شناسهٔ خبر: 68198846 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

طالبان سه سالگی حکومتش را جشن گرفت

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: حکومت طالبان سه سالگی بازگشت به قدرت و سقوط نظام جمهوری را با رژه سلاح‌های بجا مانده آمریکایی جشن گرفتند و آن را «روز فتح» نامیدند و از جامعه جهانی خواستند که راه تعامل با آنها را در پیش بگیرند. این در حالی است که مخالفان طالبان آن را «روز سیاه» خوانده‌اند و برای تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف دنیا فراخوان داده‌اند.
مراسم اصلی در پایگاه بگرام برگزار شد که مرکز نظامی اصلی آمریکا و ناتو در دو دهه حضور در افغانستان بود. وزارت دفاع طالبان رژه بزرگی را با انواع سلاح‌ آمریکایی و برخی سلاح‌های روسی برگزار کرد. شماری از این سلاح‌ها را طالبان در سه سال اخیر تعمیر کرده‌اند.مقام‌های ارشد طالبان هم سخنرانی و تاکید کردند که می‌خواهند با دنیا رابطه داشته باشند. عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان گفت: «با تمام کشورهای جهان روابط نیک و حسنه می‌خواهیم.»
سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان هم گفت: «از جامعه جهانی می‌خواهم از فرصت مساعد استفاده بهینه نموده و راه تعامل و همکاری را با افغانستان در پیش گیرند.»
در پیامی که  ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، از مقر رهبر گروه در قندهار نشر کرد، آمده است:«تعهد می‌کنیم نظام اسلامی را که در اثر زحمات فراوان افغان‌ها بدست آمده و در سایه آن دین الله حاکم و شریعت تطبیق شده است، صلح و امنیت آمده، مردم ما آرام شده‌اند و فرصت بخاطر آبادی مادی و معنوی کشور ما مهیا شده، آن را قویاً حفاظت کنیم و به هر قیمتی از آن دفاع نماییم.»
پس از خروج سربازان آمریکایی از افغانستان و سقوط سریع شهرهای عمده در کمتر از دو هفته، نیروهای طالبان پشت دروازه کابل رسیدند و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور وقت روز ۱۵ اوت از کابل فرار کرد و شام آن روز اولین دسته نیروهای ویژه طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری شدند.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته بود که سلاح‌های آمریکایی به ارزش حدود ۸ میلیارد دلار در افغانستان به‌جا مانده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما