شناسهٔ خبر: 68187630 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عمارت کلاه فرنگی ملایر ثبت ملی شد

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: عمارت کلاه فرنگی و ساختمان دخانیات این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

"ابراهیم جلیلی" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در اجرای بند(ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی این عمارت ثبت ملی شد.

وی افزود: همچنین طبق بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های مرتبط اثر فرهنگی و تاریخی، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان دخانیات شهر ملایر به شماره ۳۴۱۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ادامه داد: این بنا با عنوان کانون فرهنگی و تربیتی شهید مدرس از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی شهر و ساختمان دخانیات در حال فعالیت است.

جلیلی گفت: این بنا در خیابان شهید وفایی ، روبروی انبار غله واقع شده و تحت حفاظت و نظارت اداره میراث فرهنگی قرار دارد.

وی تاکید کرد: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این بنا شود، برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

جلیلی یادآوردشد: مرمت و بازسازی این اثر تنها با تائید و نظارت وزارتخانه میراث فرهنگی ممکن خواهد بود.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۴۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نظر شما