شناسهٔ خبر: 68186322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آخرین اخبار از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس

پس از معرفی اعضای پیشنهادی تصدی وزارتخانه‌های دولت چهاردهم توسط رئیس جمهور این افراد با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی به تشریح برنامه‌های خود می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - این روزها و پس از معرفی اعضای کابینه توسط مسعود پزشکیان وزرای پیشنهادی دولت با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به تشریح برنامه‌های خود و پاسخ به سوالات نمایندگان ملت مشغول شده‌اند.

در ادامه آخرین اخبار آنچه در این جلسات مطرح می‌شود و نظر نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی را مرور خواهیم کرد.

آنچه در نشست کمیسیون صنایع و معادن با رئیس جمهور گذشت

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در جلسه کمیسیون با رئیس جمهور نمایندگان به طرح دغدغه‌های خود در حوزه صنعت و تولید مانند تامین تسهیلات و ارز موردنیاز واحدهای تولیدی پرداختند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت معادن از دیگر نکات تاکید شده در این نشست بود گفت: توجه به مناطق محروم، استفاده از نخبگان، شایسته‌گزینی در دستگاه‌ها و توزیع عادلانه منابع کشور از دیگر محورهای صحبت‌های اعضای کمیسیون صنایع و معادن در دیدار با رئیس جمهور بود.

رای موافق کمیسیون انرژی به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو

جلیل مختار، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جلسه عصر روز گذشته، سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: نمایندگان در جلسه پس از حضور عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو در کمیسیون بر موضوعاتی همچون سیل در استان خوزستان در فصل سرما و تحمل گرمای شدید در تابستان باوجود داشتن اصلی‌ترین سد‌های کشور در این استان، عدم استفاده از نیرو‌های متخصص خوزستانی در ابفا و توانیر، همچنین ضرورت ایجاد نیروگاه‌ها در مقیاس کوچک و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تاکید کردند.

به گفته مختار، درخواست مدیریت مصرف و اجرای قانون بهینه‌سازی مصرف و ارایه برنامه برای رفع فرسودگی شبکه توزیع آب، تاکید بر ناترازی آب را در کنار ناترازی برق از دیگر نکات مورد اشاره نمایندگان بود.

در این جلسه وزیر پیشنهادی نیرو نیز دلایل ایجاد وضعیت فعلی و شکاف با سیاست‌های ابلاغی را اقتصاد یارانه‌ای برق و عدم توجیه اقتصادی‌ سرمایه‌گذاری در بخش برق عنوان کرد و گفت: همچنین عدم تعادل عرضه و تقاضا، رشد بی‌رویه مصرف را باید به این موارد افزود که ازجمله راه‌های تحقق سیاست‌های ابلاغی از نظر علی‌آبادی اصلاح اقتصاد و روابط مالی برق، افزایش ظرفیت و راندمان تولید انرژی تجدیدپذیر، اصلاح ساختار صنعت برق و… است.

سخنگوی کمیسیون انرژی اضافه کرد: به اعتقاد این وزیر پیشنهادی شاه بیت این غزل واگذاری تامین مالی تولید برق به بخش خصوصی است.

طبق گفته سخنگوی کمیسیون انرژی  اعضای این کمیسیون به برنامه‌های علی‌ابادی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو رای موافق دادند.

حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره حضور علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این کمیسیون گفت: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند جامع نیروی انسانی اجرای برنامه هفتم توسعه با نگاه مسیله محور، عدالت بخشی و کیفیت بخشی به مسایل آموزشی و تربیتی، جلوگیری از تهدیدهای کلان نظام تعلیم و تربیت، ترویج سواد رسانه‌ای، ارایه برنامه برای هوش مصنوعی و فضای مجازی و… ازجمله موضوعات مورد توجه وزیر پیشنهادی بودند.

در این نشست نمایندگان بر ایجاد عدالت آموزشی با افزایش کیفیت مدارس دولتی، اجرای دقیق قانون رتبه‌بندی معلمان، توسعه و نوسازی مدارس، تعیین تکلیف خرید خدمات آموزشی تاکید کردند.

تاکید وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ایجاد عدالت فرهنگی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست مشترک وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با این کمیسیون گفت: آقای عباس صالحی در صحبت‌های خود بر ایجاد عدالت فرهنگی، جدی گرفتن اقتصاد فرهنگ و افزایش مشاغل فرهنگی تاکید کردند.

جلیل مختار نبود زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی و هنری، تعداد ناچیز سینما و سالن تئاتر در شهرهای کوچک، ارایه برنامه برای فضای مجازی، حجاب و عفاف و ضرورت کمک نمایندگان به افزایش بودجه حوزه فرهنگ را از جمله موضوعات مورد نظر نمایندگان دانست.

موافقت کمیسیون آموزش با برنامه‌های کاظمی

احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دو جلسه در کمیسیون آموزش حضور پیدا کرد و ضمن ارائه سوابق کاری خود برنامه‌های پیش‌بینی شده برای وزارتخانه آموزش و پرورش را مطرح کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: کاظمی با پذیرش شروطی همچون تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمات و تغییر وضعیت قرارداد آنها از وضعیت شرکتی فعلی به قرارداد کار معین، تعیین ردیف پرداخت معوقات بازنشستگان فرهنگی بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به نفع تمام دانش آموزان ایران، تعیین تکلیف معلمان نهضتی، طرح امین، حق التدریس های آزاد و سایر معلمان، استفاده از مدیران معاونان بی‌حاشیه در ادارات کل استان‌ها توانست موافقت اعضای کمیسیون را کسب کند.

جزئیات جلسه کمیسیون اقتصادی با وزیر پیشنهادی صمت

فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی صمت در جلسه با کمیسیون اقتصادی در رابطه با مباحث مربوط به خودروسازان و مدیریت فولادی‌ها مباحثی را مطرح کرد و اذعان داشت که منافع عمومی در این بخش اولویت دارد‌.

وی با بیان اینکه اتابک بر فعالیت اصناف حساب ویژه‌ای باز کرده است، ادامه داد: همچنین در این جلسه درباره تفکیک وزارت صمت مباحثی مطرح شد از منظر وزیر پیشنهادی، وزارت صمت باید حکمرانی صنعت را در اختیار داشته باشد و خیلی نباید در بسیاری از مسائل به اصطلاح ریز شود.

برنامه همتی برای ارز ترجیحی چیست؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح جلسه این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در این جلسه وزیر پیشنهادی اقتصاد تاکید داشت که نباید ارز ترجیحی حذف شود و فعلاً ما به این ارز نیاز داریم و باید با این ارز مدارا کنیم.

نظر کمیسیون کشاورزی درباره وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی

سمیه رفیعی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت:  در نشست صبح امروز کمیسیون کشاورزی نتیجه جمع‌بندی نهایی درباره برنامه‌‌های سه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی مثبت بود و از آنها اعلام حمایت کرد. در حال حاضر نیز سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمیسیون کشاورزی مجلس درحال بررسی است و در نشست بعد از ظهر نیز مجددا برنامه‌های وزرای پیشنهادی باقی مانده بررسی می‌شود.

جزئیاتی از حضور وزیر پیشنهادی اقتصاد در کمیسیون بهداشت

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: همتی در جمع اعضای کمیسیون بیان کرد که توجه به مشکلات اقتصادی در اولویت است.

