شناسهٔ خبر: 68194105 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فیلسوف آمریکایی در گفت‌وگو با مهر:

«امام حسین» الهام‌بخش عدالت‌خواهان جهان است

محمدعلی تخت رونده

فداکاری امام حسین (ع) برای میلیون‌ها نفر نمونه‌ای از شجاعت قهرمانانه است که الهام‌بخش مردم با مذاهب مختلف است و قهرمانان بزرگ نبرد علیه بی‌عدالتی از ایشان الهام گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-پیمان یزدانی: هر ساله، میلیون‌ها نفر از شیعیان و دیگر مذاهب سراسر جهان در مراسم ویژه زیارت اربعین حسینی شرکت می‌کنند که به عنوان یکی از بزرگترین اجتماعات عمومی جهان شناخته می شود.

معمولاً از حدود ۲۰ روز قبل از اربعین زائران با پای پیاده، صدها کیلومتر از شهرهای اطراف عراق و ایران به سمت کربلای معلی حرکت می کنند و در آنجا یاد و خاطره شهدای واقعه کربلا را گرامی می دارند.

به مناسبت روز اربعین و عزاداری امام حسین (ع) و یاران شهیدش ، حرم امام حسین (ع) شاهد حضور میلیونها زائران از کشورهای مختلف جهان می باشد. در طول مسیر، داوطلبان عراقی و دیگر کشورها ایستگاه‌هایی را برای تأمین غذا، آب و سرپناه برای زائران برپا می‌کنند و مردم روستاهای مسیر درهای منازل خود را به روی هر کسی که به مکانی برای توقف نیاز دارد باز نگه می‌دارند.

در همین رابطه خبرنگار مهر مصاحبه ای با پروفسور «چارلز تالیافرو» استاد بازنشسته فلسفه در کالج سنت اولاف آمریکا و عضو موسسه سلطنتی فلسفه انجام داده است. وی نویسنده برجسته بین المللی است که تا کنون بیست جلد کتاب در حوزه فلسفه دین نگاشته و یا ویراستاری آن را انجام داده است. وی همچنین از سال ۲۰۱۳ سردبیر مجله Open Theology است.

متن کامل گفتگو با ایشان در زیر آمده است:

میلیون ها نفر از ادیان مختلف از جمله مسیحیان در این مراسم که اساساً متعلق به شیعیان است شرکت می کنند. این مراسم چه ویژگی خاصی دارد که باعث می شود میلیون ها نفر حتی از ادیان دیگر را جذب کند؟

فداکاری امام حسین برای میلیون ها نفر به عنوان نمونه ای از شجاعت قهرمانانه برجسته است که الهام بخش مردم با مذاهب مختلف است. قهرمانان بزرگ نبرد علیه بی عدالتی، مانند نلسون ماندلای مسیحی و مهاتما گاندی هندو، از شجاعت شگفت انگیز او در نبرد کربلا الهام گرفته اند.

آیا فکر نمی کنید که انسان امروزی دنیای مدرن، که از بسیاری از ایسم ها خسته شده برای رفع نیازهای معنوی خود نیازمند انقلاب معنوی و الهی است؟ آیا مراسم اربعین می تواند رسیدن به چنین انقلابی را تسهیل کند؟

به نظر من، جمعیت جهان بسیار مذهبی تر از آن چیزی است که مفسران سکولار تصور می کنند. بنیاد PEW اخیراً ۲۳۰ کشور را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که ۸۰ درصد از جمعیت آن وابستگی مذهبی دارند. الحاد سکولار به ندرت بیش از ۲۰ درصد از جمعیت هر کشوری را تشکیل می دهد به جز چین، کره جنوبی و ویتنام. اگر تحقیق را فراتر از نهادهای مذهبی گسترش دهید و از مردم بپرسید که آیا دعا می کنند، معنویت یک فرهنگ را بسیار بالاتر می سنجید. آرزوی خود من این است که مثال حسین باعث شود افراد بیشتری به دنبال زندگی دینی و معنوی باشند.

از نظر سیاسی این مراسم چقدر در ایجاد همکاری و اتحاد بین مردم منطقه و جهان برای مبارزه با پدیده های زشتی چون داعش موثر بوده است؟

هر چه بیشتر این رویداد بزرگ داشته شود، بیشتر می توان اسلام هراسی را شکست داد. جمعیت مسلمانان و مسیحیان در سراسر جهان حدود ۴ میلیارد نفر است. حدود ۱ میلیارد هندو وجود دارد. امام حسین مورد تحسین بسیاری از مسلمانان، مسیحیان و هندوها است. از این تعداد،افراد زیادی متعهد به مبارزه با بی عدالتی در جهان هستند.

نظر شما