شناسهٔ خبر: 68196136 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی:

اعتبارات پیشگیری از اعتیاد بسیار ناچیز است

زهرا اسماعیلی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: امروز شاهد هستیم که اعتباراتی که صرف پیشگیری می‌شود، نسبت به اعتباراتی که صرف مدیریت و درمان می‌شود آنقدر ناچیز است که قابل چشم پوشی است.

صاحب‌خبر -

مسعود فیروزی، در نشست هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد که امروز چهارشنبه، ۲۴ مردادماه در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ابراز کرد: سمن‌ها در دنیا با تعریف امروز، ۵۰ سال است فعالیت می‌کنند که این تاریخ در ایران  به ۱۰ سال تعریف می‌شود و نگاه و فعالیت این سمن‌ها توانمندسازی است.

وی با بیان اینکه چهار رابطه در بین دولت‌ها و سمن‌ها وجود دارد، ادامه داد: این روابط شامل رابطه بیگانگی، تقابلی، ابزاری و همکاری است.

مدیر کل سازمان بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: رابطه بیگانگی بین سمن‌ها و سازمان‌ها رابطه دو سر باخت، رابطه ابزاری و تقابلی یک سر برد و یک سر باخت و رابطه همکاری بین سمن‌ها و ارگان‌ها  دو سر برد و بهترین رابطه است.

فیروزی اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که اعتباراتی که صرف پیشگیری می‌شود، نسبت به اعتباراتی که صرف مدیریت و درمان می‌شود، آنقدر ناچیز است که قابل چشم پوشی است. این در حالی است که همیشه تاکید بر پیشگیری می‌شود.

وی افزود: در زمینه اعتیاد یک نگاه اشتباه وجود دارد که معتاد و خانواده معتاد تصور می‌کنند که با ابتلا به اعتیاد، موضوع تمام شده و این تفکر باعث می‌شود اتفاق مثبتی برای فرد بیمار رقم نخورد.

فیروزی تاکید کرد: در سال گذشته در خراسان با کمک سمن‌ها، ۱۲۰۰  معتاد، تحت پوشش مدل مدیریت قرار گرفت و فرد معتاد از جهات و ابعاد  مختلف پایش شد، از این تعداد در طول ده ماه پس از ترخیص، بیش از ۶۰ درصد درمان شدند و از این ۱۲۰۰ نفر، ۶۰۰ نفر به خانواده باز پیوند شدند که این عدد بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد این‌ها شغل موثر و پایدار داشتند و دوباره به کار برگشتند. سال جاری هم  موضوع مدیریت را با آمار بالاتری، به عنوان کار موفق در پیش داریم.

فیروزی با اشاره به بیانات رهبر در حدود ۳ دهه  قبل  و تهاجم فرهنگی ابراز کرد: امروز در صحنه جنگ واقعی قرار گرفته‌ایم که از جنس فرهنگی است، در این جنگ آسیب دیده‌گان از آسیب‌های اجتماعی زخم خورده‌ها هستند و متولیان در قبال این‌ها وظایفی دارند.

۶۲ درصد جامعه گرفتار اعتیاد را پسران تشکیل می‌دهند

در پایان این نشست نیزعلی مهدوی خواه، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ما در آموزش و پرورش استان با توجه به گستره مخاطب یک میلیون و پانصد هزار نفری دانش آموزی و فعالیت‌های مختلف و وظایفی که بر دوش داریم، در حوزه پیشگیری نمی‌توانیم به تنهایی ورود کنیم، در نتیجه کمک سمن‌ها در این خصوص خیلی به ما کمک می‌کند.

وی افزود: حضور و فعالیت سمن‌ها در موضوع پیشگیری از اعتیاد یک اصل لازم و واجب است که امیدواریم بتوانیم کمک آن‌ها را داشته باشیم. در مجموعه آموزش و پرورش، دانش آموزان با آسیب‌های متعددی مواجه هستند که اعتیاد یکی از آن‌ها است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز ۶۲ درصد جامعه گرفتار اعتیاد را پسران تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه این افراد در خانواده‌ای از هم پاشیده و یا در معرض از هم پاشیدگی هستند، در حوزه توانمندسازی و آموزش به ویژه آگاهی‌سازی والدین نیاز به کمک داریم و امید داریم در این راستا سمن‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند.

انتهای پیام

نظر شما