اسحاقی یادآور شد: وزیر پیشنهادی اجرای برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی، تامین ارز دارو، تحول در بهره‌وری را جزو اولویت‌های خود دانست و تاکید کرد که اولویت نخستم کنترل تورم است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تامین ارز دارو و حوزه سلامت، اقتصاد مقاومتی، پرهیز از سیاسی کاری، اتخاذ تدابیر ویژه برای حل مشکلات اقتصادی و کنترل تورم، اصلاح سیاست‌های ارزی، اقتصاد دریامحور، استفاده از بانوان در عرصه‌های کلان مدیریتی، فرار مالیاتی، تقویت تولید، توانمندسازی، ارائه وام کم بهره، تقویت تعاونی ها، نظارت بر کسب ثروت، ساماندهی اقتصاد دیجیتال، کنترل قیمت ها، حل مشکل بورس، ارزش پول ملی و پرداخت سهم سلامت از مالیات بر ارزش افزوده را از جمله مباحثی برشمرد که اعضای کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح کردند.

تاکید وزیر پیشنهادی کشور بر رفع چالش ورود اتباع بیگانه

فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مهمترین مطالبات اعضای کمیسیون از وزیر پیشنهادی کشور تعامل استانداران و فرمانداران فعلی با نمایندگان، متخصص، کاربلد و از بدنه خود وزارت کشور بودن استانداران و فرمانداران، مدیریت و توسعه مناطق مرزی بود. همچنینی نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی در زمینه افزایش عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها و عدم پایبندی برخی افراد به اصول و قوانین تذکر داده و انتقاد داشتند و موضوعاتی در زمینه فرمانداری‌های ویژه، قانون طرح هادی و نقشه تفصیلی مردمی بودن استانداران مطرح شد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی کشور اعلام کرد که اهل تعامل است عنوان کرد: مومنی در صحبت‌های خود به موضوعاتی در زمینه همسایگان مرزی و ورود اتباع به کشور، دیوارکشی مرزها، مدیریت اتباع در کشور و مشکلات و چالش های آن به عنوان یک آسیب و راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی تاکید کرد. وزیر پیشنهادی کشور معتقد بود که انسداد مرزها به معنای ترک مبادلات اقتصادی نیست و برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت خود را تشریح کرد.

وزیر پیشنهادی نیرو: بزرگترین مسئله صنعت تامین انرژی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمایندگان در حضور وزیر پیشنهادی نیرو نسبت به ناترازی انرژی، آسیب زننده بودن قطعی برق واحدهای تولیدی و آسیب زیاد آن، کمبود برق در سراسر کشور انتقاد کردند و وزیر پیشنهادی نیرو بزرگترین مسئله صنعت را تامین انرژی دانست که نیازمند تامین اعتبار است و برای اینکه بتوان آن را حل کرد نیاز به اعتبار است.

نظر مثبت نمایندگان عضو کمیسیون امور داخلی کشور نسبت به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور  در تشریح جزئیات حضور غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی در این کمیسیون بیان کرد: سوابق تحصیلی وی با این حوزه مرتبط، در فضای کشاورزی رشد کرده و سوابق اجرایی او نیز مثبت بود از این رو نمایندگان نظر مثبتی نسبت به وی داشتند.

بیاتی اظهار کرد: صحبت های مفصلی پیرامون موضوعات مختلف کشاورزی، دامداری به ویژه نهاده های دامی شد و برنامه های عملیاتی وزیر پیشنهادی در این خصوص مثبت ارزیابی شد.

نقد اعضای کمیسیون امور داخلی کشور به سابقه سیاسی ظفرقندی

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور درباره نشست وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعضای این کمیسیون گفت: سابقه سیاسی ظفرقندی آنچنان مورد نقد اعضای کمیسیون واقع شد که اقبال چندانی نسبت به عملکرد تخصصی وی نیز صورت نگرفت. وزیر پیشنهادی بهداشت در گذشته اظهارنظرهای قابل تأملی در حوزه های سیاسی به ویژه عفاف و حجاب داشت که مورد انتقاد اعضا قرار گرفت چرا که معتقد بودند وزارت بهداشت یک وزارتخانه خدمات‌رسان است و نباید فردی سیاسی در مسند وزارت آن باشد.

