شناسهٔ خبر: 68186749 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تمایل تایوان به اتحاد با ژاپن برای حفظ صلح منطقه‌ای

تهران- ایرنا- رئیس جزیره تایوان در دیدار با وزیر سابق دفاع و نامزد نخست وزیری ژاپن بر اهمیت اتحاد تایپه و توکیو بر علیه آنچه که تهدید چین برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای خواند، تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو نیوز، لای چینگ‌ته در دیدار شیگرو ایشیبا تاکید کرد: «تایپه در کنار جبهه دموکراسی خواهد ایستاد تا قدرت بازدارندگی را اعمال کند.»

وی افزود: تایوان از ژاپن می‌خواهد تا از تلاش تایپه برای پیوستن به پیمان تجاری «ترنس-پاسیفیک» (TPP) حمایت و روابط اقتصادی و تجاری خود را با این جزیره تقویت کند تا ما به بازار چین وابسته نباشیم.

شراکت ترنس-پسیفیک یا پیمان تجاری اقیانوس آرام، یک پیمان سرمایه‌گذاری بین ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام بجز چین است که در چهارم فوریه ۲۰۱۶ (۱۵ بهمن ۱۳۹۴) در آوکلند نیوزیلند بعد از هفت سال مذاکره نهایی شد.

در این دیدار ایشیبا هم که به عنوان یکی از نامزدهای اصلی نخست‌وزیری ژاپن شناخته می‌شود، بدون اشاره به چین، بر اهمیت بازدارندگی برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای تاکیدکرد.

وی با اشاره به حمله روسیه به اوکراین، بر لزوم جلوگیری از وقوع چنین شرایطی در شمال شرق آسیا تاکید کرد.

ایشیبا همچینن همکاری میان ژاپن و تایوان را در جهت توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد محیطی امن و مطمئن برای همه را خواستار شد.

این مقام ژاپنی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد که لای به دنبال جدایی تایوان از چین نیست و فقط به دنبال حفظ وضعیت موجود در روابط دو سوی تنگه تایوان است.

نظر شما