شناسهٔ خبر: 68190123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرجع رسمی اثبات بیماری هاری انستیتو پاستور است

بروجرد - ایرنا - دبیر اجرایی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران گفت: مرجع رسیدگی در خصوص اثبات هاری در سگ‌های بلاصاحب مرکز رفرنس هاری در انستیتو پاستور ایران است.

صاحب‌خبر -

فرزاد علیزاده روز چهارشنبه در خصوص خبر منتشره ایرنا به نقل از شهرداری بروجرد مبنی بر شناسایی ۶ قلاده سگ مبتلا به هاری بیان کرد: با توجه به اظهار نظر مدیر سازمان پسماند شهرداری بروجرد و مرکز بهداشت این شهر مبنی بر شناسایی ۶ قلاده سگ مبتلا به هاری باید گفت که شهرداری مرجع اعلام ابتلای سگ ها به هاری نیست.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی حیوانات که دامپزشکی کشور بر آن تاکید دارد، تنها راه جلوگیری از بیماری هاری در سگ‌ها واکسیناسیون ۷۰ درصدی است ،جمع‌آوری و حذف فیزیکی تنها منجر به افزایش هاری می‌شود به این دلیل که جمعیت سگها در مدت کوتاهی جایگزین می‌شود.

علیزاده اضافه کرد: از آنجایی که وجود هرگونه بیماری مسری باید به تایید دامپزشکی منطقه رسیده‌باشد و دامپزشکی استان لرستان نیز موضوع ابتلا به هاری و هرگونه بیماری مسری دیگری را تایید ننموده‌است به نظر می‌رسد اظهار نظر سازمان پسماند شهرداری بروجرد غیر کارشناسی است.

وی اظهار کرد: اکنون دستورالعمل مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب که در سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ابلاغ شده ، لازم‌الاجرا می‌باشد و بر این اساس یوتانایز (مرگ با ترحم ) و نه کشتار با سم، اسید و گلوله برای سگ‌های مفید ممنوع‌است و شهرداری‌ها موظف به نگهداری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در پناهگاه‌های استاندارد می‌باشند، که مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در بروجرد فاقد آن است.

دبیر اجرایی ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران گفت: علمی‌ترین و اخلاقی‌ترین شیوه که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی(WHO) و سازمان بهداشت جهانی حیوانات (WOAH) قرار گرفته روش(CNVR) یعنی زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و رهاسازی در همان مکان قبلی است .

علیزاده ادامه داد: شهرداری بروجرد از چند سال گذشته طی جلسات متعدد با فعالان حقوق حیوانات در این شهر تصمیم به اجرای روش (CNVR) گرفت و از طریق نصب بنر، بیلبورد اقدام به اطلاع‌رسانی نیز نمود اما تا به امروز این راهکار اجرایی نشده‌است.

وی یادآور شد: ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران (سمدا) به نمایندگی از چندین تشکل مردم نهاد و بیش از سه هزار نفر از فعالان محیط‌زیست و حقوق حیوانات بر خود لازم می‌داند در این خصوص شفاف سازی نموده و مجددا تاکید نماید که هرگونه اظهار نظر در حوزه‌ اثبات هاری در جمعیت سگ‌ها تنها با مراجع رسمی و کارشناسی کشور است.

نظر شما