بررسی برنامه و سوابق تمامی وزرای پیشنهادی در کمیسیون برنامه و بودجه

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تمامی وزرای پیشنهادی با حضور در کمیسیون در مدت سه روز سوابق و برنامه‌های خود را تبیین کردند.

مفتح ادامه داد: در نشست صبح امروز کمیسیون وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح برنامه‌های خود بر لزوم رفع مشکلات حوزه فرهنگ و هنر و رسانه تاکید کرد. اعضای کمیسیون نیز بر لزوم ارائه لایحه حمایت از خبرنگاران تاکید کردند، دغدغه نمایندگان عضو کمیسیون استفاده از نظرات خبرنگاران و نه صرفا مدیران مسئول و مالکان رسانه‌ها، در لایحه مذکور بود.

دومین حضور عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی/ عراقچی: یک دیپلمات باید تا بن دندان به نظام اسلامی متعهد باشد

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دومین جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با آقای عراقچی برگزار و جزییات برنامه‌های وی بررسی شد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی خارجه بر اهمیت محور مقاومت و تاکید کرد و اینکه سیاست خارجی بدون قدرت پیش نخواهد رفت و مهمترین مولفه قدرت ما محور مقاومت است و در این زمینه بکارگیری همه ظرفیت های سیاسی و دیپلماتیک برای رسیدن به اهداف ترسیمی، تقویت محور مقاومت و به رسمیت شناخته شدن بازیگران محور مقاومت تاکید داشت، همینطور به تداوم حمایت از مردم غزه، لبنان و جنبش‌های مقاومت منطقه در مقابل رژیم صهیونسیتی نیز تاکید داشت.در بعد دیپلماسی اقتصادی نیز آقای عراقچی بر توسعه همکاری با کشورهای عراق، سوریه و لبنان اشاره کرده و بر لزوم توسعه دیپلماسی مرزی با مناطق همجوار تاکید کردند، همینطور بحث به تقویت نمایندگی ها ایران در خارج از کشور هم اشاره داشت و تصریح کرد که برای عملکرد این نمایندگی ها شاخص تعریف خواهد کرد، وی همچنین یادآور شد که در کنار این موارد موضوع رفع شرافتمندانه تحریم ها را نیز دنبال خواهم کرد.

رضایی گفت: عراقچی تصریح کرد که یک دیپلمات باید تا بن دندان به نظام اسلامی متعهد باشد و همه همت خود را برای دفاع از نظام به کارگیرد. راهبرد جمهوری اسلامی در سیاست خارجی ما مدیریت تخاصم با آمریکا است و رفع مشکل با آمریکا شدنی نیست و اگر روزی ما با آمریکا دوست شدیم یعنی مواضع آمریکا با ایران تغییر کرده است و در مواجهه با قدرت ها ما روابط راهبردی با چین و روسیه را مد نظر داریم.

حوزه فرهنگ باید با ساختار منسجم و استراتژی همگرا به حرکت خود ادامه دهد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه میان اعضای این کمیسیون با وزیر پیشنهادی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: مردمی سازی و عدالت فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و توسعه صادرات فرهگ به منظور افزایش قدرت نفوذ و هژمونی جمهوری اسلامی، کاربست فن آوری های نوین برای بهبود تنظیم گری و مقرارت گذاری، پاسداشت و تقویت اصالت و هویت اسلامی و ایرانی از محور های برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح شرایط فرهنگی امروز جامعه گفت که هویت دینی ما خوب است اما دین داری گزینشی و فرد گرایانه شده و حوزه فرهنگ باید با ساختار منسجم، استراتژی همگرا و بودجه مناسب به حرکت خود ادامه دهد.

