یک عضو اتاق بازرگانی ایران به بررسی کارنامه «محمد اتابک»، وزیر پیشنهادی پزشکیان برای وزارت صمت، پرداخت و گفت: آقای اتابک به خاطر حضور در اتاق ایران و اتاق تهران و هیئت رییسه اتاق تهران با بازیگران اکوسیستم تا حدی آشناست و این نقطه امید است. به رقابت در تولید اعتقاد دارد. من فکر کنم ایشان مدافع توسعه رقابتپذیری و ایجاد رقابت در تولید باشند که منافع مصرف کنندگان ما هم حفظ بشود. فکر میکنم اگر بتواند این نقش را بازی کند مردم حتما خوشحالتر خواهند بود.
فرشید شکرخدایی در گفتوگو با اقتصاد24، یکی از نقاط قوت کارنامه اتابک را سابقه فعالیت او در اتاقهای ایران و تهران میداند که سبب شده آشنایی خوبی با اکوسیستم فعالان اقتصادی داشته باشد.
او عنوان کرد: وزارت صمت در واقع تلفیق چهار-پنج وزارتخانه است. از نظر بنده کسی که میخواهد وزیر این وزارتخانه شود باید بینش عمیقی درباره زنجیرههای ارزش و مزیتهای نسبی کشور داشته باشد. مزیتهای نسبی کشور که شامل نیروی انسانی، انرژی و موضوع سرزمین یا تنوع اقلیم است. این سه به شدت در ۱۵ سال گذشته تحت تاثر قرار گرفته است. انرژی ارزان همین الان مزیت نسبی ما نیست و در طول زمان و آینده هم وضع بهتر نخواهد شد. به دلیل اینکه این تغییر اقلیم و همینطور توسعه نامتوازن آن آمایش سرزمینی ما را تحت فشار و کسری تراز ما را افزایش پیدا خواهد داد. از طرفی پنجره جمعیتی کشور بسته میشود و ما احتمالا ظرف ۵ سال آتی با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم بود و اکنون نیز در برخی کسب وکارها ما با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم؛ بنابراین وزیر صمت کار سختی به عهده خواهد داشت.
به گفته رئیس کمیسیون سرمایهگذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران، واگذاری مدیریت صادرات و واردات به بانک مرکزی خطای استراتژیک دیگری است که در حال حاضر مردم و بازرگانان با آن مواجهند. بانک مرکزی، چون ارز کم دارد خودش را متولی ثروت مردم و دلارهای بازرگانان میداند و خروجیاش نیز همین ناترازی حدود ۱۵ میلیارد دلاری تراز تجاری کشور است. به نظر من هر کسی قرار است وزیر شود باید دوباره اداره امور بازرگانی را به وزارتخانه و سازمان توسعه تجارت برگرداند.
شکرخدایی افزود: این با اصول مالکیت و اینکه شما صاحب مال خودت هستی در تعارض است. نتیجه آن که بخش خصوصی کشور عملا صادرات را تقریبا فراموش کرده است. اکثر صادرکنندگان حرفهای کشور به خاطر پیمان سپاری ارزی اصلا درگیر صادرات نمیشوند. اینها همه آسیبهایی است که به نظرم به خاطر ضعف وزرای قبلی صمت بوده است.
او با بیان اینکه ما قبلا یک وزارتخانه مستقل برای بازرگانی داشتیم که موضوع تعرفهها، تنظیمگری و رعایت حقوق مصرفکننده را انجام میداد، توضیح مداد: متاسفانه با ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت معدن اصلا منافع مصرفکننده به باد رفت و فراموش شد، چون وزارت بازرگانی از طریق تنظیم تعرفهها عملا نقش حقوق مصرفکننده را در دولت بازی میکرد. میگفت این جنس را گران است یا در بازار کم است و ما باید وارد کنیم و به نفع مصرفکننده عمل میکردیم.
او با اشاره به کارنامه اتابک، اظهار کرد: من فکر میکنم این چالش اصلی و مدیریت زنجیره ارزش به گونهای که به نفع مصرف کننده نهایی که ملت شریف ایران هستند باشند، رسالت ایشان است و از این جهت کار سختی در پیش دارند. هم آب نیست هم انرژی نیست هم گاز نیست و هم مصرف کننده در ضعیفترین وضعیت برای خرید قرار دارد. بنگاههای کشور با ظرفیت متوسط بین ۳۰ تا ۳۵ درصدی کار میکنند. اینها همه چالشهای آقای اتابک است. البته ایشان سبقه صنعتی بزرگی دارند. ایشان به زنجیره ارزش واقفند. در بحث قیمتگذاری مخالفند. ایشان اعتقاد دارد باید بازی به نفع مصرف کننده تغییر کند. این باورها ما را امیدوار میکند، ولی مشکلات سنگلاخ پیش رو هم خیلی سنگین و سهمگین است.