شناسهٔ خبر: 68191865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشت هزار تشکل مردم‌نهاد در قم فعال است هشت هزار تشکل مردم‌نهاد در قم فعال است

در نشست صمیمی استاندار قم با تشکل‌های مردمی ضمن تاکید بر ضرورت ورود جدی این گروه‌های مردمی به موضوع کاهش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی از فعالیت هشت هزار تشکل مردم نهاد در این استان خبر داده شد.

صاحب‌خبر -

 مقدم معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم روز چهارشنبه در این نشست بیان کرد: اساس انقلاب اسلامی بر محوریت مردم پایه‌گذاری شده و در این بین تشکل‌های مردم‌نهاد از اهمیت بالایی در مشارکت مردم در تصمیمات مهم ملی بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی ادامه داد: نقش و تأثیرگذاری تشکل و موسسات مردم‌نهاد در پیشبرد سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قابل مقایسه با سایر شیوه‌های رایج نیست.

او  اضافه کرد: اهدافی که تشکل‌های مردمی به دنبال آن هستند جز آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی در تحقق مشارکت مردمی در ابعاد مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است.

معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری قم ادامه داد: هم اینک وضعیت استان در موضوع برخی از آسیب‌ها مانند اعتیاد، فرزندآوری، ازدواج و طلاق نامناسب است.

او  ادامه داد: انتظاری که امروز از تشکل‌های مردمی قم می‌رود ورود جدی و علمی به مسأله آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قم نیز در ادامه، بیان کرد: هشت هزار و ۳۰۱ تشکل و مؤسسه مذهبی و مردم‌نهاد در سطح قم فعال است که نشان از توان و ظرفیت بالایی مردمی این استان است.

او ادامه داد: فعالیت در زمینه کنترل و کاهش اعتیاد، تحکیم نظام خانواده و کاهش طلاق، ترویج سبک زندگی ایرانی‌اسلامی، آسیب‌های ناشی از زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی، ارتقا سلامت و روان اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و محرومیت‌زدایی مهم‌ترین محور‌های فعالیت تشکل‌های مردمی است.

حجت‌الاسلام محمد شعبانی از موسسه نیکوکاری اهل‌بیت وابسته به کمیته امداد نیز دراین نشست گفت: در کمیته امداد استان قم ۱۱۰ مرکز نیکوکاری فعال است که بیشتر آنها به‌صورت مسجد محور اقدامات خود را دنبال می‌کنند.

او عنوان کرد: در سه ماه نخست امسال ۱۶۰ میلیارد تومان کمک مردمی توسط مراکز نیکوکاری استان قم جمع‌آوری شده که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

به گفته حجت الاسلام شعبانی، مراکز نیکوکاری بخاطر دسترسی محلی به مردم با کمترین هزینه می‌توانند بیشترین تأثیرگذاری را در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

هادی مرادی مدیرعامل موسسه حامیان راه زندگی وابسته به بهزیستی نیز گفت: قم در مجموع در مبحث اعتیاد و کودکان کار از وضعیت مطلوبی برخوردار است و شرایط آن نسبت به شهر‌های دیگر بهتر است.

او  ادامه داد: برای مدیریت و کاهش آسیب‌های حوزه اعتیاد و کودکان کار لازم است تا دستگاه‌های دیگر در عرصه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی ورود جدی داشته باشند.

به گفته مرادی، سال گذشته ۳۰۰ معتاد متجاهر در مؤسسه حامیان راه پذیرش و در حال گذراندن فرایند توانمندسازی هستند.

مهدی مهدوی نماینده یکی از کانون فرهنگی هنری مساجد قم نیز گفت: در حوزه خدمات اجتماعی نوجوانان در نقطه هدف تشکل‌های مردمی نیست که باید راهکاری دراین خصوص اندیشیده شود.

مسعود کریمیان مدیرعامل موسسه وارثان آینده روشن وابسته به اداره‌کل ورزش و جوانان قم نیز عنوان کرد: در سطح استان ۴۵۰ هزار جوان وجود دارد که ظرفیت بالایی برای انجام اقدامات فرهنگی و ورزشی ایجاد کرده است.

او اضافه کرد: کمبود فضا‌های فرهنگی و ورزشی در استان قم مهم‌ترین مشکل و چالش تشکل‌های مردم‌نهاد در برگزاری دوره‌های آموزشی است.

کریمیان  عنوان کرد: با ورود تشکل‌های مردم‌نهاد به حوزه آموزش اشتغال، هم اینک چند هزار جوان قمی در حال گذراندن دوره‌های اشتغال در رسته‌های مختلف هستند.

امیرحسین علیمردانی معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر قم نیز بیان کرد: ایجاد سه پایگاه امداد و نجات جاده‌ای به ارزش ۲۰ میلیارد تومان از مهم‌ترین آثار تشکل‌های مردمی جمعیت هلال‌احمر قم طی سال‌های اخیر بوده است.

او  ادامه داد: ورود به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، راه‌اندازی ۱۲۶ خانه هلال و ایجاد سه خانه درمان از دیگر خدمات ماندگار تشکل‌های مردمی قم در حوزه جمیعت هلال‌احمر بوده‌است.

هشت هزار تشکل مردم‌نهاد در قم فعال است

محبوبه حقیقت‌خواه مدیرعامل کانون حمایت از درمان بیماران هموفیلی استان قم گفت: این مرکز ۳۲۰ بیمار هموفیلی را تحت پوشش دارد که تامین دارو و درمان جانبی این بیماران را دنبال می‌کند.

مدیرعامل کانون حمایت از درمان بیماران هموفیلی استان قم عنوان کرد: فرانشیز بالای بیماران هموفیلی مهم‌ترین معضل و مشکل این بیماران است که از امکان خرید این داروی حیاتی را برای بسیاری از بیماران غیرممکن کرده است.

۲۲ مردادماه در تقویم کشورمان با نام روز مشارکت‌ها نام‌گرفته و به همین مناسبت از ۲۰ تا ۲۷ مردادماه با عنوان هفته مشارکت‌ها برای اجرای برنامه‌های این هفته یاد می‌شود.

نظر شما