رضایی گفت: در این جلسه نمایندگان نیز بر ارتقا فرهنگ عمومی، به کارگیری مدیران مناسب و توانمند، توسعه زبان فارسی، لزوم مدیریت چهره ها، توجه به رسانه ها، پرهیز از سیاست زدگی، توسعه سواد رسانه‌ای، تقویت هویت ملی، بازگشت مرجعیت رسانه‌ای به کشور و نظارت بر پخش خانگی تاکید کردند.

نظر مثبت اعضای کمیسیون امور داخلی کشور به وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور

ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور گفت: نمایندگان کمیسیون با اکثریت مطلق آرا نظر مثبت خود را نسبت به حجت الاسلام و المسلمین سیداسماعیل خطیب و اسکندر مؤمنی وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور اعلام کردند، این رأی گیری بعد از برگزاری دو جلسه جداگانه با هر یک از این وزرای پیشنهادی صورت گرفت که نظر اعضای کمیسیون نسبت به آن مثبت اعلام شد.

آنچه وزیر پیشنهادی کشور در کمیسیون صنایع و معادن مطرح کرد

زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با قاچاق موادمخدر، ساماندهی اتباع بیگانه و اختیارات استانداران از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور بود.

وی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی کشور برنامه خود برای ساماندهی اتباع بیگانه را تشریح کرد؛ وی مطرح کرد که ابتدا باید از ورود غیرمجاز اتباع جلوگیری کرد و در ادامه اتباع غیرمجاز حاضر در کشور را به کشورشان برگرداند.

نظر عراقچی درباره برجام

سید جواد حسینی‌کیا در تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امورخارجه، گفت: نگاه وزیر پیشنهادی بر دیپلماسی عزتمندانه است، وی معتقد بود که برجام قابل احیا نیست و باید به سوی تفاهم و مذاکره جدید رفت، وزیر پیشنهادی مطرح کرد که باید شرفتمندانه تحریم‌ها را رفع کرد.

مقابله با نفوذ و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا مطالبه نمایندگان از وزیر پیشنهادی اطلاعات

رضائی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت:جلسه دوم کمیسیون امنیت با وزیر پیشنهادی اطلاعات بعد از ظهر امروز برگزار شد و حجت الاسلام خطیب بر همکاری دستگاه های اطلاعاتی کشور تاکید کرد. وی به ساماندهی اتباع، آسیب های اجتماعی، مبارزه با فساد، تامین امنیت سرمایه گذاری و تولید، استفاده از عناصر متخصص و متعهد، دیپلماسی پنهان، ارتباط با همسایگان، برخورد با رژیم صهیونیستی، رفع تعارضات با برخی کشورهای همسایه اشاره کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی همچنین تاکید کرد: وزیر پیشنهادی اطلاعات در بحث آسیب های اجتماعی اعلام کرد که اگر به این مسئله توجه نشود لطمات بیشتری می‌بینیم و این موضع نیازمند رسیدگی ویژه است.

نظر مثبت کمیسیون صنایع با وزرای پیشنهادی صمت و ارتباطات

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع، با اشاره جلسه عصر امروز این کمیسیون، گفت: پس از برگزاری دو نشست تخصصی با وزیر پیشنهادی صمت، نمایندگان کمیسیون صنایع با اکثریت نسبی آراء با این وزیر پیشنهادی موافقت کردند.

وی افزود: اعضای کمیسیون پس از برگزاری دو نشست تخصصی با وزیر پیشنهادی ارتباطات با اکثریت آراء با این وزیر پیشنهادی موافقت کردند.همچنین برنامه‌های وزرای پیشنهادی دفاع، میراث فرهنگی و نفت مورد تایید اعضای این کمیسیون قرار گرفت.

کمیسیون امنیت برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی کشور، اطلاعات، خارجه و دفاع را تایید کرد

رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت اعلام کرد: پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی امور خارجه، دفاع، کشور و اطلاعات، کمیسیون امنیت ملی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را تایید و گزارش آنرا نیز در صحن مجلس قرائت خواهد کرد.

 

این خبر در حال تکمیل است...

نظر شما