شناسهٔ خبر: 68191088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهار هزار خانوار روستایی بابل از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شدند

ساری - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران از پایان عملیات ساخت مخزن یکهزار مترمکعبی ذخیره آب در روستای شیخ موسی بابل خبرداد و گفت که با تکمیل این طرح، چهار هزار خانوار روستایی این منطقه از نعمت آب آشامیدنی پایدار، سالم و بهداشتی بهره مند شدند.

صاحب‌خبر -

بهزاد برارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات ساخت پنج باب مخزن ذخیره به حجم یکهزار و ۴۰۰ متر مکعب در مجتمع آبرسانی شیخ موسی بابل و زیرپوشش قراردادن پنج روستا با تلاش بی وقفه و شبانه روزی به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: همسو با اجرای این طرح، ۲ مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در روستاهای نیراسم و لهه، یک مخزن ۲۰۰ متر مکعبی در روستای هلاجیمه و ۲ مخزن ۱۰۰ مترمکعبی در روستای بالاشیخ موسی و پایین شیخ موسی بابل احداث شده است.

چهار هزار خانوار روستایی بابل از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شدند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران اظهار کرد: برای اجرای این طرح ۵۰ کیلومتر خط انتقال با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال احداث شده است.

برارزاده، نیاز آبی مجتمع آبرسانی شیخ موسی بابل را ۶۰ لیتر در ثانیه ذکر کرد و گفت: در حاضر آب آشامیدنی روستاهای زیر پوشش این مجتمع از طریق چشمه آبندان و نیراسم با آبدهی ۱۵ لیتر در ثانیه تامین می شود که انتظار می رود با افتتاح این مخازن، مشکل کمبود آب آشامیدنی ساکنان این روستاها به ویژه در پیک مصرف و تابستان برطرف شود.

به گزارش ایرنا، نیاز آبی مازندران بیش از ۱۵ هزار لیتر در ثانیه است که در حال حاضر در این خطه شمالی کشور بیش از ۱۳ هزار لیتر در ثانیه آب تولید و استحصال می شود.

سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری ۲۰۰ و در مناطق روستایی نیز ۱۷۱ لیتر است. از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

برابر آمارها، حدود ۱۲ درصد آب اشامیدنی استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

استان مازندران افزون بر سه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دارد. منابع آبی این استان از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.

نظر شما