شناسهٔ خبر: 68198320 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سیره حضرت رضا (ع) در گره‌گشایی از مردم باید در جامعه فراگیر ... -

اقتصاد ایران: مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: سیره حضرت رضا (ع) در گره‌گشایی از مردم باید در جامعه فراگیر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد مروی در دیدار مدیران مدارس فعال در طرح چهارشنبه‌های امام رضایی (ع) که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد؛ با بیان اینکه گره گشایی و خدمت به مردم سیره مشترک تمام ائمه معصومین (ع) بوده است؛ ابراز کرد: در روایات اسلامی فراوانی درباره گره‌گشایی از کار مردم و نیکی به خلق سفارش شده؛ زندگی معصومین (ع) سرشار از خدمت، نگاه و توجه به مردم و گره‌گشایی از مشکلات آنان بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی‬ با بیان اینکه خدمت به خلق خدا در فرهنگ، سیره و آموزه‌های حضرت رضا (ع) ارزشمند و جایگاه رفیعی دارد؛ عنوان کرد: روزی خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدم و در خصوص مسائل مرتبط با حرم مطهر و آستان قدس رضوی سؤالاتی را مطرح کردم؛ ایشان در پاسخ جمله‌ای فرمودند که تاکنون در مسائل متعددی راهگشا و راهنمای ما بوده است؛ معظم‌‎له فرمودند «ببینید اگر حضرت رضا (ع) در حیات ظاهری بودند چه می‌کردند.»

وی افزود: امام رضا (ع) اگر در حیات ظاهری بودند، قطعاً به محرومان و احسان پذیران توجه داشتند، کما اینکه سراسر زندگی آن حضرت سرشار از اعمال خیرانه و رسیدگی به فقراست.

منزلت «خدمت به مردم» در اسلام بیش از اعمال مستحبی است

مروی گفت: خدمت رسانی به اقشار محروم و احسان پذیر جزو مسائل اصلی دین اسلام است نه فرعی؛ نماز مستحبی و حج مستحبی فرعی بوده؛ گرسنه ‌ای را سیر کردن اصلی است؛ خیران به این امور به عنوان مسائل اصلی باید بنگرند و امثال خود را تکثیر کنند.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: به خدا قسم دستگیری از محرومی و حل مشکل زندگی نیازمندی از هزار حج عمره مستحبی ثوابش بیشتر است، سیره ائمه اطهار (ع) و علمای بزرگ دین نیز همین بوده است؛ متأسفانه دین به درستی معرفی نشده؛ دین تنها بسنده کردن به مناسک مذهبی نیست، اگرچه آنها نیز لازم و واجب است اما در کنار انجام مناسک دینی، کارگشایی و خدمت به دیگران نیز مهم است.

وی‬ در ادامه به اهمیت رسیدگی به دانش آموزان بی بضاعت تأکید و ابراز کرد: توجه و رسیدگی امروز به کودکان و دانش آموزان محروم موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی آینده و ‎تربیت نسلی توانمند و تأثیرگذار در جامعه خواهد شد.

مروی با اشاره به وجود نخبگان و استعدادهای فراوان در میان دانش آموزان محروم، تصریح کرد: آستان قدس رضوی به میزان توان و امکانات به درمان، تحصیل، تغذیه، البسه و لوازم التحریر کودکان و دانش آموزان محروم توجه و رسیدگی می‌کند و برای گسترش این خدمات فراتر از سطح شهرستان مشهد نیز تلاش خواهد کرد، البته در این مسیر همراهی خیرین در گسترش خدمات یاری رسان است.

اهمیت گره‌گشایی از دیگران به نام حضرت رضا (ع)

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: خدمت رسانی به احسان پذیران و محرومان را وظیفه خود می‌‏دانیم و برای آن منتی نداریم، بلکه معتقدیم اگر غیر از این عمل کنیم باید روز قیامت پاسخگو باشیم.

وی گفت: باید اسبابی را فراهم ساخت تا متمولان و ثروتمندان جامعه بتوانند از نزدیک شرایط زندگی محرومان را ببینند، اینکه تنها از آنها درخواست مشارکت در امور خیرانه شود صحیح نیست؛ باید آنان را به منازل و مدارس مناطق محروم برد، مشاهده آن شرایط اثرگذار است.

مروی با اشاره به اهمیت دستگیری از مردم و مشارکت در کارهای خیر و پسندیده، تصریح کرد: رفع غم، رنج، کمبود و کاستی از زندگی دیگران به نام امام رضا (ع) موجب افزایش مهر و محبت آن حضرت در دل مردم می‌شود و به دنبال این محبت، پیروی و تبعیت از حضرات معصومین (ع) نیز افزایش می‎‌یابد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه وظیفه داریم به نیازمندان رسیدگی کنیم و محبت امام رضا (ع) را در دل‌ها افزایش دهیم و برای توسعه خدمات اجتماعی تلاش می‌کنیم؛ تصریح کرد: هر عمل پسندیده‌ای که به نام امام رضا (ع) انجام می‌گیرد در حقیقت دو کار خیر بوده، ابتدا رسیدگی و دستگیری از نیازمندی و دیگر موجب افزایش محبت امام رضا (ع) در دلی می‌شود.

معلمی جایگاهی رفیع و مؤثر بر تربیت آینده سازان کشور است

وی خود به اهمیت و جایگاه والای شغل معلمی اشاره و عنوان کرد: معلمان جزو شریف‌ترین و محترم‌ترین اقشار جامعه هستند و هیچ شغلی افتخارآمیزتر از معلمی نیست؛ کمبودها، نارسایی‌ها و عدم اجابت برخی توقعات و انتظارات به حق معلمان از شأن و مقام آن‌ها کم نمی‌کند.

مروی با اشاره به اهمیت کار تعلیم و تربیت اظهار کرد: نقش، جایگاه و تأثیر مهم معلمان در ساختن آینده روشن برای جامعه بر هیچکس پوشیده نیست، معلمی جایگاهی رفیع و شأن والایی دارد و مؤثر بر تربیت آینده سازان کشور است.

تولیت آستان قدس رضوی معلمی را رسالت انبیا دانست و تصریح کرد: هم خداوند متعال این شأن والا را به معلمان داده و هم عقل بشر به این قضاوت رسیده که معلمی از شریف‌ترین و افتخارانگیزترین حرفه‌ها و مشاغل است.

گفتنی است، طرح چهارشنبه‌های امام رضایی مدارس به همت آستان قدس رضوی و مشارکت تشکل‌های مردمی و خیرین در طی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در ۳۵۵ مدرسه شهرستان مشهد برگزار شده و در قالب آن ۱۶۵ هزار دانش‌آموز اطعام شدند و ۱۱ هزار دانش آموز خدمات پزشکی و ۱۳ هزار دانش‌آموز محروم نیز بسته‌های حمایتی و معیشتی دریافت کرده‌اند.

برگزاری صلوات خاصه امام رضا (ع)، سرودخوانی و برگزاری مسابقه فرهنگی از دیگر برنامه‌های است که در طرح چهارشنبه‌های امام رضایی در مدارس اجرا می‎‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما