شناسهٔ خبر: 68197749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

عضو ارشد حماس: آمریکا به‌دنبال تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی نیست

یک عنصر ارشد حماس گفت: حماس امید خود به آمریکا را به‌عنوان «یک میانجی‌گر» از دست داده است و این کشور یا به دنبال تحت فشار قرار دادن اسرائیل نیست و یا نمی‌تواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، «اسامه حمدان»، از رهبران جنبش حماس در گفتگو با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس»، به شرایط منطقه، روند گفتگوهای آتش‌بس و مسئله میانجی‌گری آمریکا پرداخت.

وی در این گفتگو که شامگاه سه‌شنبه صورت گرفته و فردای آن، یعنی چهارشنبه توسط آسوشیتدپرس منتشر شده است، گفت: «ما (حماس) درحال از دست دادن امید خود به توانایی آمریکا بعنوان یک میانجی‌گر برای دستیابی به آتش‌بس هستیم.»

حمدان افزود:« فقط در صورت تمرکز روی شرایط توافق ارائه شده در ماه می از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دور جدید مذاکرات شرکت خواهیم کرد.»

در ماه می، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با ارائه شروط آتش‌بس و معرفی آن به‌عنوان «آتش‌بس پیشنهاد شده از سوی اسرائیل»، از توافق پیشنهاد شده حمایت کرد و حماس نیز شروط ارائه شده را پذیرفت و در نهایت اسرائیل با عدم پذیرش توافق و ارائه شروط جدید، از دستیابی به آتش‌بس جلوگیری کرد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، یکی از نقاط اختلاف اصلی حماس با آتش‌بس جدید موردنظر اسرائیل، خواست رژیم صهیونیستی برای حفظ حضور نظامی خود در غزه، حتی در دورانی پس از آتش‌بس است.

حمدان در ادامه گفت:« ما به میانجی‌گران اعلام کردیم که هرگونه مذاکراتی باید روی نحوه اجرای آتش‌بس و ارائه بازه‌های زمانی مشخص متمرکز شود و نباید به دنبال مذاکره دوباره برای دستیابی به توافقی جدید با شرایط جدید باشیم.»

وی در این گفتگوی یک ساعته در ادامه افزود: «رژیم صهیونیستی همواره هیئت مذاکره کننده خود را در هر دور از مذاکرات تغییر داده است و یا هیئتی‌هایی بدون داشتن توانمندی لازم برای رای گیری فرستاده است و هربار وادار به برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات با درخواست های تازه اسرائیل شده‌ایم.»

رژیم صهیونیستی و نخست وزیر رژیم صهیونیستی این موضوع را رد می‌کند که با سخت‌تر کردن موضع مذاکره‌ای این رژیم، مانع از توافق آتش‌بس در غزه می‌شود و به طور مداوم تمامی تقصیرات را به گردن حماس می‌اندازد اما این در شرایطی است که حتی اعضای ارشد نهادهای امنیتی خود رژیم صهیونیستی هم او را به کند کردن این روند متهم می‌کنند.

بر اساس اسناد منتشر نشده‌ای که توسط نیویورک تایمز بررسی شده و مواضع مذاکره‌ای تل‌آویو را به تفصیل شرح می‌دهد، این رژیم در اواخر ژوئیه فهرستی از شروط جدید را به میانجیگران آمریکایی، مصری و قطری منتقل کرده که شرایط سخت‌تری را به شرایط اولیه که در اواخر ماه مه وضع کرده بود، اضافه کرده است، بطوریکه به گفته دو مقام ارشد، حتی هیئت مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نیز بابت درخواست‌های جدید نتانیاهو و تاثیر مخرب آن روی مذاکرات نگران هستند.

حماس چندین مرتبه آتش‌بس را پذیرفته است

در همین راستا، حمدان دوباره تاکید کرد و گفت:«حماس چندین مرتبه پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی میانجی‌گران را پذیرفته، اما همواره با مخالفت اسرائیل و اقدامات نظامی تازه آن روبرو شده است.»

حتی به اذعان آسوشیتدپرس، پس از پذیرفته شدن پیشنهاد آتش‌بس از سوی حماس، رژیم صهیونیستی حمله به رفح، شهری واقع در جنوب نوار غزه را آغاز و با آتش‌بس مخالفت کرد.

این مقام حماس در ادامه افزود:« در آن دوران، هیئت‌ آمریکایی به رهبری ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، گفت که اسرائیل آتش‌بس را می‌پذیرد، اما آمریکایی‌ها در راضی کردن اسرائیل برای موافقت با آتش‌بس شکست خوردند. البته، به باور من، آنها (آمریکا) اسرائیل به تحت فشار قرار ندادند.»

علاوه بر اظهارات حمدان، حماس به میانجیگران اطلاع داده نمایندگانش در مذاکرات فردا شرکت نخواهند کرد. حماس در عین حال اعلام کرده آماده است پس از مذاکرات فردا، با میانجیگران دیدار کرده و ببیند آیا رژیم صهیونیستی پیشنهاد جدی و عملی برای دستیابی به توافق ارائه کرده است یا خیر.

پیشتر منابعی به تلویزیون العربی گفته بودند دور بعدی مذاکرات آتش‌بس غزه و توافق تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در دوحه قطر انجام می‌شود.

سه کشور مصر، قطر و آمریکا اعلام کرده بودند که از رژیم صهیونیستی و حماس خواسته‌اند تا در تاریخ ۱۵ اوت مذاکرات را در دوحه یا قاهره از سر بگیرند تا اختلاف‌های باقی مانده حل و فصل شود.
 

نظر شما