شناسهٔ خبر: 68195860 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نایب رئیس اداره مبارزه با فساد کره‌جنوبی استعفا کرد

تهران- ایرنا- نایب رئیس اداره مبارزه با فساد و حقوق شهروندی کره‌جنوبی، در پی خودکشی یک مقام ارشد که در تحقیقات حساس سیاسی دست داشت، استعفای خود را تقدیم دولت این کشور کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری یون‌هاپ، بر اساس اعلام کمیسیون مبارزه با فساد و حقوق شهروندی (ACRC)، چانگ سئونگ یون قصد دارد به بلافاصله پس از محرز شدن اینکه فرد خودکشی کرده در حین خدمت جان باخته است، از سمت خود استعفا دهد.

این مقام تا پیش از این به عنوان سرپرست اداره مبارزه با فساد در این سازمان فعالیت می‌کرد و نظارت بر تحقیقات در پرونده‌های سیاسی از جمله ماجرای جنجالی کیف گران‌قیمت کیم گون هی بانوی اول کره جنوبی، و استفاده لی جه میونگ رهبر حزب مخالف از بالگرد، پس از آنکه در ژانویه (دی ۱۴۰۲) با چاقو مورد حمله قرار گرفته بود را بر عهده داشت. جسد این مقام پنجشنبه گذشته (18 مرداد) در آپارتمانی در شهر اداری «سجونگ» با یک یادداشت خودکشی پیدا شد.

بهمن ماه سال گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد، در فیلمی که توسط یک کشیش کره‌ای آمریکایی با یک دوربین به طور مخفیانه در نوامبر (آبان/ آذر) گذشته میلادی گرفته شده، کیفی گران‌قیمت به همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، توسط همین کشیش هدیه داده می شود.

احزاب مخالف کره جنوبی بر لزوم برگزاری یک جلسه برای افشای حقیقت پشت مرگ این مقام تاکید کرده‌اند. آن‌ها مدعی هستند فشار دولت بر این مقام باعث خودکشی وی شده است.

نایب رئیس اداره مبارزه با فساد کره‌جنوبی استعفا کرد جونگ هی جون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی

از سوی دیگر، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، حزب دموکراتیک حزب اصلی مخالف دولت را به سیاسی کردن مرگ این مقام، متهم کرد. جونگ هی جون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، ضمن ابراز تاسف از مرگ سرپرست اداره کمیسیون مبارزه با فساد و حقوق شهروندی، اتهام حزب دموکراتیک مبنی بر اینکه فشار دولت کره جنوبی باعث خودکشی این مقام شده را رد کرد و قانون‌گذاران حزب مخالف را مقصر دانست.

سازمان مبارزه با فساد و حقوق شهروندی به دلیل نبود بند تنبیهی برای همسران مقامات دولتی، پرونده کیم گون هی را مختومه اعلام کرده بود که این موضوع به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

جونگ در نشستی خبری اعلام کرد: ما نمی‌توانیم از رفتار نفرت‌انگیز حزب مخالف که بار دیگر از مرگ غم‌انگیز یک مقام دولتی به نفع خود برای حملات سیاسی استفاده می‌کند، ابراز تاسف نکنیم.

این اظهارات در حالی بیان شد که جئون هیون هی، قانون‌گذار حزب دموکراتیک که از سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ (۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲) رئیس کمیسیون مبارزه با فساد و حقوق شهروندی بود، در جلسه استماع پارلمانی، بانوی اول کره جنوبی را قاتل خواند.

حزب قدرت مردم کره جنوبی نیز امروز جئون را به دلیل استفاده از الفاظ ضد انسانی و خشونت‌آمیز علیه بانوی اول این کشور متهم کرد و خواستار سلب کرسی پارلمان وی شد.

نایب رئیس اداره مبارزه با فساد کره‌جنوبی استعفا کرد جئون هیون هی قانون گذار حزب دموکراتیک

نظر شما