شناسهٔ خبر: 68191064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

قیمت بنزین افزایش پیدا می کند؟/ نگرش وزیر پیشنهادی نفت درباره بیژن زنگنه به روایت یک نماینده مجلس

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای سوالات نمایندگان این کمیسیون در نشست با وزیر پیشنهادی امور خارجه، مواضع و سیاست وی در بحث برجام بود که با نقد و نظرهایی که از سمت کمیسیون طرح شد، عراقچی صراحتاً اظهار کرد از نظر بنده برجام دیگر قابل احیا نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گزارش دومین روز از بررسی برنامه‌های وزاری پیشنهادی رئیس جمهور در این کمیسیون، عنوان کرد: اولین جلسه امروز (سه‌شنبه ۲۳ مردادماه) کمیسیون فرهنگی با حضور عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه برگزار و برنامه‌های وی در چند محور مورد سؤال قرار گرفت؛ مهم‌ترین محور آن مواضع و سیاست عراقچی در بحث برجام بود که با نقد و نظرهایی که از سمت کمیسیون طرح شد، وزیر پیشنهادی امور خارجه صراحتاً اظهار کرد از نظر بنده برجام دیگر قابل احیا نیست و با تجاربی که این چند سال کسب کردیم، اگر بنا باشد موضوع این چنینی را پیگیری کنیم، خطاهای گذشته را تکرار نمی‌کنیم.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: محور دوم سؤالات و دغدغه‌ نمایندگان کمیسیون در جلسه با وزیر پیشنهادی امور خارجه، بحث مهم منافع ملی با توجه به موقعیت ایران در خاورمیانه و منطقه غرب آسیا و سازوکار بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی برای گسترش روابط ایران در حوزه تمدنی و کشورهای مختلف دنیا بود که بنا شد در این حوزه برنامه مشترکی توسط کمیسیون فرهنگی مجلس، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات تنظیم و ظرفیت‌های فرهنگی برای توسعه روابط خارجی به خدمت گرفته شود.

راستینه با اشاره به بحث ضرورت‌ها و اولویت‌های سیاست‌گذاری در روابط بین‌الملل و همچنین استفاده از ظرفیت‌ دیپلماسی اقتصادی برای کمک به منافع ملی و توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف دنیا به عنوان محور دیگر سؤالات نمایندگان کمیسیون فرهنگی از وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: در این موضوع وزیر پیشنهادی اذعان کرد وزارت امور خارجه باید هم‌چون یک کشتی یخ‌شکن راه را برای بازرگانان ایران در کشورهای مختلف دنیا فراهم کند.

وی اضافه کرد: در مجموع سؤالات متعددی در نشست کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر پیشنهادی امور خارجه طرح شد که برخی پاسخ‌های وزیر پیشنهادی کمیسیون را قانع کرد و برخی پاسخ‌ها همچنان مورد نقد اعضای کمیسیون  است. طبیعتاً این نقدها و پرسش و پاسخ‌ها به نمایندگان کمک خواهد کرد تا در روز رأی‌گیری تصمیم و رأی دقیق‌تری اعمال کنند.

ضرورت توسعه گردشگری با اراده ملی؛ فصل مشترک برنامه صالحی امیری و کمیسیون فرهنگی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح جلسه این کمیسیون در ارزیابی برنامه‌های رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم عنوان کرد: در این جلسه سوالات نمایندگان از وزیر پیشنهادی در چند محور ارائه شد، محور اول درباره اجرایی‌سازی احکام برنامه هفتم توسعه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی بود. صالحی امیری برنامه اصلی خود در این حوزه را اجرایی‌سازی احکام برنامه هفتم توسعه اعلام کرد و مقرر شد یک برنامه زمان‌بندی شده در این خصوص به کمیسیون فرهنگی ارائه دهدتا در جلسه بعدی کمیسیون برای ارزیابی برنامه‌های وی بررسی شود.

راستیه ادامه داد: در این جلسه همچنین مواضع وزیر پیشنهادی گردشگری در عرصه‌های فرهنگی و نگاه وی به توسعه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور مورد سوال واقع شد. درمورد سوابق فرهنگی وزیر پیشنهادی نیز سوالات و ابهاماتی بود که صالحی امیری مواردی را پاسخ داد.

