شناسهٔ خبر: 68185286 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با تلاش فناوران کشور محقق شد

جلوگیری از خام‌فروشی قارچ‌های خاص با ایجاد زنجیره ارزش

مریم رضایی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور با ایجاد زنجیره ارزش، با هدف جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه و مؤثره دارویی، اقدام به تولید عصاره از قارچ‌های خاص و ویژه کردند.

صاحب‌خبر -

زهره سادات سعیدی امین، مدیر عامل یکی از شرکت‌های خلاق و  فناور در گفت‌وگو با ایسنا، تولید و فرآوری قارچ‌های خاص و گیاهان دارویی را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و افزود: گروهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فردوسی مشهد با هدف تولید و فرآوری قارچ‌های خاص و گیاهان دارویی این شرکت را تاسیس کردند این گروه با انجام مطالعات گسترده، بهترین گونه قارچ‌ها و گیاهان دارویی را شناسایی و انتخاب می‌کنند و با به کارگیری روش‌های نوین و استفاده از دستگاه‌هایی با فناوری بالا به عصاره‌گیری و استخراج مواد مؤثره با حداکثر بازدهی از قارچ‌های خاص و گیاهان دارویی می‌پردازند.

وی اجرای این مطالعات را در راستای جلوگیری از خام فروشی قارچ‌های خاص و گیاهان دارویی عنوان کرد و یادآور شد: این قارچ‌های خاص شامل قارچ‌های «شاه صدف»، «صدفی»، «گانودرما»، «گالشی» و «شیتاکه» می‌شود.

سعیدی امین تاکید کرد: این محققان صفر تا صد زنجیره تولید از تولید بذر، بستر کشت، قارچ‌های تازه و فرآوری آنها به صورت عصاره، پودر و استخراج مواد مؤثره را ایجاد کرده‌اند.

مدیر عامل این شرکت با اشاره به اهمیت دستاوردهای این شرکت، اظهار کرد: معمولا قارچ‌های خاص در فرمت‌های دارویی مورد توجه در دنیا هستند و این مواد در تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، قند خون، تقویت سیستم عصبی و بازسازی سلول‌های مغزی، بهبود درمان بیماری‌های قلبی و همچنین درمان بیماری‌های کلیوی مؤثر هستند.

سعیدی امین با اشاره به قارچ یال شیر (Hericium erinaceus)، گفت: این قارچ دارای خواصی چون جلوگیری از زوال عقل، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سریع زخم‌ها، کاهش استرس، بهبود آسیب‌های مغزی و نخاعی و همچنین جلوگیری از التهاب و آسیب به بافت روده‌ها است. کاهش تری گلیسیرید خون و قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی از دیگر مزایای مصرف این قارچ است.

وی با اشاره به تولید عصاره و مواد اولیه از قارچ گانودرما (Ganoderma Lucidum) ادامه داد: این قارچ موجب جلوگیری از ابتلا به سرطان، احیاء و تقویت سیستم تنفسی، اثربخشی در درمان دیابت و تقویت سیستم دفاعی بدن خواهد شد.

سعیدی امین اضافه کرد: عصاره قارچ گانودرما از تقطیر قارچ گانودرما در الکل و آب داغ تهیه می‌شود و امروزه در دنیا تحقیقات بسیار گسترده‌ای از تاثیر عصاره گانودرما بر روی بیماری‌هایی چون دیابت، آلزایمر و سرطان در جریان است.

مدیر عامل این شرکت فناور، قارچ شیتاکه (Lentinula Edodes) را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت ذکر کرد و گفت: این قارچ به عنوان موادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، قلب، کاهش کلسترول و ضد ویروس و قارچ شناخته می‌شود. همچنین عصاره آن دارای خواص جوان‌سازی و محافظت و جلوگیری از التهاب و دهیدراته شدن پوست است.

به گفته وی، آنتی اکسیدان موجود در این قارچ به حذف رادیکال‌های آزاد کمک کرده و مانع از بین رفتن سلول‌های سالم پوست می‌شود.

وی پرورش قارچ‌های خوراکی را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و یادآور شد: ما این قارچ‌ها را به مرحله تجاری‌سازی رسانده‌ایم، ولی برای عصاره‌های آنها در فاز دریافت مجوزها هستیم.

سعیدی امین تاکید کرد: از آنجایی که عصاره قارچ‌های خاص همانند خود قارچ دارای خواص درمانی و پیشگیرانه هستند، پودر و خشک شده آنها نیز دارای همان خواص اولیه است.

انتهای پیام

نظر شما