شناسهٔ خبر: 68189634 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس ستاد اربعین شهرداری خبرداد

حضور ۱۰۰۰ نفر از شهرداری مشهد در مراسم پیاده‌روی اربعین عراق

زهره ابراهیمی

رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد گفت: ۱۰۰۰ نفر از شهرداری مشهد به عراق اعزام شده‌اند که شامل ۵۵۴ پاکبان، ۳۰۰ نیروی اتوبوسران، ۴۰ نیروی تاکسیران و ۱۲۰ نیروی ستادی است.

صاحب‌خبر -

قاسم زوکی‌نژاد امروز ۲۴ مردادماه، در نشست خبری ستاد اربعین حسینی شهرداری مشهد، اظهار کرد: امسال دهمین سالی است که شهرداری مشهد در بزرگترین رویداد معنوی جهان اسلام نقش ایفا می‌کند. پیاده‌روی اربعین هر ساله به عنوان بزرگترین همایش پیاده روی جهان محسوب می‌شود و به تعبیر مقام معظم رهبری پیاده‌روی اربعین در جایگاه کنگره جهانی ویژه، بخشی از جامعه ارمانی و تمدن نوین اسلامی را به تصویر کشیده و کارامدی آموزه‌های دینی و وحیانی را اثبات کرده است.

وی اضافه کرد: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فعالیت‌های شهرداری با شعار «مشهد برای حسین(ع)» در قالب ۵ کمیته خدمات شهری، حمل‌ونقل، پشتیبانی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی آماده خدمت هستند. در مجموع شهرداری مشهد حدود ۱۰۰۰ نفر برای خدمت‌رسانی در اربعین حسینی اعزام کرده است.

زوکی‌نژاد ادامه داد: از میان این ۱۰۰۰ نفر ۵۵۴ نفر نیروی پاکبان هستند که ۵۰۰ نفر آن‌ها از شهرداری مشهد و ۵۴ نفر از شهرداری سبزوار اعزام شده‌اند. لازم به ذکر است که امسال برای اولین بار شهرداری سبزوار درخواست اعزام نیرو داشته است و این تعداد اعزام شده‌اند. همچنین ۱۲۰ نفر نیروی ستاد، حدود ۳۰۰ نفر نیروی اتوبوسرانی و ۴۰ نفر از تاکسیرانی اعزام شده‌اند. علاوه بر این موارد ۲۲ دستگاه مجموعه ماشین‌های خدمات شهری، ۱۲۵ دستگاه اتوبوس در قالب ۸۰ اتوبوس در داخل ایران، ۵ دستگاه اتوبوس به عنوان امداد و ۴۰ دستگاه اتوبوس از مرز چذابه به عراق فعالیت خواهند کرد.

سرویس‌دهی تاکسیرانان مشهدی در مرز مهران

وی گفت: امسال هم سازمان تاکسیرانی به کمک تاکسیرانان مشهدی در حدود مرز مهران سرویس‌دهی دارند و برای این خدمت ۴۰ تاکسی به حوالی مرز مهران اعزام شده‌اند. همچنین پزشکانی از مجموعه درمانگاه شهرداری مشهد در محل اسکان عازمین وجود دارند و در قبل، حین و بعد از سفر به مداوای افراد می‌پردازند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد افزود: از مجموعه فرهنگی شهرداری مشهد حدود ۲۶ نفر در سال‌های گذشته برای راهنمای زائر اعزام می‌شدند، اما امسال طبق درخواست کشور عراق، تیم شهرداری مشهد که بخش فرهنگی و راهنمایی زائر را برعهده دارند، در حرم امام علی(ع) مستقر شده‌ و افزایش یافته‌اند.

نیروهای شهرداری مشهد در نجف اشرف حضور خواهند داشت

زوکی‌نژاد ادامه داد: مجموعه شهرداری برای اربعین برنامه‌ریزی‌های بسیاری انجام داده است و نقاط ضعف سال‌های گذشته را رصد کرده است، لذا امیدوار هستیم با توجه به ۵۰ جلسه کمیته تخصصی که در این مسیر صورت گرفته و ۳۰ جلسه عقیدتی فرهنگی برای کاروان خدام الحسین(ع) برگزار شده است، امسال نیز به نحو مطلوب به ایفای فعالیت بپردازیم. علاوه بر این موارد با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مجموعه شهرداری مشهد در نجف و مجموعه شهرداری تهران در کربلا حاضر شده‌اند.

وی در خصوص استقبال پاکبانان از حضور در کشور عراق اظهار کرد: متقاضیان بسیار زیادی از مجموعه پاکبانان برای اعزام به اربعین حسینی وجود داشت، به همین دلیل محدودیت‌های متعددی برای انتخاب آنها تعیین شده است که این محدودیت‌ها شامل زیارت اولی بودن، نمونه بودن و داشتن ۳ فرزند است. همچنین اربعین تنها فرصتی است که ما می‌توانیم از پاکبانان تقدیر کنیم، لذا به محض ورود آن‌ها به شهر نجف، پاکبانان به زیارت دوره مشرف می‌شوند و بعد برای خدمت‌رسانی در شهر نجف حاضر می‌شوند.

زوکی‌نژاد با توجه به حضور تیم مستندسازی شهرداری برای اولین بار در کشور عراق، تصریح کرد: در این مسیر ۲ تیم تبرایی و تبروئی هم حضور دارند که تیم تبرایی شامل نانواهایی است که برای ارائه نان به خدام الحسین(ع) اعزام شده‌اند و برای اولین بار تیم مستندسازی در قالب تیم تبروئی به عراق اعزام شده‌اند. البته امیدواریم در سال‌های آینده با اطلاع‌رسانی بیشتر، بتوانیم این تیم تبروئی و تبرایی را تقویت کنیم.

هزینه ۲۴ میلیاردی شهرداری در اربعین سال گذشته

رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد افزود: در اربعین سال گذشته ۲۴ میلیارد توسط شهرداری مشهد هزینه شده است و از دولت ۲۸ میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم. البته این سفر تنها سفری است که برای افراد اعزامی حق ماموریت تعریف نمی‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دولت نمی‌تواند تمامی مسئولیت‌های اربعین را برعهده بگیرد، شهرداری مشهد نیز از ۱۰ سال گذشته به کمک دولت آمده و در این امر سهیم شده است. در سال گذشته ۷۵ هزار متر مربع فضا به طول ۱۵ کیلومتر توسط پاکبانان مشهدی در شهر نجف رفت‌وروب شده که طی آن ۱۸۰ تن زباله جمع‌آوری شده است.

انتهای پیام

نظر شما