شناسهٔ خبر: 68196425 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

زیبایی با طعم مرگ

این روزها فضای مجازی پر است از تبلیغات بی‌شمار ورنگارنگ کلینیک‌های زیبایی لوکس‌ که مخاطبان خود را به شکل‌های مختلف تشویق می‌کنند تا اعمال زیبایی روی بدن یا سرو صورت‌شان انجام دهند. از کاشت برای پرپشت شدن موها، بلند شدن قد، پیکرتراشی و جراحی بینی با مدل‌های مختلف گرفته تا کوچک کردن اندازه دهان، فرمدهی استخوان فک، تزریق ژل به نقاط مختلف صورت و بدن و حتی تغییر رنگ و فرم چشم‌ها.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آنچه می‌خوانید گزارشجام جم از جراحی‌های زیبایی است که دردسرساز یا مرگبار می‌شود:

برخی از این کلینیک‌های پزشکی با مجوز قانونی اعمال جراحی انجام می‌دهند که گاهی اوقات منجربه نقص عضو بیمار وحتی مرگ او می‌شود. در این بین کلینیک‌هایی هم وجود داردکه به صورت زیرزمینی فعالیت کرده و گاهی پزشکانی در آن اقدام به عمل جراحی زیبایی می‌کنند که تخصص و مهارت لازم را در آن حوزه ندارند و موجب بدفرمی در چهره، بدن ومرگ بیمار می‌شوند. پس از جراحی نیز بیمار می‌ماند و بدشکلی‌های عضوی در صورت یا بدن که شاید هرگز قابل ترمیم نباشد.البته برخی آرایشگران هم از قافله عقب نمانده، برای جلب مشتری و کسب درآمد بیشتر پا در کفش پزشکان متخصص کرده و اقدام به ترزیق ژل می‌کنند که درموارد متعددی موجب بروزعوارض شدید مانندازبین رفتن بخشی ازبافت لب، ابرو و ایجاد اسکارهای شدید پس از تزریق می‌شود. درقانون برای تمام قصورهای پزشکی و آرایشگران متخلفی که وارد این حوزه شده‌اند، مجازات‌هایی تعریف و تعیین شده اما با این وجود اجرای تعزیر وکیفر آن‌قدر بازدارندگی نداشته و ندارد که مانع از ارتکاب مجدد جرم توسط آنها شود و همچنان اخبار بدشکلی یا مرگ و میر زیباجویان منتشر می‌شود. یک متخصص زیبایی می‌گوید: تبلیغات‌ فریبنده سبب می‌شود آدم‌ها گمان کنند هر کاری را برای هر کسی می‌شود انجام داد، درحالی‌که برای یک جراحی زیبایی با کمترین عوارض، شما حتما باید دقیق معاینه شوید، پس نیاز است که به پزشک درستی مراجعه کرده باشید. یکی از دغدغه‌های ما همین مسأله شده است. آن هم به‌دلیل ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه که مهارت و علم کافی ندارند. احتمال مرگ برای عمل‌های زیبایی ساده مانند جراحی بینی و لیفت صورت کمتر است. هرچقدر زمان عمل جراحی طولانی‌تر شود یا فرد، بیماری زمینه‌ای داشته باشد، ریسک بیشتر می‌شود وازطرفی اگر عمل‌های جراحی چنانچه توسط متخصص مربوطه ودرمحل و فضای مناسب انجام نشود، مرگبار خواهد بود.

بریدن گلو برای زیبایی
در پرونده‌ای که چندی قبل در دادسرای تهران تشکیل شد، زن جوانی که از داشتن غبغب رنج می‌برد، تصمیم گرفت با جراحی آن را بردارد. با چند پزشک مشاوره کرد اما هزینه‌ها بالابود و اواین بار در شبکه‌های اجتماعی دنبال مرکزی می‌گشت که با کمترین هزینه بهترین عمل جراحی راانجام دهد.پس ازمدتی با دیدن یک آگهی و تصاویر بیماران جراحی‌شده، وسوسه شد و به آدرس ثبت‌شده که یک خانه بود، رفت. همه چیز درنگاه اول عالی بود جزمکان انجام عمل جراحی که هیچ شباهتی به اتاق عمل نداشت و باعث شک او شده بود اما صاحبخانه با چرب‌زبانی توانست اعتماد زن جوان را جلب کند. زن میانسال قرار بود جراحی را بدون برش و با ساکشن انجام دهد اما درادامه با تزریق داروی بی‌حسی وتیغ جراحی،زیر گردن زن رابرید. زن جوان دو ساعت بعد با گردن باندپیچی شده به خانه برگشت، اما هرچه می‌گذشت درد و خونریزی بیشتر می‌شد. خانواده زن جوان از آرایشگر شکایت کردند و زن آرایشگر به جرم جراحی غیرمجازبه دادگاه احضار شد.قاضی شعبه۱۰۴۳ دادگاه کیفری دومجتمع شهید قدوسی،پس از بررسی شواهد و مدارک و شنیدن اظهارات طرفین و نظریه پزشکی‌قانونی، زن آرایشگر را به پرداخت ۱۵درصد دیه کامل انسان محکوم کرد.

