شناسهٔ خبر: 68187071 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خبرویژه/

انتقادات سنگین عباس عبدی از اصلاح‌طلبان رادیکال

پیش از این افرادی همچون محمد نعیمی پور نیز از اصلاح طلبان رادیکال انتقاد و تصریح کرده بود که آنان دنبال مبارزه سیاسی با سیستم می‌باشند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- عباس عبدی طی یادداشتی با اشاره به انتقادات برخی اصلاح طلبان نسبت به کابینه، تاکید کرد که سیاست دنیای فانتزی و خیال‌پردازی و شوآف نیست!

این عضو شورای راهبری دولت چهارهم طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با بیان اینکه باید از آقای پزشکیان حمایت کرد، همان‌گونه که انتظار داریم نهادهای دیگر حکومتی از او حمایت کنند، نوشت، قدری اعتماد کنیم، زیان نخواهیم کرد. راه انداختن کار و زار و نقد و... حق هر کس است ولی باید دقت کرد که نتیجه‌بخش باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه فرایند تغییرات طی دو ماه جذاب و آرام و با نشاط و بدون آنکه کوچک‌ترین مشکلی پیش‌آید به پایان رسید و در واقع مرحله اول آن پایان یافته، تصریح کرد، اکنون در مرحله دوم آن، برخی چنان حرف می‌زنند که گویی طی یک مبارزه مسلحانه طولانی و دادن هزینه‌های مادی و انسانی فراوان به پای میز مذاکره رسیده‌اند و باید طرف مقابل نیز تسلیم شود. متأسفانه سهم‌خواهی‌های غیر شفاف نیز موجب تشدید این بحران فکری شده است. طنز و شوخی و اظهارات غیر مسوولانه و فراموشی گذشته و آینده، دست به دست هم داده و این وضعیت را ایجاد کرده است. این مشکل در طرف جامعه و نخبگان فکری و سیاسی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه هنگامی که خودمان به اولین اصل کنش سیاسی اعتقاد نداریم و برخلاف همه مشورت‌ها کاری را می‌کنیم که دوست داریم، چرا باید نسبت به پزشکیان معترض بود که چرا حرف ما را گوش نمی‌کند، نوشت، سیاست دنیای فانتزی و خیال‌پردازی و شوآف نیست. قرار نیست که اگر روند امور به کام ما نشد، آن را به کام همگان تلخ کنیم. من هم معتقدم که در مواردی فرآیند طی شده در چارچوب تعیین شده نبوده است، ولی این به معنای نقد تند و تخطئه آن نیست. کدام یک از ماست که تاکنون در فرآیندهایی مشابه کاملا درست و بدون اشتباه مشارکت نداشته باشیم؟.

این عضو شورای راهبردی در ادامه با انتقاد از برخی اصلاح طلبان برای متوجه نشدن اهمیت شرایط نوشت، هنوز اهمیت ماجرای رخ داده را متوجه نشده‌ایم. این آغاز ایران جدید است. کافی است که نگاهی به پشت سر خود بیندازیم تا به اهمیت آنچه در پیش است واقف شویم. البته شاید برخی نمی‌خواهند گذشته را ببینند. این خودویرانگری است که دچار آن شده‌ایم. می‌گویند ما را فریب دادند! کسانی که فریب بخورند، ظرفیت فریب خوردن‌های بعدی را هم دارند، لذا بهتر است به مواضع کنونی خود غرّه نشوند. چون باز هم فریب می‌خورند. پذیرش فریب خوردن از کسی رفع مسوولیت نمی‌کند که بخواهد اکنون خود را غیر مسوول بداند.

عباس عبدی اما در ادامه ناترازی سیاسی ریشه اغل ناترازی ها دانسته و با بیان اینکه همانقدر که با ترکیب رادیکال و تحولخواه نمی توان به نتیجه مثبت رسید با ترکیب محافظه کارانه را هم نمی توان کاری را پیش برد.

وی در این زمینه حضور عارف در دولت را برای رفع شکاف با ساختار مطلوب ارزیابی کرده اما در عین حال تصریح می کند که باید برای ارتباط با جامعه نیز پلی ساخت.

در این میان اما تاملی بر یادداشت عباس عبدی بیانگر آن است که؛

۱- در زمینه نگاه به ساختار از سویی و انتخابات ریاست جمهوری اخیر دو نگاه در میان اصلاح طلبان وجود دارد. بخش میانه رو جریان اصلاحات انتخابات اخیر را فرصتی ارزیابی می کنند که به جریان اصلاحات داده شده که ضرورت بهره گیری از آن برای این جریان لازم و ضروری به نظر می رسد. از آن سو اما لایه رادیکال جریان اصلاحات با تحلیل و تخمینی اشتباه تصریح دارد که اتفاقا رادیکالیسم آنان و تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی موجب فراهم شدن فضا برای آنان شده است

۲- عبدی در جای جای مطلب به بخشی از فانتزی ها و خیال پردازی ها اصلاح طلبان اشاره کرده و با اذعان به سهم خواهی های بخش رادیکال جریان اصلاحات به موضوع مهمی اشاره می کند. اینکه رادیکال تصور دارند که طی یک مبارزه طولانی و دادن هزینه های زیاد به این نقطه رسیده و باید حاکمیت در برابر آنان تسلیم شود.

۳- این بخش از اظهارات عبدی در شرایطی است که پیش از این افرادی همچون محمد نعیمی پور نیز از اصلاح طلبان رادیکال انتقاد و تصریح کرده بود که آنان دنبال مبارزه سیاسی با سیستم می باشند.

همچنین این تلاش های رادیکال ها در شرایطی است که بخش میانه رو جریان اصلاحات خطاب به ذلایه تندرو تاکید کرده بود که از سهم خواهی های خود کوتاه آمده و تاکید کرده بودند هدف اداره کشور است و نمی توان با جنگ و مبارزه کشور را اداره کرد.

نظر شما