شناسهٔ خبر: 68190972 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جوابیه توانیر به مصاحبه ایلنا درباره "قطعی برق خانگی"

علیرغم تمام برنامه‌ریزی‌ها و به دلیل مصارف گاه زیاد از وسایل سرمایشی که به بیش از ۳۵ هزار مگاوات در ساعات اوج مصرف می‌رسد، ممکن است برخی از تجهیزات شبکه بیش از ظرفیت طراحی شده تحت فشار قرار گیرند و شبکه با قطعی موردی مواجه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، پیرو انتشار مطلبی با عنوان « خاموشی به خانه‌ها رسید/ ۱۵۰همت درآمد وزارت نیرو کجا رفت؟ » که در مورخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ در خبرگزاری منتشر شد؛ شرکت توانیر جوابیه‌ای به شرح ذیل ارسال کرد:

حوادث اخیر شبکه برق ناشی از فشار بالای مصرف به تجهیزات در روزهای گرم است تداوم گرمای هوا موجب شده تا تجربه گرمترین تابستان را در کشور پشت سر گذاشته و رشد ۸.۷ درصدی مصرف را نسبت به سال گذشته شاهد باشیم. این میزان تقاضا، حتی از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های وزارت نیرو مبنی بر رشد مصرف برق هم بیشتر بوده است اما با وجود این میزان رشد، وزارت نیرو با برنامه‌ریزی و هماهنگی با بخش‌های مختلف، اجرای برنامه‌های ارتقای شبکه و نیروگاهی و همکاری و هماهنگی با نیروگاه‌های دولتی و خصوصی در سمت تولید و در مقابل از طریق ارائه مشوق‌هایی به ویژه برای مصرف‌کنندگان خانگی موفق به تامین پایدار برق کشور طی چند ماه گذشته شده است.

از سوی دیگر بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه از محل سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های جدید و توسعه و ارتقای نیروگاه‌های موجود به ظرفیت شبکه برق کشور افزوده شده است. همچنین با طراحی و اجرای ۱۸۰ اقدام برای ایام گرم سال برای تامین برق پایدار کشور در طول ایام گرم سال برنامه‌ریزی شده که بخش عمده‌ای از آن هم اجرا شده است.

درخصوص بخش صنعت نیز هماهنگی‌های خوبی با وزارت صمت وصنایع بزرگ انجام شده است و علاوه بر اجرای برنامه جابه جایی بار توسط صنایع بزرگ، تا حد امکان صنایع خرد و شهرک‌های صنعتی مشمول هیچ کدام از برنامه‌های مدیریت بار نشده‌اند و اضافه بر این با استفاده از مزایای ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی بر بخش عمده‌ای از برق مصرفی این صنایع که نیروگاه احداث کرده‌اند، تامین شده و اکنون رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود به نحوی که بیش از ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است.

از سوی دیگر، به منظور کاهش سهم دولت در بخش مبادلات برق و قیمت گذاری، توسعه مبادلات برق در بورس انرژی مورد توجه قرار گرفته است و بیش از ۵۰ درصد از معاملات برق ایران در فضایی شفاف و با نقدینگی کامل در بورس انرژی مورد مبادله قرار گرفته که این نشان از عزم وزارت نیرو برای استفاده از ظرفیت‌های شفاف و کارآمد بخش خصوصی و خروج از فرایند خرید و فروش برق و تجارت برق دارد.

امیدواریم با تداوم این برنامه در سال های آتی شاهد خروج کامل وزارت نیرو از فرایند تجارت و واگذاری آن محیط تبادل مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برق باشیم. در کنار راه اندازی معاملات برق در بورس انرژی، وزارت نیرو تابلو سبز را با همکاری بورس انرژی راه اندازی کرده است تا علاوه بر اینکه سرمایه مورد نیاز نیروگاه ها به صورت کاملا شفاف بازگشت داده شود و از بازگشت سرمایه خود مطمئن شوند، مصرف کننندگان هم از تامین برق خریداری شده از این حوزه ها اطمینان داشته باشند و وزارت نیرو تامین و ترانزیت برق این معاملات را تضمین می کند.

البته باید اشاره کنیم که علی رغم تمام این برنامه ریزی ها و به دلیل مصارف گاه زیاد از وسایل سرمایشی که به بیش از ۳۵ هزار مگاوات در ساعات اوج مصرف می رسد، ممکن است برخی از تجهیزات شبکه بیش از ظرفیت طراحی شده تحت فشار قرار گیرند و شبکه با قطعی موردی مواجه شود، اما باید خاطرنشان سازیم که هیچ کدام از این موارد به معنی خاموشی برنامه ریزی شده نبوده و ناشی از فشار به تجهیزات و ظرفیت مصرف بالای تجهیزات به ویژه در روزهای گرم است. وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای پرداخت تعهدات خود به نیروگاهها انجام داده و علاوه بر سوق دادن آنها به سمت بورس انرژی برای دریافت نقدی مطالبات خود، از طریق ابزارهای دیگر مانند اوراق گواهی ظرفیت، بالغ بر ۵۰ درصد از بدهی خود را تسویه کرده است. بنابراین باید اشاره کرد که با پیگیری سیاستهای سمت تولید چه از طریق استفاده از قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، یا احداث نیروگاه حرارتی جدید و توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر که از سیاستهای وزارت نیرو بوده است، برنامه افزایش ظرفیت تولید را به شدت پیگیر است و در مقابل در سمت مصرف نیز با اجرای برنامه‌های مدیریت بار برای صنایع و از طریق ارائه مشوقهایی مانند پرداخت پاداش به مصرف کنندگان خرد، راه اندازی سامانه با انرژی و ایجاد مکانیزمهایی برای تشویق مصرف کنندگان به کاهش مصرف برق، به فرهنگ سازی کاهش دقیق مصرف و یا مصرف بهینه و آشنایی مردم با ساختار صنعت برق و شیوه صحیح مصرف کردن، منجر به آن شده است که برق مورد نیاز کشور حتی با وجود تداوم شدید گرما تامین شود.

باید توجه داشت که به‌رغم همه برنامه ریزی های صورت گرفته، همکاری مردم در مصرف بهینه برق، نقش مهمی در برنامه ریزی های وزارت نیرو دارد و امید می رود که با استفاده از ابزارهای هوشمند و جدید، امکان برنامه ریزی های بهتر در سال های آینده وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما