شناسهٔ خبر: 68193175 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج مطرح کرد

ظرفیت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده‌است

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج با اشاره به وجود دو هزار گونه گیاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهبردهای توسعه استان نیاز به توجه و استفاده علمی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، علی مدبر امروز_ چهارشنبه بیست‌وچهارم مرداد_ در هفتاد و چهارمین نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در یاسوج اظهار کرد: حدود دو هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یک‌هزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دنا وجود دارند و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است که تاکنون کمتر به آن توجه شده‌است.

وی با اشاره به ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده‌است، افزود: از دو هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در استان، ۳۰ درصد گونه‌های گیاهی استان را تشکیل می‌دهد این در حالی است که در اروپا هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که استان ما یک درصد گونه گیاهی جهان را در اختیار دارد.

معاون دانشجویی دانشگاه یاسوج گفت: پوشش جنگلی و رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی از جمله درخت و درختچه‌های نادر که یکی از راهبردی‌ترین محورهای توسعه‌ای استان به‌شمار می‌آید تاکنون بهره‌ وری چندانی از این سرمایه‌های ارزشمند نشده‌است که این مهم می‌تواند ظرفیت مطلوبی برای موضوع تحقیقات دانشجویان استفاده شود.

وی تصریح کرد: این گنجینه گرانبها و گیاهان شفابخش نه تنها مورد بهره‌وری مناسب قرار نگرفته است، بلکه در سالیان متمادی با تخریب‌های روزافزون و دخالت‌های فجیع انسانی یکی پس از دیگری به تاراج می‌روند اما با ورود علمی به این قضیه می‌توان از انقراض این گونه‌های گیاهی جلوگیری کنیم.

مدیر خاطرنشان کرد: مرکز استان به نام پایتخت طبیعت نام‌گذاری شده و میهمان‌نوازی از خصلت‌های بارز مردم این استان است، استان یک درصد جمعیت و مساحت کشور را در اختیار دارد اما دارا بودن ۱۱ میلیون متر مکعب آب و ۱۰ درصد روان آب، کهگیلویه و بویراحمد را به نگینی در جنوب کشور تبدیل کرده‌است‌.

وی با بیان اینکه استان رتبه اول اعزام رزمنده در دوران دفاع مقدس را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد در هشت سال دفاع مقدس یک هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرد که روحیه ایثارگری و شهادت طلبی که میان مردم استان وجود داشت آمار شهدای استان دو هزار شهید والامقام است.

معاون دانشگاه یاسوج گفت: استان تا قبل از انقلاب فاقد یک مرکز آموزش عالی بود که به برکت انقلاب اسلامی شاهد ایجاد دانشگاه و توسعه مراکز آموزش عالی هستیم.

وی تصریح کرد: سال ۱۳۶۲ یک آموزشکده فنی و بعد از آن به مجتمع آموزش عالی و در سال ۱۳۷۸ از مجتمع آموزش عالی به دانشگاه ارتقا پیدا کردیم.

مدبر با اشاره به ۱۱ دانشکده، نه پردیس و ۲۵۰ عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: شش هزار دانشجو در ۱۱۸ رشته در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

نظر شما