شناسهٔ خبر: 68196584 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شهردار مطرح کرد:

سطح وسیعی از شهر کاشمر را بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تشکیل می‌دهد

شهردار کاشمر گفت: با توجه به اینکه سطح وسیعی از شهر را بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تشکیل می‌دهد بسته تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد جهت حمایت‌های لازم از ساکنان، سازندگان و انبوه‌سازان این مناطق پیش‌بینی‌شده است.

صاحب‌خبر -

اصغر کوهسرخی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه وجود تعداد بسیاری از منازل فرسوده در محلات و بافت قدیمی شهر و روستاهای شهرستان تهدید جدی محسوب می‌شود، از وجود ۳۶۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در شهر کاشمر خبر داد.

وی اظهار کرد: گرچه بهسازی و بازسازی بافت فرسوده قانوناً از وظایف وزارت راه و شهرسازی است اما طی چند سال گذشته به عنوان اولویت اصلی مورد پیگیری شهرداری بوده که در قالب باز آفرینی شهری اقدامات مختلفی در شهر نیز انجام داده‌ایم.

شهردار کاشمر افزود: در این دوره از مدیریت شهری نیز همانند گذشته از مالکین بناهای مخروبه و خطرزا دعوت می‌شود که نسبت به مقاوم‌سازی و یا تخریب ملک‌های خطرزا اقدام کنند که در صورت عدم همکاری مالکین شهرداری نسبت به تشکیل پرونده برای این املاک و ارجاع به کمیسیون مربوطه اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از پایان مهلت قانونی که شهرداری برای مالک تعیین نموده با حکم قضایی نسبت به تخریب و آواربرداری بناهای شناسایی شده اقدام می‌شود، بیان کرد: در این دوره مدیریت شهری تاکنون ۱۶۰ ملک توسط کارشناسان بازدید شده است.

کوهسرخی اذعان کرد: از سال ۱۴۰۱ با احتساب آمار رفع خطر تا بعد از زمین لرزه اخیر ۹۳ ملک رفع خطر و آواربرداری شده که اقدامی بی‌سابقه در طول دوران مدیریت شهری کاشمر است.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره از مدیریت شهری سال ۱۴۰۱ کارشناسی تعداد ۳۲ پرونده املاک مخاطره‌آمیز انجام و ۲۰ ملک نیز رفع خطر شد، همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۴۰ پرونده در این موضوع تشکیل و پس از انجام کارشناسی ۳۰ ملک تعداد ۲۰ پرونده رفع خطر شد.

وی با بیان این‏که در راستای بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها قبل از وقوع زلزله نیز امسال ۲۹ پرونده تشکیل و ۲۴ پرونده کارشناسی شد، افزود: از این تعداد کارشناسی تعداد ۷ پرونده رفع خطر شده بود.

شهردار کاشمر ادامه داد: پس از وقوع زلزله ۵ ریشتری ۲۹ خردادماه که منجر به تخریب بسیاری از منازل مسکونی در روستاها شد؛ ماشین‌آلات شهرداری برای آواربرداری نیز اعزام شدند که در همین راستا تاکنون بالغ بر ۵۵ منزل و دیوار روستایی در روستاهای کسرینه، مغان و محمدیه که تخریب شده بود را در قالب ۵۴۰ سرویس نخاله برداری و آواربرداری کردند.

کوهسرخی با تقدیر از شهرداری‌های دیگر مناطق که ماشین‌آلات خود را برای آواربرداری به روستاهای شهرستان کاشمر اعزام نمودند، گفت: شهرداری با توجه به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها نیز اقدام به شناسایی واحدهایی که در زلزله اخیر به آنها خسارت جدی وارده شده و مخاطره‌آمیز بودند نمود.

وی اذعان کرد: پس از زمین لرزه ۲۹ خرداد نیز شهروندان برای تخریب بنا؛ درخواست خود را به کارگروه بند ۱۴ ارائه دادند که در این راستا آواربرداری ۴۵ باب منزل با حجم نخاله برداری بالغ‌بر ۵۰۰ سرویس برای شهروندان انجام شد. همچنین تعداد ۱۵ ملک دیگر نیز توسط مأمورین شهرداری شناسایی شده که در قالب‌بند ۱۴ برای تخریب اقدام می‌شود.

شهردار کاشمر گفت: چون بسیاری از معابر و بافت فرسوده و واحدهای قدیمی در سطح شهر مخاطره‌آمیز بوده و از سویی تبدیل به محل ناامنی برای مردم و به مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود کمیسیون بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها برای تعیین تکلیف آنها پر رنگ‌تر عمل کرد.

با توجه به اینکه سطح وسیعی از شهر را بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تشکیل می‌دهد بسته تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد جهت حمایت‌های لازم از ساکنان، سازندگان و انبوه‌سازان این مناطق پیش‌بینی‌شده است.

انتهای پیام

نظر شما