طمع و نابودی زیبایی دختر جوان
دختر جوانی برای زیبایی بیشتر چهره‌اش تصمیم گرفت ژل تزریق کند و برای همین یکی از دوستانش خانم دکتری از آشنایان‌شان را به او معرفی کرد تا در یک سالن آرایشگاه و با هزینه کم، کار تزریق ژل را انجام دهد.تزریق انجام شد و دختر جوان هر روز منتظر تغییرات جدید و زیبا در چهره‌اش بود اما به‌تدریج صورت او دچار بدریختی و درد شدید شد.بارها در این مدت با پزشکش تماس گرفت اماتجویزهایش هیچ تاثیری دروضعیت،کاهش دردوبدشکلی صورت نداشت.سرانجام دخترجوان به دادسرای ناحیه۱۹ تهران مراجعه و از خانم دکتر شکایت کرد.جلسات متعدد دادگاه برگزار و در نهایت با صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه کیفری دو ارسال شد و قاضی پس از شنیدن اظهارات طرفین، بررسی مدارک و شواهد پرونده، پزشک زن را مقصر شناخت و او را به پرداخت ۵ درصد دیه کامل انسان محکوم کرد. 

مرگ زیر تیغ زیبایی
تیرماه امسال هم دختر جوانی سرانجام پس از این‌که سه بار زیر تیغ جراحی زیبایی رفت، در اثر قصور پزشکی جان خود را از دست داد. پرسنل انتظامات یکی از بیمارستان‌های تهران از طریق تماس تلفنی با قاضی محمدجواد شفیعی، بازپرس ویژه قتل شعبه پنجم دادسرای امور جنایی، مرگ مشکوک دختر جوانی را در بخش جراحی زیبایی گزارش‌کردند. تیم تحقیق با دستور بازپرس جنایی به مرکز درمانی رفتند و در سردخانه، جسد دختر جوانی را مشاهده کردند که براثر جراحی زیبایی به کام مرگ فرورفته بود. در تحقیقات مشخص شد متوفی برای بار سوم جهت انجام جراحی به این مرکز درمانی مراجعه کرده اما هنگام عمل و به‌ دلیل آمبولی ریه فوت کرده است. خانواده دختر جوان که بر اثر این حادثه فوت کرده بود، شکایت خود را تحت عنوان قصور پزشکی از کادر جراحی مطرح کردند. 

بیشترین شکایت درباره زیبایی است
دکتر محمدرضا خردمند، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی چندی قبل در مصاحبه‌ با یکی از خبرگزاری‌ها، گفت: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی دارد و احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به‌دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها دراین تخصص‌ها نیزبیشتر است اما درسال‌های اخیر بیشترآسیب‌ها درحوزه زیبایی بوده است و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است. درزمان حاضرمراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌ است؛ یک دسته ازاین مراکز توسط پزشکان تحصیل‌کرده عضو سازمان نظام‌پزشکی و دارای مجوز مرکزتخصصی پوست و مو،  اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی فاقد تحصیلات و مجوزهای پزشکی که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق‌العاده زیادی است که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.وی با بیان این‌که عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود، اضافه کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت‌شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند، یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق می‌دهد.

خطر لیپوساکشن
نایب‌رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران هم چندی قبل درباره عمل لیپوساکشن هشدار داد و گفت: اخیرا مشاهده شده برخی افراد فاقد تخصص و برخی تکنیسین‌ها و ... به‌وسیله تبلیغات فریبنده و پیشنهاد قیمت پایین، انواع عمل لیپوساکشن و ... را با همکاری مراکز جراحی انجام می‌دهند و از آنجا که در این حوزه آموزش و دوره لازم را ندیده‌اند، بیمار دچار عوارض مختلف و شدید شده که حتی در برخی موارد منجر به مرگ فرد می‌شود. این افراد که با اصول علمی لیپوساکشن آشنا نیستند، این عمل‌های مهم را حتی در مطب‌ها یا مکان‌های زیرزمینی و بدون امکانات انجام می‌دهند که به گونه‌ای بازی با سلامت و جان مردم است.

مرگ سه زن در یک روز 
۱۶آبان۱۴۰۲خبر مرگ سه زن جوان درتهران همه را شوکه کرد. دراولین حادثه زنی جوان که برای انجام جراحی زیبایی به یکی از کلینیک‌های پایتخت رفته بود، وقتی به اتاق عمل منتقل شد، زیرتیغ جراح ناگهان قلبش از تپش ایستاد. هرچند عمل احیا صورت گرفت اما زن جوان به زندگی برنگشت و جانش را ازدست داد.خانواده این زن ازتیم جراحی شکایت کردند و پرونده برای ادامه روند رسیدگی به دادسرای جرایم پزشکی فرستاده شد.دومین حادثه نیز ساعتی بعد به بازپرس جنایی تهران اعلام شد. قربانی دوم نیز زنی جوان بود که برای انجام جراحی ساکشن به یکی ازکلینیک‌های پایتخت مراجعه کرده بود.آن‌طور که خانواده زن جوان می‌گفتند، وی می‌خواست لاغر شود و به همین دلیل نزد یک جراح زیبایی رفته تا عمل ساکشن انجام دهد اما در اتاق عمل و هنگام جراحی، قلبش از تپش ایستاد و به کام مرگ رفت. خانواده این زن هم از تیم جراحی شکایت کرده‌اند که تحقیقات ادامه دارد اماساعتی پس از این دو حادثه مشابه، مرگ زن جوان دیگری به بازپرس جنایی اعلام شد تا قربانیان جراحی زیبایی به سه نفر برسد. آخرین و سومین زن جانباخته نیز همانند دو زن قبلی برای انجام جراحی زیبایی به یکی از کلینیک‌های پایتخت رفته که او هم پس ازعمل جراحی به هوش نیامد و جانش را از دست داد.

انتهای پیام

نظر شما