وی تصریح کرد: فصل مشترک نظر نمایندگان کمیسیون فرهنگی و وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در این جلسه بر نیاز امروز به یک اراده و نگاه جامع ملی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری و ضرورت توسعه گردشگری بود که به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد. وزیر پیشنهادی گردشگری تأکید کرد که باید برنامه جامعی در سطح ملی در این خصوص تدوین و تنظیم شود و سیاست‌های کلان به کمک توسعه گردشگری کشور بیاید.

نحوه قیمت‌گذاری بنزین در نگاه نمایندگان کمیسیون فرهنگی و وزیر پیشنهادی نفت

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به نشست این کمیسیون با محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت به منظور ارزیابی برنامه‌های وی برای اداره وزارت نفت، گفت: در این جلسه هم موضوعات مورد نظر نمایندگان کمیسیون در چند محور مطرح شد. محور اول برنامه‌های وی در توسعه میادین نفتی و تحقق احکام برنامه هفتم توسعه در بحث تولید بیش از ۴۰ و نیم میلیون بشکه نفت و چگونگی رسیدن به این هدف بود که وزیر پیشنهادی در این محور اعلام کرد با وجود تحریم‌ها  و مشکلاتی که پیش روی ما است، با استفاده از ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم در افق آینده برای تحقق برنامه هفتم توسعه تولید نفت را حتی تا ۶ میلیون بشکه نفت بیش از این افزایش دهیم.

راستینه با اشاره به اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت درباره قیمت نفت و سیاست‌های آینده وزارتخانه در این حوزه محور دوم سوالات نمایندگان کمیسیون فرهنگی از پاک‌نهاد بود، اضافه کرد: درخصوص قیمت بنزین اصرار کمیسیون بر این بود که وزارتخانه برنامه پیشنهادی خود را ارائه دهد. نگرانی نمایندگان کمیسیون درباره شوک‌های قیمتی در حوزه انرژی  و فشار مضاعفی که به مردم وارد می‌شود، باعث شد که به دنبال برنامه وزیر پیشنهادی به صورت شفاف باشند. لذا تأکید کمیسیون بر این بود که اگر بنا بر اصلاح رویه‌ای باشد، سیاست‌ها به سمت سیاست غیرقیمتی در افزایش بهره‌وری و مصرف بهینه بنزین حرکت کند.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی نفت هم ضمن اعلام برنامه‌های خود درخصوص سیاست‌های غیرقیمتی در این حوزه، نکاتی در ضرورت اصلاح رویه مصرف بنزین طرح کرد. البته در نگاه وزیر پیشنهادی نفت دیگر ارائه بنزین با قیمت حال حاضر از لحاظ اقتصادی امکان‌پذیر نیست و ضرورت ایجاب می‌کند به سمت اصلاح قیمت در کنار سیاست‌های غیرقیمتی حرکت کنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اصرار نمایندگان کمیسیون بر حرکت به سمت افزایش بهره‌وری اصلاح الگوی مصرف و برخورداری مردم با مشارکت آنان با مصرف بهینه فراورده‌های نفتی بود. در بحث مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت هم وظایف این وزارتخانه در توسعه مناطق محروم مورد تأکید نمایندگان قرار گرفت.

راستینه ادامه داد: همچنین درباره سهم وزارت نفت از بودجه‌ای که در بودجه به صورت سالانه ۱۴ و نیم درصددیده می‌شود، تمرکز بر سرمایه‌گذاری و توسعه میادین نفتی و بهره‌مندی بیشتر از ذخایر نفتی مورد تأکید نمایندگان کمیسیون فرهنگی قرار گرفت.

وی در پایان گفت: وزیر پیشنهادی نفت در این جلسه تلاش کرد به صورت تخصصی مسائل نمایندگان را پاسخ دهد. یکی از دغدغه‌های نمایندگان درباره نوع نگرش وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم درباره آقای زنگنه، وزیر نفت دولت دوازدهم بود که با صراحت خود را فردی با استقلال فکری و جایگاه مستقل و بدون تاثیرپذیری از دیگران معرفی کرد.

27218

نظر شما