برای دو‌دقیقه متمرکز بماند. 
دو‌دقیقه مؤثر بود، بنابراین او تایمر را برای فاصله زمانی طولانی‌تری تنظیم کرد و متوجه شد به او کمک می‌کند، روی کارش متمرکز بماند. او با فواصل مختلف آزمایش کرد و دریافت که ۲۵‌دقیقه کار به دنبال یک استراحت پنج‌دقیقه‌ای بسیار ایده‌آل است. فواصل ۱۰‌دقیقه‌ای برای انجام هر کاری بسیار کوتاه و فواصل یک ساعته بدون استراحت بسیار طولانی بود. 
در ادامه نحوه توسعه تکنیک پومودورو، تمرین این تکنیک، مزایا و معایب آن را توضیح داده می‌شود. این‌ها نکاتی هستند که می‌توانند به شما در اجرای تکنیک پامادورو کمک کنند:
 از یک تایمر استفاده کنید: استفاده از تایمر می‌تواند به شما کمک کند در مسیر خود بمانید و از فواصل زمانی خود تخطی نکنید. می‌توانید از یک تایمر قدیمی آشپزخانه برای تنظیم زنگ هشدار برای هر بازه زمانی پومودورو و استراحت یا در صورت تمایل از یک برنامه تایمر در تلفن خود استفاده کنید. اگر با رایانه کار می‌کنید، برخی از مرورگر‌ها دارای پسوند تایمر pomodoro نیز هستند. 
 وظایف خود را برنامه‌ریزی کنید: برنامه‌ریزی وظایف روزانه و تخمین تعداد بازه‌های پومودورو برای هر کار می‌تواند مفید باشد. کار‌های پیچیده در فهرست فعالیت‌های خود را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا بتوانید به راحتی آن‌ها را به فواصل پومودورو تقسیم کنید. 
 از استراحت‌های خود نهایت استفاده را ببرید: از استراحت‌های خود برای نوشیدن آب، خوردن میان وعده، کشش اندام، انجام یک مدیتیشن سریع یا پیاده‌روی کوتاه استفاده کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند احساس شادابی داشته باشید پس از استراحت آماده باشید که دوباره به سر کار بازگردید. 
 فواصل زمانی را سفارشی کنید: اگر تکنیک پومودورو را امتحان کرده‌اید و احساس می‌کنید فواصل ۲۵‌دقیقه‌ای یا وقفه‌های پنج دقیقه‌ای برای شما کار نمی‌کند، می‌توانید زمانبندی را به گونه‌ای تنظیم کنید که بهتر باشد. ایده اصلی این تکنیک اساساً این است که بخش‌هایی از زمان را برای تمرکز روی کار تعیین و در این بین استراحت و ذهن خود را آرام و بازیابی کنید. به تایم‌های کاری با فواصل و وقفه‌های سفارشی تایمر مارینارا هم گفته می‌شود. 
 مزایای تکنیک پومودورو
این‌ها برخی از مزایای تکنیک پومودورو هستند: 
- تمزکز را تقویت می‌کند: تعیین یک دوره زمانی فقط برای کار می‌تواند به شما کمک کند روی کار خود متمرکز بمانید. این کار از پرت شدن حواس شما از سوی چیز‌های دیگر مانند وررفتن با موبایل برای چک کردن رسانه‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند. 
- به شما کمک می‌کند شروع کنید: گاهی اوقات، اگر کار‌های زیادی برای انجام دادن دارید، ممکن است خیلی سخت به نظر برسند و ندانید از کجا شروع کنید. تکنیک پامادورو به شما کمک می‌کند با تقسیم وظایف به بخش‌های کوچک‌تر و قابل کنترل‌تر که می‌توانید آن‌ها را یکی یکی به عهده بگیرید، فعالیت‌های خود را بهتر سازماندهی کنید. 
- کارایی را بهبود می‌بخشد: اگر تمایل دارید کار‌ها را به تعویق بیندازید یا به راحتی حواس شما پرت می‌شود، تکنیک پومودورو می‌تواند به شما کمک کند زمان خود را بهتر مدیریت کنید و شما را در برابر خودتان مسئول‌تر کند. این اقدام می‌تواند به شما کمک کند از زمان خود به نحو احسن استفاده کنید و به اهداف خود برسید. 
- استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد: اگر به یک ضرب‌الاجل نزدیک شده اید، گاهی اوقات زمان می‌تواند مانند دشمن عمل کند و باعث شود شما استرس و اضطراب زیادی را تجربه کنید. داشتن چارچوبی برای مدیریت زمان می‌تواند به شما کمک کند کنترل بیشتری داشته باشید و استرس و اضطراب خود را کاهش دهید، البته تکنیک پامودورو مانند بسیاری از تکنیک‌های دیگر ممکن است معایت و نقص‌های خود را داشته باشد. معایب تکنیک پومودورو مثلاً فواصل و وقفه‌های ثابت گاهی اوقات می‌توانند بیش از حد غیرقابل انعطاف به نظر برسند. همچنین اگر کار بیشتر از فاصله زمانی تعیین شده طول بکشد، می‌تواند استرس‌زا باشد. 
گاهی چارچوب وقفه‌ها خارج از کنترل می‌شود و محدودیت‌های شما را در نظر نمی‌گیرد. به عنوان مثال، ممکن است وظایف یا همکارانی در محل کار شما باشند که توجه شما را در محل کار می‌طلبد. 
با وجود این ایراد‌ها اگر به دنبال یک استراتژی مدیریت زمان هستید که به شما کمک کند بهره‌وری بیشتری داشته باشید و از روز کاری خود نهایت استفاده را ببرید، ارزش دارد تکنیک پامادورو را امتحان کنید و ببینید آیا برای شما مفید است یا خیر. می‌توانید فواصل ۲۵‌دقیقه‌ای را با وقفه‌های پنج دقیقه‌ای امتحان کنید یا فواصل زمانی را متناسب با نیاز خود سفارشی کنید.

نظر شما